Verplaatsbaar huis

jsprvndrn

Nieuw lid
16 mrt 2019
5
0
Rotterdam/Den Bosch
Op de snelweg zie je regelmatig zeecontainers of units verplaatst worden, af en toe ook een chalet. Binnenkort ga ik een klein huisje bouwen (50 m2) en deze zal na 5 jaar weer verplaatst moeten worden. In eerste instantie dacht ik om een zeecontainer of unitframe te gebruiken als basis omdat deze vaak al zijn voorzien van hijsportalen. De wanden, vloer en dak worden houtskeletbouw, maar nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig geworden naar de optie om het frame zelf ook uit hout te maken. Ik kan echter niet iets vinden over de verplaatsbaarheid van een houten constructie, zelfs een houten chalet wordt vaak op een stalen chassis gebouwd. Het lijkt me dat hout gewoon sterk genoeg is om verplaatst te worden, hoezo gebeurt dit dan niet; of gebeurt het wel?
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Bij veel chalets of woonwagens moeten er wielen onder zitten aangezien het roerend goed is volgens mij.

Ik heb voor mijn werk laatste tijd veel met Tiny houses te maken en ben bij 3 bedrijven geweest die deze bouwen
Er zijn heel veel theorieën over hoe het best te werk te gaan
Sommige hebben standaard stalen onderstellen
Maar was bij 1 leverancier die bij elk project gaat kijken hoe de ondergrond is of word en op maat het chassis laat bouwen van staal
Hij houdt hierbij heel erg rekening met hoeveel vocht er onder je huisje komt en bouwt nu alles nog met hout de lucht in op stalen chassis

Ze zijn nu met nieuwe formule bezig en die spreekt mij heel wat meer aan
Onderstel blijft van staal en er komt een frefab betonnen vloer op waar alles al in zit , zoals vloerverwarming
Helemaal lucht dicht , zonder dauerluftung bijv .maar alles geregeld via de WtW unit

Onderstel van hout zou ook best kunnen ,maar vrees met vocht etc het toch problemen gaat geven

Neem aan dat jij na 5 jaar weer moet verplaatsen ivm vergunningen
Op de snelweg zie je regelmatig zeecontainers of units verplaatst worden, af en toe ook een chalet. Binnenkort ga ik een klein huisje bouwen (50 m2) en deze zal na 5 jaar weer verplaatst moeten worden. In eerste instantie dacht ik om een zeecontainer of unitframe te gebruiken als basis omdat deze vaak al zijn voorzien van hijsportalen. De wanden, vloer en dak worden houtskeletbouw, maar nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig geworden naar de optie om het frame zelf ook uit hout te maken. Ik kan echter niet iets vinden over de verplaatsbaarheid van een houten constructie, zelfs een houten chalet wordt vaak op een stalen chassis gebouwd. Het lijkt me dat hout gewoon sterk genoeg is om verplaatst te worden, hoezo gebeurt dit dan niet; of gebeurt het wel?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Hout is geen materiaal om in een constructie te gaan hijsen. Het buigt te veel door. Een stalen onderstel lijkt me een minste vereiste.
 

jsprvndrn

Nieuw lid
16 mrt 2019
5
0
Rotterdam/Den Bosch
Bij veel chalets of woonwagens moeten er wielen onder zitten aangezien het roerend goed is volgens mij.

Ik heb voor mijn werk laatste tijd veel met Tiny houses te maken en ben bij 3 bedrijven geweest die deze bouwen
Er zijn heel veel theorieën over hoe het best te werk te gaan
Sommige hebben standaard stalen onderstellen
Maar was bij 1 leverancier die bij elk project gaat kijken hoe de ondergrond is of word en op maat het chassis laat bouwen van staal
Hij houdt hierbij heel erg rekening met hoeveel vocht er onder je huisje komt en bouwt nu alles nog met hout de lucht in op stalen chassis

Ze zijn nu met nieuwe formule bezig en die spreekt mij heel wat meer aan
Onderstel blijft van staal en er komt een frefab betonnen vloer op waar alles al in zit , zoals vloerverwarming
Helemaal lucht dicht , zonder dauerluftung bijv .maar alles geregeld via de WtW unit

Onderstel van hout zou ook best kunnen ,maar vrees met vocht etc het toch problemen gaat geven

Neem aan dat jij na 5 jaar weer moet verplaatsen ivm vergunningen

Wielen zijn niet vereist, vooral geen verankering aan de grond. Een woning op vrijstaande poeren zal ook al roerend goed kunnen zijn, volgens mij. Nu je het hebt over vocht lijkt me dat inderdaad misschien wel het grootste probleem, na een aantal jaar zal het niet meer zo sterk zijn om te verplaatsen. Maar dit zou je kunnen impregneren?
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Op zich zou het in hout prima kunnen maar goedkoper zal het zeker niet zijn.
je red het dan niet met een paar schroefjes maar zal dan de belangrijkste onderdelen moeten verbinden met bouten al dan niet in combinatie met stalen verbindingen
zoals je ook bij grote gelamineerde houten spanten ziet.
verder zal certificeren van dergelijke units ook een uitdaging zijn.

Op dit moment is het veel goedkoper is om een frame van staal als basis te nemen voor verplaatsbare units
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Zolang het bouwsel niet gefundeerd/verankert(aan de grond vast zit) is het geen onroerend goed!
Voor een stacaravan of chalet krijg je ook geen hypotheek...!?
Bij ons op het werk hebben we nogal wat schaft/ kantoorunits die elke keer weer na een klus van werk naar werk verhuizen.
De grootste zijn 10m×3m, en gaan zo de dieplader op met een autolaadkraan.
Kijk ook eens hier om inspiratie op te doen: https://www.brouwernijkerk.nl/units/replacer-units/
Bij de laatste serie's zitten er stalen frames omheen, zodat je ze kunt stapelen,en kunststof/polyester wanden, maar de hele ouwe bij ons van ongeveer 25jr oud zijn helemaal van hout, en het onderstel bestaat dan uit 2 lange balken met daarop multiplex vloerplaren.
Ook zijn er die meerdere units bevatten doordat ze koppelbaar zijn, zo creeer je dan een grotere ruimte.
Misschien dat je er een idee mee op kan doen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.