Glijstangen bovenfrees gangbaar houden

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Bovenstaande zegt het al, ik heb moeite met de glijstangen van mijn Bosch GOF1250 lekker glijdend te houden. Ik gebruik nu WD-40 dry lube PTFE spray, maar wat gebruiken jullie? en hoe vaak?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Gewoon WD40 en erna lichte olie. Over het algemeen is het vuil verwijderen met WD40 al genoeg, maar even oliën kan geen kwaad.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
WD40 is op naftabasis. Een soort petroleum. Door de dunne, penetrerende werking dus geschikt als kruipolie, en het ontvet ook nog, bijvoorbeeld het vet van je motorfietsketting.

Allemaal eigenschappen die antismerend zijn, dus daar moet je het dan ook niet voor gebruiken. Gewoon een beetje olie aan de stangen, en eventueel aanhangend houtstof schuif je wel weg.
Wel regelmatig schoonmaken, dat zou je met een speciaal wondermiddel kunnen doen, dat heet WD40!

En dan weer een drupje olie.

De drylube met PTFE die je nu gebruikt is veels te schraal om te smeren. Goed voor sloten en je kabels van je fiets, niet hiervoor.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Nou, typisch weer.ik alle tips opgevolgd, maar geen resultaat. Op een gegeven moment deed hij niets meer. De hendel moest steeds verder ingedrukt worden. Even de handgreep losgehaald om te kijken of ik het mechanisme kon vinden.

Blijkbaar is de inbus die de veer van het mechanisme op zn plek houdt losgetrild oid, in ieder geval net genoeg om de veer iedere keer een stukje te laten verschuiven. Losgedraaid en de hendel schoot weer terug waar hij hoorde. Nu werkt het als een zonnetje, heerlijk soepel..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.