Houtsoort voor meubels om mee te beginnen

Rt058

Actieve deelnemer
26 feb 2017
79
8
Leeuwarden
Hallo houtbewerkers, ik ben een beginnend liefhebber van houtbewerken uit Leeuwarden. Ik heb de afgelopen 2 jaar ontdekt dat dingetjes van hout maken mij heel veel voldoening geeft. Ik ben begonnen met een tuinbankje, daarna volgden al snel een konijnenhok, een koffiehoek van steigerhout en een hoogslaper.

Ik ben nu bezig de zolder te verbouwen, maar als dat klaar is zijn er al ideeën voor volgende projecten. Bijvoorbeeld een inloopkast, zithoek met eettafel, en nachtkastjes.

Om eigenlijk alles als een geheel te houden ben ik op zoek naar een hardhoutsoort die hier bij aansluit. Een houtsoort die voor mij als beginner nog makkelijk te bewerken is.
De kleur liefst richting bruin/grijs. Als het maar niet te geel is.

De bewerkingen die ik eraan zal doen zijn over het algemeen zagen, frezen, verbinden tot panelen met lijm en deuvels en een klein beetje beitelen en schaven.

Graag hoor ik jullie aanbevelingen.
Wellicht met afbeelding van een voorbeeld?

Groet Rody
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Naar mijn mening beter met de lichtere (van kleur) houtsoorten zoals beuk en esdoorn, ook beide heel hard. Maar het kan zeker. Hoe geel je meubels worden hangt sterk af van de afwerking die je gebruikt. Veel oliesoorten kleuren best wel geel, maar olie op waterbasis alweer veel minder, zag ik vanmiddag toevallig. Er zijn heel veel afwerkmiddelen, dus daar zou je je eens in kunnen verdiepen.
 

Rt058

Actieve deelnemer
26 feb 2017
79
8
Leeuwarden
Naar mijn mening beter met de lichtere (van kleur) houtsoorten zoals beuk en esdoorn, ook beide heel hard. Maar het kan zeker. Hoe geel je meubels worden hangt sterk af van de afwerking die je gebruikt. Veel oliesoorten kleuren best wel geel, maar olie op waterbasis alweer veel minder, zag ik vanmiddag toevallig. Er zijn heel veel afwerkmiddelen, dus daar zou je je eens in kunnen verdiepen.

Daar had ik inderdaad ook al wat naar gekeken. Rustins en hardwax heb ik ook veel gehoord. Keuze is soms lastig, omdat je online het daadwerkelijke resultaat er niet van ziet. Dus goed tip van afwerking op waterbasis.
 

Rt058

Actieve deelnemer
26 feb 2017
79
8
Leeuwarden
Notenhout is erg mooi maar er zijn alternatieven. Mocht je een ritje Zwolle zien zitten laat ik graag even de verschillende mogelijkheden zien.

Ik heb jouw site weleens bezocht, helaas is Zwolle niet meer een hoek waar ik veel kom.
Ben heel soms in het weekend in Dronten, misschien dat ik dan een bezoekje kan brengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.