Neushoorn, maar nu met iepen hout

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Vandaag in Burgum een plank Iepen hout gekocht. Schors er nog aan, dus veel restafval. Maar ik kreeg de plank goedkoop mee, dus dan mag je niet klagen :)

Met het resultaat ben ik redelijk tevreden voor nu. Bochten worden steeds vloeiender. Er is slechts één stukje dat maar vanaf één kant past (de oren), de rest maakt het niet uit of je ze van voren of van achteren erin steekt. Het past. De oren kunnen wel bijgewerkt worden bij het schuren.

neushoorn_resize.jpg

Bij de plaatselijke Hubo een zaagje nr 6 gekocht en dat ging al veel beter. Ook tussentijds vervangen (dank voor de tip!). Het gaat niet supersnel, maar het was acceptabel.

Nu nog schuren... en met name die kleine bochtjes... zou een dremel hier uitkomst kunnen bieden?

Verdere tips zijn altijd welkom!
 
Laatst bewerkt:

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Vanmiddag aan het schuren geweest. Mooi om te zien hoe het hout daarvan opknapt :)
Voor mezelf weer een leermomentje, niet direct enthousiast met een ruw stukje hout aan de slag, maar eerst dat mooi opschuren... dan zie je waar de oneffenheden zitten (klein puntje mist) én sta je niet te klooien met allemaal kleine stukjes die je achteraf mooi geschuurd moet zien te krijgen.

Maar goed, leermomentje zullen we maar denken.

Nu wilde ik de neushoorn gaan lakken, zodat de houtkleur zichtbaar zou blijven, maar nu met dat putje erin ... zit ik me af te vragen of ik 'm niet beter egaal kan schilderen. Het kleurverloop vind ik niet zo'n ramp, het is tenslotte een natuurlijk materiaal.

neushoorngeschuurd_1_resize.jpgneushoorngeschuurd_2_resize.jpg
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Na een heleboel schuurwerk (dit stuk hout kwam tenslotte van een niet afgewerkte plank, zo van de boom) ... zie ik dat het hout enorm opgeknapt is... uiteindelijk geschuurd met korrel 400...
Maar nu zou ik 'm willen afwerken...

Ik ga 'm nu natuurlijk niet schilderen, ik wil juist dat het houtpatroon zichtbaar blijft. Het is en blijft natuurlijk materiaal, en dan mag best zichtbaar zijn... maar wat te doen?

Lak? Olie? Beits?

Wie heeft een idee?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Als je het weggeeft aan een kind geen lak of beits gebruiken maar olie. Wel ervoor zorgen dat het kindervriendelijke olie is gezien kinderen (met name jongere) alles in hun mond steken :)
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Aan wat voor soort olie zit je te denken? Het is iepen hout... de onderdelen zijn sowieso te klein voor jongere kinderen, maar veiligheid voor alles :)

En... breng je zo'n olie aan met een doek, of gewoon met een kwast?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Je zou een stukje met lijnzaadolie kunnen testen? Lijnzaadolie breng je aan met een doek, let wel die doek daarna niet op een hoop gooien want het is zelf ontvlambaar (aldus de speciaalzaak waar ik het kocht).
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Ah, lijnzaalolie dat heb ik volgens mij nog wel. Vorig jaar lampions in de klas gemaakt met lijnzaalolie... Ga van de week eens kijken wat het resultaat zal zijn! Dank voor het meedenken!!!
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Tungolie schijnt voedselveilig te zijn en dus ook geschikt voor kindermondjes. Daarnaast geeft het weinig verkleuring en met de jaren mooie patina. Lijnzaadolie daarentegen niet dacht ik. Of anders gewoon olie welke ook geschikt is voor snijplanken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.