Zwaluwstaart Mal: Project Update

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
246
3
Zwaluwstaarten beginnen er goed uit te zien.
Blijkbaar toch nog eerst een paar keer oefenen voordat men aan het echte werk gaat beginnen.

Komende week ga ik een bovenfrees kopen. het wordt de groene bosch POF1400ACE.
Kreeg net een krantje binnen van de praxis met een tegoedbon voor 20% korting.
Morgen maar eens gaan kijken......
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Timmertje schreef:
bij buitenwerk bv potdekselwerk inderdaad hartkant buiten , maar bij lade's hartkant binnen
Hoe hoort het nou?
Nogmaals, ik ben wel zoon van een timmerman maar ben even kwijt hoe het nu echt zit.
Ik weet, dat bv kozijnen met de hartkant naar buiten horen. En buiten betimmering met de hartkant naar voren/buiten. Dit is, omdat de hartkant iets duurzamer is.
Het lijkt me dus inderdaad logisch dat bij laden deze hartkant toch binnen moet.
Dank je Timmertje!
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Als ik mn duit in de zak mag doen (corrigeer waar nodig):

Bij lades neem je de hartkant buiten, o.a omdat als de binnenkant dan hol wordt, de ladebodem dit tegenwerkt. Omgekeerd zou de bodem kunnen hangen omdat de zijden zich naar buiten drukken en er minder steun is.

Als de hartzijde aan de binnenkant zit en de buitenkant wordt hol, dan kan de lade zich vastklemmen tegen de geleiders/slingerlatten.

Deze meneer vertelt dat er ook kieren kunnen ontstaan als je het omdraait:

VHDQcmY3mtk[/MEDIA]]
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
timmertje zei:
Hier toch een ander verhaal

Hartkant van hout
De hartkant van bv. een houten plank is de kant van het hout waar het hart van de boom was, klik op de foto. De hartkant van hout is wat duurzamer dan de andere zijde.
Bij potdekselen met vurenhout e.d. moet de hartkant naar buiten gericht zijn: de plank gaat wat bol staan (de jaarringen, te zien op de kopse kant, willen recht worden) en als de plank wat kromtrekt blijft de onderzijde goed op de eronder liggende plank liggen en treedt niet snel water tussen de planken naar binnen.
Bij een houten kastlade hoort de hartkant juist aan de binnenzijde.
Overigens, hardhout trekt minder snel krom dus de hartkant is hier minder belangrijk.

Klopt helemaal. als de zijkant van de lade bol gaan staan heb je kans dat de lade gaat klemmen. (De lade zet als het ware uit).
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hartkant is de kant waar het hart van de boom gezeten heeft? Dus de kant waar de jaarringen geen wijzen. En in die richten wordt het hout hol / bol?
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
TH0M zei:
Hartkant is de kant waar het hart van de boom gezeten heeft? Dus de kant waar de jaarringen geen wijzen. En in die richten wordt het hout hol / bol?
noyhqf.jpg
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
betyar zei:
Klopt helemaal. als de zijkant van de lade bol gaan staan heb je kans dat de lade gaat klemmen. (De lade zet als het ware uit).

Dit lees ik net ook in mijn boekje, hartzijde binnenhouden.

Er staat echter wel bij: bij gebruik van een slingerlat hartzijde buiten ivm klemmen.

Eigenlijk wordt dit wel een lange discussie voor een onderwerp over zw.staartmallen.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Is er al iets bekend over de bezorg datum.

Wil hem eigenlijk snel uitproberen.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
246
3
Kom maar op, kom maar op........

Ik heb gisteren een hele mooie bovenfrees aangeschaft. Alleen nog een kopieerring halen, dan ben ik er klaar voor :) :)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Allen,

Gisteren heb ik de mallen bij de lasersnijder opgehaald. Het wachten is nog op de Trend frezen die vandaag verzonden zijn.

Heb gisteren wel een paar pakketen gemaakt die geen Trend frees besteld hebben. Zal er van het weekend weer een aantal verpakken!

Zal ook een handleiding online zetten. Ik hoop veel mooie werkstukken te zien!

Groeten,

Thom

Attached files
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Creatief_Met_Hout zei:
Kom maar op, kom maar op........

Ik heb gisteren een hele mooie bovenfrees aangeschaft. Alleen nog een kopieerring halen, dan ben ik er klaar voor :) :)


Wat van moois heb je gekocht?
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Creatief_Met_Hout zei:
TH0M zei:
Creatief_Met_Hout zei:
Kom maar op, kom maar op........

Ik heb gisteren een hele mooie bovenfrees aangeschaft. Alleen nog een kopieerring halen, dan ben ik er klaar voor :) :)


Wat van moois heb je gekocht?

Heb de hobby Bosch gekocht POF1400ACE. Kon hem niet laten liggen voor dat geld.....

Dat is een fijn machientje mijn zwager heeft die, volgens mij met een kopieerring van 17 mm standaard erbij.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
wat een tof project, ik heb volgende week of de week daarna 12 lades te maken. komt weer bijzonder goed uit.
Te gek hoe het forum tot zulke mooie projecten kan leiden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.