Eenvoudig tafeltje van afvalhout

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Wat begon met een foto van een tafel bij een zaak van een soort steigerhout eindigde in een foto terug met joh, ik heb hier nog een leuk stuk tafelblad staan. Kunnen we hier niet iets van maken?

IMG-20190408-WA0006.jpg

De ethische commissie was gelijk enthousiast (zijn vrouw). Nu had de overbuurvrouw nog een mooie pallet staan met waarschijnlijk beuken balkjes eronder 5x10 geloof ik. Komt die aan met een tekening van een tafel met schuine poten en dwarsbalk etc.
Dus ik begonnen met slopen pallet, alle spijkers bleven in de balken zitten en ik moest ze afbreken helaas. Dus die gingen niet door vandiktebank heen. We gingen uitmeten en om de spijkers heen zagen wat aardig gelukt is.

De poten uitmeten zagen etc
IMG-20190413-WA0001.jpg

Nu bleken sommige balken getordeerd te zijn en met beetje passen en meten wisten we er toch een 'ruige' bloementafel van te bouwen. De dwarsbalk is later nog in gefreesd (hier volgen nog foto's van). De vriend gaat het nog verder vast zetten. Er komt ondanks de kromheid en dergelijke geen schroef of spijker bij te kijken. Heb hoop geleerd en was een leuke ervaring. Ooit ga ik dat nog eens met goed schoon hout doen.

Impressie foto hoe het gaat worden. De balk is dus in gefreesd in de poten (ongeveer 1,5 cm diep) en zal ook met deuvels erin verlijmd worden.
20190413_145729.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
vandaag de foto's binnen gekregen van de tafel die af is.

tafel.jpg

De verbinding zit redelijk scheef maar ja met pallet hout dat niet door vlakvandiktebank heen gegaan is kun je niet veel :) We hebben het beste er van gemaakt.
verbinding.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Dan noem je het robuust. Dan maakt het niet meer uit dat het e.e.a. niet helemaal klopt.. :D Stevig tafeltje, leuk!
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ze hadden eerst een steigerhouten tafel a 80 euro op het oog. Dit koste alleen werk en elektra (gereedschap is al betaald lol). Gaat niet snel stuk nee en rot ook niet zo snel hoewel waar zou je het tafelblad het beste mee kunnen behandelen? Welke olie.
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Ze hadden eerst een steigerhouten tafel a 80 euro op het oog. Dit koste alleen werk en elektra (gereedschap is al betaald lol). Gaat niet snel stuk nee en rot ook niet zo snel hoewel waar zou je het tafelblad het beste mee kunnen behandelen? Welke olie.
Keurig werk toch!
Ben zelf ook nog op zoek naar een hufterproof olie/lak voor m'n tafel die nog op de todo lijst staat..ben benieuwd naar de aanbevelingen..
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Weet ook niet welke olie het beste is, maar ik zou gewoon eens bij een verfwinkel of dhz-zaak gaan kijken. Ik maak me een beetje zorgen over de poten die van beuken zouden zijn. Beuken is volgens mij niet zo'n duurzaam hout voor buiten en ik zou ze daarom extra goed beschermen. Ook zou ik aan de onderkant iets maken waardoor het kopse hout van de posten niet in contact komt met vochtige bestrating. Duurzaamheid van het stuk tafelblad hangt mede af van de soort lijm waarmee de planken van het tafelblad aan elkaar zijn gelijmd. De lijm die daarvoor wordt gebruikt is niet altijd vochtbestendig en daar kom je alleen met ervaring achter. Ik zou het blad dus ook een goede beschermlaag geven.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Hubert,

Onder de beuken poten worden nog zaken gelijmd of geschroefd. Ik vraag juist hier welke olie er het beste op kan :) want ik heb zelf ook een tafelblad op een oud krakkemikkig jysk tafeltje gezet en onderstel hergebruikt. Dat moet ik nog vervangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.