Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 42

Van boom tot meubel(s)

Vooraf, ik ben geen regelmatig houtbewerker, en ik ben tot mijn spijt een nog onregelmatiger forumdeelnemer. Het kan daarom zijn dat ik soms tijden niks van me laat horen en dan weer een poos heel veel. (vooraf mijn excuses hiervoor)

Dit gezegd hebbende wil ik jullie graag deelgenoot maken van mijn avontuur in houtland.
    Het idee kwam zo rond de verhuizing 2 jaar gelden toen we ons realiseerde dat we die aftandse IKEA meubels, (welke al ronde na ronde al dienst hadden gedaan bij diverse familieleden) van ellende uit elkaar vielen en ook nog eens totaal niet bij elkaar paste (expedit tvmeubel, lak-tafel, Billie-boekenkast en ga zomaar door.
    We zijn hierop eens rond gaan kijken in folders en op Google. Onze smaak kwam wonder boven wonder aardig overeen en de ideeën kregen langzaam vorm. globale schetsen werden gemaakt, zodat we een idee zouden krijgen hoeveel hout we dan wel niet nodig hadden. Waarop een periode van sparen begon. Het plan wat we hadden was om een flinke partij hout bij een houthandel te halen zodat ik dat tot meubels kon maken. De goedkoopste houthandel vroeg 1100 euro per m3 van twijfelachtige kwaliteit en later bleek dat het om nat hout ging.

Een stagebegeleider opperde het idee om anders een paar stammen tot planken te laten verzagen. Het idee stond me wel aan en na wat ''research'' bleek dat dit hout relatief goedkoop gedroogd kon worden in een houtdrogerij vlakbij. Een stage later kreeg ik een aantal eiken stammen als zijnde stage vergoeding:

Sommige lagen al even plat:
    20151104_144856_001.jpg
    IMG-20151102-WA0010.jpg

Terwijl andere nog om moesten:

boom om 1.jpgboom om 1.5.jpg
    boom om 2.jpg

Wordt vervolgt
    Laatst gewijzigd door woody; 17-08-16 om 07:06.
    No tree's were harmed during the making of this project..
    oh wait: Never mind!!

Enige tijd ging erover heen aangezien transport geregeld moest worden, helaas resulteerde dit in de diefstal van circa 7 stammen welke aan de hand van de grote hoeveelheid zaagsel op locatie waarschijnlijk tot kachelhout gezaagd zijn.

De volgende stap was het verzagen van de stammen tot planken:
    stammen 1.jpg
    Helaas zijn hier ook sporen van diefstal te zien, men is s'nachts over het hek heen geklommen om daar een aantal schijven van de dikste boom af te zagen..

image-2016-05-31 (1).jpg
    verzagen 2.jpg
    verzagen 3.jpg

Het resultaat van een dag hard werken: (met koorts)
    planken 1.jpg
    planken 2.jpg
    planken 3.jpg

En het resultaat van alles bij de droger:
    image-2016-05-31 (2).jpg
    image-2016-05-31 (3).jpg

Wordt vervolgt

Na 8 weken bij de droger was het dan zover, het hout kon opgehaald worden. Het is apart hoe snel sommige herinneringen lijken te vervagen,
    dit moment bezorgde een behoorlijk *slik, was het echt zoveel??* momentje
    IMG-20160618-WA0000.jpg
    IMG-20160618-WA0017.jpg
    Dit is overigens zonder de tafelbladen(deze moesten langer gedroogd worden.)

Vervolgends aan de gang gegaan met het maken van een werk tafel:
    20160627_110543.jpg
    de tafel meet 244 x 60 en is gemaakt van mdf met lamello's, schroeven en veel lijm. De opstelling is tijdelijk aangezien het om de garage van mijn tante gaat.
    De radiaal armzaag is van mijn vader, en hoewel hij dacht dat hij goed was zijn er inmiddels 4 lagers vervangen, en is er in het motorhuis het een en ander opnieuw bedraad.

Overigens om een indruk te wekken hoe groot het is als de vlakbank staat opgebouwd:
    Screenshot_20160817-083235.jpg

wordt vervolgt

Zonde van de ingesteldheid van anderen... Chapeau voor die van jou! Wordt een leuk proces met veel voldoening eens je gebruik kan gaan maken van je eigen creaties

De start van het eerste meubel het eerste meubel wat gemaakt moet worden is het tv meubel.
    De huidige opstelling van een paar boodschappen kratten is nou eenmaal niet je van het:
    huidige situatie 1.jpg

Het meubel dat er voor in de plaats moet komen ziet er als volgt uit:
    TV Meubel Trimetrisch.jpg
    Er missen in deze tekening nog enkele onderdelen zoals de deurtjes en de kroonlijst, maar zo krijgen jullie in ieder geval een idee van wat het moet worden

Dit is het punt waar ik nu ben, ik heb het hout voor het blad en de frame's van de voor en zijkanten gezaagd, en deze ben ik nu aan het schaven.
    20160816_172543.jpg
    20160816_161723.jpg
    20160805_193908.jpg
    20160805_193015.jpg

Een probleem wat ik niet uit mijn vlakbank gesteld krijg is dat de planken over de lengte een fractie bol geschaaft raken. De afwijking is bij 1,5 a 2m zown 2 a 3 milimeter. hierop heb ik besloten om een liniaal voor mijn bovenfrees aan te schaffen en de planken recht te frezen. Deze is helaas nog onderweg dus hierop moet ik nog even geduld hebben.

Conclusie tot nog toe,
    Elke stap die ik maak gaat gepaard met uitdagingen en problemen, dit zorgt er voor dat ik minder vaart kan maken dan ik had gehoopt en er een behoorlijk steile leercurve is. Wel denk ik dat als ik strax het eerste meubel af heb en alle stappen doorlopen zijn de volgende meubels sneller zullen gaan.

Gaaf project! Vergeet niet te genieten tussendoor ; )

Bol schaven? Staan je bladen in één lijn en de beitels juist gesteld?
    Eerste controleren met een rei, bijvoorbeeld die van je bovenfrees.
    Tweede is vrij simpel te controleren: bij een lopende machine VOORZICHTIG een geschaafde rechte lat vanaf het achterblad over de as duwen. Er moet dan een heel minimaal krulletje afgenomen worden. Dit moet ook links en rechts even veel zijn, dat kan je horen bij het van links naar rechts schuiven van de lat.

En: goed bezig
    sometimes you just need a bigger hammer

Wat is het fijn zo'n mooi project te mogen volgen.
    Dan jeuken m'n handen en kijk ik uit naar september als de avondschool terug start :-)

Ik zie op de foto's twee planken met een langwerpige blauw/zwarte vlek. Wat zei de zager daarvan?

Die kleur in eiken is een teken dat er ijzer in de buurt zit. Wees dus voorzichtig met die plank bij het schaven/zagen, zodat je geen dure messen kapot maakt....
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 17-08-16 om 12:53.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik zou de vlakbank toch eens uitlijnen Woody, het is zo dat je iedere machine moet leren kennen, maar zo'n grote afwijkingen is toch al te veel. ik meen dat Tuoh hier op het forum eens beschreven heeft hoe je die het beste in een lijn krijgt?

Groet Pel.

Forum Rechten