Houten (zelfbouw?) speedboot opknappen/redden

Lars2396

Nieuw lid
14 apr 2019
8
0
Goedenavond allemaal,
Ik ben Lars, 20 jaar,studeer werktuigbouwkunde en nieuw op dit forum. Veel ervaring met hout heb ik niet echt (op een paar zeepkisten 10 jaar geleden na dan), maar een paar weken geleden heb ik met een vriend het volgende houten speedbootje opgehaald. Het enige wat ik vrij zeker weet is dat het een zelfbouw is, bouwjaar, model etc. is helaas allemaal onbekend (als iemand meer weet hoor ik het graag!). Het bootje heb ik bij een watersport zaak opgehaald, waar hij met een partij inruil/sloop boten terecht was gekomen.
9D1D7F51-BEA9-4571-A61A-BED2FEB0C1FE.jpg
Nu is het plan om het bootje voor de zomer op te knappen, en er dan hopelijk zonder te zinken mee rond te kunnen toeren.
In schuur hebben we een 105pk 2t chrysler buitenboordmotor uit de jaren 70 hangen (Eigenlijk was het idee ook als grap begonnen), en deze zou dan uiteraard hier achter moeten. Omdat we nog studenten zijn moet het allemaal wel redelijk low budget uitgevoerd worden.

Het plan is om eerst de boot schoon te maken. de onderkant te schuren, en eventuele rotte plekken te repareren (d.m.v. multiplex en epoxy).
Daarna de romp van nieuwe verf, en risicoplekken misschien nog van een glasmatje voorzien.
Als hij daarna hopelijk drijvend is, moet er een stalen frame in gemaakt worden om de spiegel te verstevigen (anders krijgt de motor meteen zwemles:rolleyes:).
Verder is het multiplex dek redelijk verweerd, het plan is om de bovenste laag eraf te schuren, strak te plamuren en er mahonie fineer overheen te leggen (hebben we al liggen).
En er zullen nog vlonders en stoelen in gemaakt moeten worden.
IMG_0857.jpgIMG_0853.jpg
IMG_0863.jpg
9A3A9EE2-EF6E-49A2-8EA8-5207AA8CD3B4.jpg
IMG_0871.jpg
IMG_0873.jpg
Hij staat inmiddels al in de onderwater primer, helaas was een hoek onder de spiegel wel rot. Het bootje is ooit volledig strak geplamuurd, en is er op een paar plekken water tussen het multiplex en de plamuur gekomen.
Al die plekken zijn nu kaal gehaald, en behandeld met houtverzegeling epoxy.
Het lijkt er op dat er verder geen zachte/rotte plekken zijn, dus het valt nog enigszins mee.
Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik het graag!
Verder zijn wij ook benieuwd of dit project een goed einde krijgt/haalbaar is, maar de tijd gaat het leren...
Groetjes, Lars
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mijn tips:

- begin op tijd met je vaarbewijs, anders mag je er niets mee.
- Ik weet niet of ik een stalen frame zou gebruiken. Misschien iets met staal en glasvezel? Het lijkt me lastig om een stuk staal aan een bootje wat nergens dikker is dan nodig vast te maken. Glasvezel lijm je over een groot oppervlakte.

Veel plezier er mee!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ik hoop dat jullie een goede bij baan hebben. Met een beetje gas er op gaat er elke kilometer een liter peut doorheen. Die oude tweetacts blonken niet uit in zuinigheid. En langzaam draaien vinden ze ook niet leuk, dan vervuilen ze snel.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik weet niet of ik het goed lees, maar als ik het bootje zo zie en dan 105 pk erachter.......dat gaat het niet worden. Veel te veel. Voor een dergelijke boot is 40PK al veel. En wat al gezegd is, je zal de boot moeten laten registreren (kan harder dan 20km per uur), je hebt een vaarbewijs nodig, brandblusser, zwemvesten etc.. Maar zolang die niet blijft drijven door de gaten, speelt dit nog niet..:p
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Welkom op het forum Lars!
Om niet te negatief aan te sluiten; "Koop een boot, werk je dood :)"
Heel erg leuk project, ik wens jullie veel plezier met opknappen en hou er inderdaad rekening mee dat de beoogde voorstuwing wellicht aan de grote/zware kant is voor jullie rompvorm en waterverplaatsing...

Voor wat meer informatie over dit soort zaken is het boek "Principles of Yacht Design" (Lars Larsson en Rolf Eliasson) een prima naslagwerk!

Succes!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
"Koop een boot, werk je dood :)"

Er zijn er toch meer aan ander werk dood gegaan dan aan het hobbyen aan je boot, maar het is een feit, je bent nooit klaar, weet er alles van

Een wel goed gemeend advies, een boot opknappen is altijd duurder dan een kant en klaar bootje kopen
Als er boot voor staat gaat het vaak gelijk richting factor 3 qua prijs
 
Laatst bewerkt:

Lars2396

Nieuw lid
14 apr 2019
8
0
Bedankt voor de reacties!
Het is een project met wat vrienden van de zeilvereniging, vaarbewijzen genoeg en registratie bij het rdw+verzekering is ook geen probleem (maar dat komt tegen die tijd wel).
Aangezien we eigenlijk zeilers zijn is het verbruik ook niet echt een punt (gewoon niet te vaak mee varen..., als dat al mogelijk is)
Ik snap en weet dat iedereen heel sceptisch is (op de haven is dit ook het geval).
Maar des te meer mensen zeggen dat iets niet kan, des te meer zin ik krijg om te proberen of het misschien wel kan (met alle gevolgen van dien.... haha).
Het frame met glasvezel aan de boot maken klinkt trouwens wel als een goed idee.
Oh en de opmerking; koop een boot en werk je dood, is zeker waar. En als je dit dan ook nog eens meerdere keren doet wordt het waarschijnlijk niet beter van (ervaring:)..).
Hierbij ook nog even plaatje om de zorgen compleet te maken.
IMG_1115.jpgIMG_1114.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Enige waar ik gniffelend aan moet denken is dat dit een Kameleon 2 wordt. Teveel pk's in een te kleine boot :) Als het klaar is graag filmpje!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Mooi project, lars en ik heb er ook wel een beetje een kameleon idee bij. Ik zou de spiegel zeker verstevigen met zo'n zware en sterke motor, en zou dan denken aan aluminium of koolstofvezel (maar dat is wel een flinke puts werk) dat je met epoxy kunt verlijmen met de romp. Succes hiermee.
 

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Goed bezig! Ik zou wel eerst een proefvaart doen voor je het dek opnieuw gaat fineren;)
 

Lars2396

Nieuw lid
14 apr 2019
8
0
Hahaha we gaan het zien....
Afgelopen dagen hebben we de boot in elk geval iets meer lek vrij gemaakt.
IMG_1231.jpg IMG_1229.jpgIMG_1220 (1).jpg
IMG_1238.jpgIMG_1235.jpg
IMG_1256.jpg
Met wat polyesterhars, glasvezel en epoxy is het nu best een mooie (beun:rolleyes:)fix geworden.
IMG_1258.jpgIMG_1254.jpg
IMG_1260.jpgIMG_1259.jpgIMG_1261.jpg
IMG_1262.jpg
De rest van de boot is ook soort van strak gemaakt en weer in de primer gezet, en eerlijk gezegd valt tot nu toe het resultaat niks tegen.
Het plan is om de hele rand waar de spiegel overgaat in de bodem nog van een laagje glasvezel te voorzien (hier ben ik het meest bang voor lekkages, aangezien de spiegel wel wat zal gaan bewegen).
De reparatie plek moet ook nog een keertje geschuurd en geplamuurd worden, dan kan het aflakken en omdraaien beginnen...
Groetjess
 

Rusty89

Nieuw lid
13 jan 2019
8
1
Ik denk dat je beter de spiegel helemaal opnieuw kan maken, de plaat die erin zit zal helemaal verrot zijn er alleen door het polyester bij elkaar gehouden worden
Nogal zonde als je de motor erachter hangt en hij afbreekt
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Met die motor erachter kan je volgens mij op je spiegel varen.
succes met het opknappen.

gr. Placebo
 

Lars2396

Nieuw lid
14 apr 2019
8
0
IMG_2019.jpgIMG_2016.jpg

109B3210-0BF5-4F69-98B4-D5FBAFFBBE87.jpg
IMG_1999.jpg
Al een tijdje niks gepost, maar inmiddels heeft hij wel gevaren (wel met maar 6 pk maar toch haha).
Het dek is belegd met mahonie latten, en hij is waterdicht! (ook best fijn).
Met 6pk gaat het bootje al in plane, en aangezien er voorlopig geen leven in de 105 pk Chrysler zit hebben we een 65 pk evinrude 2 takt gekocht.
Dus binnenkort worden de vlonders afgemaakt, nog wat extra polyester tegen de spiegel. En dan gaan we het zien!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Mooi man, die avonturen en dat werken bij het licht van een kampvuur. Ik geniet hiervan en kijk uit naar het filmpje waarbij jullie met de 65 pk hiermee gaan racen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.