Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014

Glijstangen bovenfrees gangbaar houden

Bovenstaande zegt het al, ik heb moeite met de glijstangen van mijn Bosch GOF1250 lekker glijdend te houden. Ik gebruik nu WD-40 dry lube PTFE spray, maar wat gebruiken jullie? en hoe vaak?
    Mvg,

Richie

Gewoon WD40 en erna lichte olie. Over het algemeen is het vuil verwijderen met WD40 al genoeg, maar even oliën kan geen kwaad.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2013
    WD40
    Jos

WD40 is geen glijmiddel. Prima om iets wat vast zit los te maken, maar daarna is het zelfs nefast voor glijdende onderdelen. Olie erop.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Nooit problemen met die glijstangen en dus ook nooit geolied of zo.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Kan siliconenspray hier misschien ook voor gebruikt worden?

WD40 is op naftabasis. Een soort petroleum. Door de dunne, penetrerende werking dus geschikt als kruipolie, en het ontvet ook nog, bijvoorbeeld het vet van je motorfietsketting.

Allemaal eigenschappen die antismerend zijn, dus daar moet je het dan ook niet voor gebruiken. Gewoon een beetje olie aan de stangen, en eventueel aanhangend houtstof schuif je wel weg.
    Wel regelmatig schoonmaken, dat zou je met een speciaal wondermiddel kunnen doen, dat heet WD40!

En dan weer een drupje olie.

De drylube met PTFE die je nu gebruikt is veels te schraal om te smeren. Goed voor sloten en je kabels van je fiets, niet hiervoor.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Thx allen, ik zal het gewoon met olie gaan doen, kijken hoe dat werkt..
    Mvg,

Richie

Ik gebruik een spuitbusje fietsenketting smeermiddel

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Nou, typisch weer.ik alle tips opgevolgd, maar geen resultaat. Op een gegeven moment deed hij niets meer. De hendel moest steeds verder ingedrukt worden. Even de handgreep losgehaald om te kijken of ik het mechanisme kon vinden.

Blijkbaar is de inbus die de veer van het mechanisme op zn plek houdt losgetrild oid, in ieder geval net genoeg om de veer iedere keer een stukje te laten verschuiven. Losgedraaid en de hendel schoot weer terug waar hij hoorde. Nu werkt het als een zonnetje, heerlijk soepel..

Forum Rechten