Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Spannende tijden in de werkplaats

Beste houtvrienden,

Zonet een offerte binnen gekregen voor verschillende houtbewerkingsmachines:
    - Vlak-vandiktebank Felder AD741
    - Paneelzaag K 700s
    - Lintzaag FB 510

Heeft iemand van jullie ervaring met deze machines. Zijn er dingen waar ik absoluut moet op letten, die ik niet mag vergeten.

O ja, de ruimte waar dit in moet komen is 3,5m op 7,5m.
    Dit is dedicated space voor de machines.
    De werkplaats is nog eens zo dubbel zo groot op de gelijkvloers + nog een tweede verdiep voor (hout)stockage

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    West Vlaamse collega

Ervaring met de machines op zich niet maar het merk felder staat wel gekend om zijn kwaliteit.
    We hebben ongeveer dezelfde oppervlakte van atelier, ik heb ook hier moeten puzzelen.

Je hebt heel wat plaats nodig voor een paneelzaag, dit neemt de meeste ruimte in beslag.
    Ook bij een schaafmachine heb je al snel 3 meter vrije ruimte voor en achter de machine nodig.

Is het eventueel een optie om bijvoorbeeld de lintzaag op verdiep te plaatsen?
    Denk ik aan herzagen hout, staat al bij het werk.

Wat interessant is om te doen is op schaal je grondplan tekenen op papier en je machines uit te knippen en zo wat lijnen trekken en puzzelen/schuiven.
    Hou ook rekening met toekomstige investeringen ( stofafzuiging, extra machines, werkbank etc )

Groeten

Bert

Uhm, dat past toch nooit??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 't Wolt Bekijk Berichten
    Uhm, dat past toch nooit??
    +1

Lijkt inderdaad zowat op de ruimte die je nodig hebt voor de K700S alleen al. Als de lintzaag en VVD mobiel blijven zou het nog wel doenbaar zijn, maar ideaal lijkt het mij alleszins niet te zijn.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaVa Bekijk Berichten
    Beste houtvrienden,

Zonet een offerte binnen gekregen voor verschillende houtbewerkingsmachines:
    - Vlak-vandiktebank Felder AD741
    - Paneelzaag K 700s
    - Lintzaag FB 510

Heeft iemand van jullie ervaring met deze machines. Zijn er dingen waar ik absoluut moet op letten, die ik niet mag vergeten.

O ja, de ruimte waar dit in moet komen is 3,5m op 7,5m.
    Dit is dedicated space voor de machines.
    De werkplaats is nog eens zo dubbel zo groot op de gelijkvloers + nog een tweede verdiep voor (hout)stockage
    Dat kan werken als je bijvoorbeeld de garagepoort kan laten openstaan, maar ik vind dat persoonlijk verre van ideaal. Ik heb een KF 700 met de Hammer A3 31. Bij mij is het iets smaller maar even lang.

Probleem is toch dat je zo de buren heel erg stoort.

Volgens mij heb je voor de paneelzaag al minimaal 3 meter in de breedte nodig dan mag er verder dus niets staan in de slag van ongeveer 5 meter, is wel een uitdaging, met deze ruimte zou ik eerder kiezen voor een traditionele zaagtafel dan past er nog wat meer bij.

Ok, een eerste indeling bekeken en het is te doen. Alles past er in.
    Voor sommige werkzaamheden dient de vlak-vandikte verplaatst te worden.
    Maar zou ongeveer 2m er voor en erna hebben. Dit moet denk ik volstaan voor het werk dat ik moet maken.

Ik weet dat de werkplaats best wat breder had geweest, maar jammer genoeg kan ik die niet uitbreiden (ene kant op perceelsgrens en andere kant tegen woning.)

Waarom deze machines in deze ruimte proppen?
    Beetje toekomstgericht denken.
    Een nieuwe werkplaats is ontworpen en de plannen moeten nog goedgekeurd worden.
    Grootste probleem is dat de straten nog moeten aangelegd worden, incl nutsleidingen.

De lintzaag op het verdiep had ik persoonlijk nog niet aan gedacht. Is alvast iets wat ik in gedachten kan houden.

Wat betreft andere machines heb ik ondertussen al een AF22 liggen en de compressor moet ik ook nog kwijt. AF22 komt beneden. Compressor waarschijnlijk boven.

MaVa, is er ook plaats voorzien voor de CNC

Beste Paul, de CNC krijgt een eigen ruimte toegewezen. Deze moet niet in de werkplaats van 3.5 x 7.5. Deze kan zijn plaatsje vinden in de rest van de werkplaats.

Forum Rechten