Schaal van Kersenhout

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Een voor mijn machineparkje forse schaal van kersenhout, 36 cm dia en een cm of 12 hoog, wand is plm 10 mm. Afwerking met Steinert Drechsleroel en Crystalline wax. Het halve stammetje had overlangs een flinke insnoering waardoor de schaal halverwege naar binnen en dan weer naar buiten loopt. Er zaten een paar forse scheuren in die met PVA lijm en klemmen zo goed mogelijk zijn hersteld, maar waar ze toch open bleven staan uiteindelijke met zwarte CA lijm opgevuld. Een volgend keer eens proberen om de scheuren dichter te krijgen met klampen en klemmen, nu is dat nog niet zo goed gegaan als ik wel had gewild. De schaal staat nu bij de gulle geefster van dat blok kersenhout.

P1030604.jpgP1030603.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ben het wel met Toxiq eens. Als de schaal zo groot moest zijn, had ik de schaal gewoon ondieper gemaakt.

Als de gulle geefster per sé een zo groot én zo diep mogelijke schaal wilde, kun je niet veel anders, maar deze vorm kan mij ook niet bekoren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kun je iets meer uitleg geven wat je niet bevalt? De insnoering was niet mijn eerste keus.

Ja de vorm, waarschijnlijk de binnenkant eveneens niet, maar dat lijkt op de foto minder storend
Niettemin, tof dat je wat anders probeert, heb ik ook een paar keer gedaan, maar tot op heden ook niet echt een succes :)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
OK, het dilemma: het blok zat vol scheuren maar was een gegeven door een goede vriendin die het weer van buren had gekregen. Na het afpellen van de schors was er een bijna doorgaande scheur (die kun je in de binnenkant zien (alleen niet bekend hoe diep en of ze mekaar raken binnenin).

Verder een insnoering ... dus bolrond viel als eerste af, dan heb je nog vlakke trechter of holrond (of een soort van wobbelvorm) . De buitenrand is ongeveer het max aan bruikbaar hout. Duidelijk werd bij voorzichtig uitdraaien van de binnnenkant dat de twee scheuren behoorlijk ver doorlopen en ik ben gestopt toen er nog voldoende houtlengte bleef staan. Halveren was toen mogelijk met evt een grote diameter en de bijna doorgaand scheur of alleen de onderkant met een best wel kleinere schaal. Ik heb dus voor deze golvende vorm gekozen (normaal kies ik voor strak) en de binnenkant daarbij aangepast. Ik heb nog even aan een serie van Michelin mannetje ribbels gedacht maar dat leek mij een beetje teveel van het goede. Een leerzame ervaring zullen we maar zeggen en de dame is er blij mee.

ik heb inmiddels een minder gehavend stuk sierkers in huis van 38 bij 38 bij 30 dus de ervaring komt binnenkort weer van pas.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.