Kastanje hout voor buiten afwerken

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Ik ga een oppottafel (voor buiten) maken van mediterraans kastanje.
Ik wil dit graag ergens mee beschermen zodat het niet te snel verkleurd/verouderd.

Wat raden jullie aan: (lijn)olie, Glitsa, Trae-lyx, Rigostep Skylt, Osmo, wax, beits of wat anders?
Ik roep maar wat trouwens, heb totaal geen ervaring met bovenstaande behalve Trae-lyx op eiken...

Zie plaatje voor het idee maar dan in kastanje...

C-01.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Met mediterraans kastanje bedoel je hopelijk tamme kastanje? Een mediterraanse paardekastanje zal geen geschikt hout leveren.
Lijnolie maakt het hout veel donkerder, en ik lees hier allerlei verhalen over zwarte puntjes onde de lijnolielaag - mogelijk omdat het niet compleet waterdicht is en er dus toch wat schimmel optreedt.

De andere merknamen die je noemt zijn volgens mij allemaal voor binnen, en wax is ook meer iets voor antieke meubelen.

Als je van plan bent het bij te houden, neem een goede (buiten)beits. Zoniet, leg je er bij neer dat het hout vergrijst.
Als het mogelijk is de tafel droog en niet met zijn voeten direct op de natte bodem neer te zeggen, scheelt dat ook al een boel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Kastanje bevat looizuur en hoeft in principe geen bescherming. Dit looizuur kan wel uitregenen en geeft dan bruine vlekken op de vloer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.