G’dag, even voorstellen

henck

Nieuw lid
16 apr 2019
5
0
Hallo allemaal,

Nieuwkomer Henck hier.

Als full time AOW’er eindelijk tijd om zelf met (machinale) houtbewerking aan de slag te gaan. Als leek altijd met grote bewondering gekeken naar de ‘echte’ timmerlieden, meubelmakers en restaurateurs. Als leergierige beginner vond ik dit forum; wat een geweldige verzameling van kennis en ervaring !
Ik heb al een beginnersvraag die ik graag aan jullie zou willen stellen, maar mogelijk is deze voorstelrubriek daarvoor niet de juiste plek. Misschien wil iemand mij toch wel een beetje op weg helpen (hoop ik).
Mijn vraag betreft het max 5 mm inzagen van een nieuw (Festool) MFT werkblad. Ik las dat in het eerste begin, na het haaks afstellen van een geleiderails, de verse splinterbeschermingsstrip met zodanige diepteinstelling wordt afgezaagd dat in het MFT werkblad een zaagsnede van max 5 mm diep ontstaat. Wat is het doel van die zaagsnede in het tafelblad ?
Als ik deze vraag ergens anders op het forum moet plaatsen is daarvoor dan een bepaalde rubriek ?
Alvast bedankt, groeten Henck
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Mijn vraag betreft het max 5 mm inzagen van een nieuw (Festool) MFT werkblad. Ik las dat in het eerste begin, na het haaks afstellen van een geleiderails, de verse splinterbeschermingsstrip met zodanige diepteinstelling wordt afgezaagd dat in het MFT werkblad een zaagsnede van max 5 mm diep ontstaat. Wat is het doel van die zaagsnede in het tafelblad ?
Als ik deze vraag ergens anders op het forum moet plaatsen is daarvoor dan een bepaalde rubriek ?
Alvast bedankt, groeten Henck

@henck

Welkom Henck.

Op het gevaar af een berisping te krijgen omdat dit inderdaad niet de goede rubriek is, bij deze antwoord: De groef in het werkblad werkt net als een 'zero clearance insert' — het voorkomt splinteren aan de onderkant van te zagen delen.
Vijf millimeter is trouwens iets te diep, vind ik. Ik mik altijd op de hoogte van de zaagtanden en dan een spatje meer.
De beschermingsstrip zou ik trouwens niet afzagen op de tafel. Ik gebruik een plaat isolatieschuim op de grond. Met een beetje beleid kun je nu de strip over de hele lengte schoonzagen; anders hou je rare uitsteeksels aan begin en eind over.

Bij montage van de rail (die opklapt dus), absoluut precies haaks werken en na uitgebreid checken pas die eerste zaagsnede maken. Voorzichtig, want anders heb je een diepe hap in het aluprofiel vooraan — iets waaraan je Festool-beginners herkent (en dat weet ik omdat…).

Succes ermee!
 

henck

Nieuw lid
16 apr 2019
5
0
Hallo Bert,
Heel erg bedankt voor jouw snelle reactie en helder antwoord !
Nu begrijp ik het; bij zagen dus waar mogelijk (nodig) dezelfde zaagsnede aanhouden.
Goeie tip om zo'n plaat isolatieschuim te gebruiken.
Aluprofiel idd dingetje ...
 

henck

Nieuw lid
16 apr 2019
5
0
@wijk0983
Dank je Hans ! haha, maar ja springen in het ondiepe lijkt me nogal pijnlijk :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.