Eikenhouten Deurtje Opdikken

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,
Enige tijd niks te melden gehad hier, want ik heb me werkplaats niet meer.
Dit is een nieuw projectje, wat helaas maar onder de carport moet gebeuren niettemin is het woodworking, duss.

Dit deurtje van een kennis sluit niet meer. Ze hebben een nieuwe gasmeter gekregen en die neemt meer ruimte in dan de gangkast te bieden heeft.
De gasmonteur zei dan zaagt u toch gewoon een gat in de deur, "mevrouwtje" :rolleyes:

Nu is mij gevraagd voor hout, maar inmiddels mag ik het hele deurtje maken.

IMG-20190406-WA0001.jpg IMG-20190406-WA0002.jpg


Ik wil de rand rondom opdikken met 25mmx25mm latten eik, zodat de deur net genoeg naar voor komt. Op de hoeken denk ik aan een deuvel, of misschien wel een klein pen/gat (maar dan moet ik wel zin hebben:eek:)
Nu is het deurtje iets hol aan de achterkant 2/3mm ongeveer (in de breedte). Hoe deal ik hiermee?

- Niet, lijmen klemdrop, en nog een klem d'r op
- Mijn latje wat bol maken, zodat beter past
- Precies met een passer of ander meetgereedschap, de holte afpassen, en in mijn latje schaven
- Het deurtje met handschaaf rechtmaken, en mijn rechte lat lijmen (niet mijn direct favoriet)

Leek me wel een leerzame vraag voor forum! Thanks alvast!

Groet Robert
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi Robert, altijd leuk als je voor deze projecten gevraagd wordt. Geeft toch wel een voldoening dat mensen vertrouwen in je kunnen hebben.

Ik zou het kozijn opdikken, en niet het deurtje. Dan kan het deurtje gewoon aan de verdikking hangen.
Eventueel kan je er nog iets mee spelen. Een schuine rand er aan, of een mooi profiel.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha SunRayes, jazeker hoor ik doe het graag.

Jij denkt outside the box :p
Inderdaad kozijn opdikken kan ook, leek ons wat minder mooi, en zo kan ik het op me gemak aan de werkbank maken. (onder de carport..., ik heb zo hard een werkplaats/atelier nodig:(, heb wel 10.000 ideeen in m'n hoofd)

Een nadeel van deurtje opdikken is dat ik een cross-grain probleem creeer.
Door de rand erop te lijmen blokkeer ik de verticale stijlen van de deur, en kunnen ze niet werken met de seizoenen. De stijlen zijn krap 8cm breed, en mijn latjes maar 25x25mm, das dus wel erg theoretisch gebabbel vind ik
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Waarschijnlijk bestaat de kast alleen uit de linker zijkant en het front en zijn deze panelen tegen latten aan de muur bevestigd. Met een beetje geluk is het geheel zonder uitwendige schade los te maken. Vervolgens de kast de benodigde cm's naar voren plaatsen.
Zo is alleen een extra lat linksachter tegen de muur nodig. Lijkt een hele operatie maar is minder werk en zonder gekunstelde aanpassingen aan de voorkant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.