Spannende tijden in de werkplaats

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Beste houtvrienden,

Zonet een offerte binnen gekregen voor verschillende houtbewerkingsmachines:
- Vlak-vandiktebank Felder AD741
- Paneelzaag K 700s
- Lintzaag FB 510

Heeft iemand van jullie ervaring met deze machines. Zijn er dingen waar ik absoluut moet op letten, die ik niet mag vergeten.

O ja, de ruimte waar dit in moet komen is 3,5m op 7,5m.
Dit is dedicated space voor de machines.
De werkplaats is nog eens zo dubbel zo groot op de gelijkvloers + nog een tweede verdiep voor (hout)stockage
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
West Vlaamse collega :)

Ervaring met de machines op zich niet maar het merk felder staat wel gekend om zijn kwaliteit.
We hebben ongeveer dezelfde oppervlakte van atelier, ik heb ook hier moeten puzzelen.

Je hebt heel wat plaats nodig voor een paneelzaag, dit neemt de meeste ruimte in beslag.
Ook bij een schaafmachine heb je al snel 3 meter vrije ruimte voor en achter de machine nodig.

Is het eventueel een optie om bijvoorbeeld de lintzaag op verdiep te plaatsen?
Denk ik aan herzagen hout, staat al bij het werk.

Wat interessant is om te doen is op schaal je grondplan tekenen op papier en je machines uit te knippen en zo wat lijnen trekken en puzzelen/schuiven.
Hou ook rekening met toekomstige investeringen ( stofafzuiging, extra machines, werkbank etc )

Groeten

Bert
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Lijkt inderdaad zowat op de ruimte die je nodig hebt voor de K700S alleen al. Als de lintzaag en VVD mobiel blijven zou het nog wel doenbaar zijn, maar ideaal lijkt het mij alleszins niet te zijn.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste houtvrienden,

Zonet een offerte binnen gekregen voor verschillende houtbewerkingsmachines:
- Vlak-vandiktebank Felder AD741
- Paneelzaag K 700s
- Lintzaag FB 510

Heeft iemand van jullie ervaring met deze machines. Zijn er dingen waar ik absoluut moet op letten, die ik niet mag vergeten.

O ja, de ruimte waar dit in moet komen is 3,5m op 7,5m.
Dit is dedicated space voor de machines.
De werkplaats is nog eens zo dubbel zo groot op de gelijkvloers + nog een tweede verdiep voor (hout)stockage

Dat kan werken als je bijvoorbeeld de garagepoort kan laten openstaan, maar ik vind dat persoonlijk verre van ideaal. Ik heb een KF 700 met de Hammer A3 31. Bij mij is het iets smaller maar even lang.

Probleem is toch dat je zo de buren heel erg stoort.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Volgens mij heb je voor de paneelzaag al minimaal 3 meter in de breedte nodig dan mag er verder dus niets staan in de slag van ongeveer 5 meter, is wel een uitdaging, met deze ruimte zou ik eerder kiezen voor een traditionele zaagtafel dan past er nog wat meer bij.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ok, een eerste indeling bekeken en het is te doen. Alles past er in.
Voor sommige werkzaamheden dient de vlak-vandikte verplaatst te worden.
Maar zou ongeveer 2m er voor en erna hebben. Dit moet denk ik volstaan voor het werk dat ik moet maken.

Ik weet dat de werkplaats best wat breder had geweest, maar jammer genoeg kan ik die niet uitbreiden (ene kant op perceelsgrens en andere kant tegen woning.)

Waarom deze machines in deze ruimte proppen?
Beetje toekomstgericht denken.
Een nieuwe werkplaats is ontworpen en de plannen moeten nog goedgekeurd worden.
Grootste probleem is dat de straten nog moeten aangelegd worden, incl nutsleidingen.

De lintzaag op het verdiep had ik persoonlijk nog niet aan gedacht. Is alvast iets wat ik in gedachten kan houden.

Wat betreft andere machines heb ik ondertussen al een AF22 liggen en de compressor moet ik ook nog kwijt. AF22 komt beneden. Compressor waarschijnlijk boven.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Beste Paul, de CNC krijgt een eigen ruimte toegewezen. Deze moet niet in de werkplaats van 3.5 x 7.5. Deze kan zijn plaatsje vinden in de rest van de werkplaats.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Hey,

MaVa,

Ik zie deze post nu pas... (Lees niet alles op het forum, en ben de ene week al wat actiever dan de andere).

Klopt het dat je die afzuiger van mij hebt overgenomen? Je was toen beter even mee de tot in de kelder gekomen :rolleyes:... Dan had je een KF 700 S zien staan in een ruimte van 4.5 op 7.3.

Ik kan alleen maar beamen dat wat je wil doen een flinke puzzel wordt, maar ik kan het wel begrijpen.... en afhankelijk van hoe de rest van de werkplaats eruit ziet, wat de uitwijkmogelijkheden zijn, hoe realistisch en concreet de plannen voor een nieuw gebouw zijn en wat je precies wil gaan doen, zou ik het misschien ook wel doen als ik in jouw schoenen stond.

De mening die door MarcelG geopperd werd om voor een traditionele zaagtafel te gaan deel ik absoluut niet. De KF 700 neemt uiteraard iets meer plaats in, maar is ook een machine van een geheel andere orde, en ineens ook je topie. Als de oplegtafel gedemonteerd is neemt hij opeens heel wat minder plaats in... en is hij door de wagen nog altijd stukken veelzijdiger en voor heel wat toepassingen veiliger dan een klassieke zaagtafel (uiteraard afhankelijk van de kunde van de gebruiker). Eventueel een optie om een extra korte aanslag op de paneelwagen bij te kopen die permanent op de machine staat?

Als er geen ander machines, geen of slechts beperkte werktafels en geen opslag in deze ruimte moet, als de lintzaag ergens anders kan staan, of op zijn minst op een verrijdbaar onderstel naar een andere ruimte of een hoek gereden kan worden, en als regelmatig verplaatsen van de vlak-vandikte, geen te groot bezwaar vormt, of je eventueel extra lengte bekomt door het openen van deuren of poorten... en als de situatie wellicht tijdelijk is, zou ik het durven overwegen.

Ik zou de paneelwagen lang genoeg nemen.... neemt amper meer ruimte in (verschil tussen 2.80 en 2.50 is verwaarloosbaar in plaatsbeslag).

De KF 700 is vlot verplaatsbaar met een transpallet. De vlak-vandiktes van Felder zijn vaak zo geconstrueerd dat je ze ook met een gewone palletwagen kan verplaatsen: aan de achterzijde van de machine zijn 2 bussen waardoor je dikke bouten (zitten niet bij de machine) kunt draaien. Dan kan je met een been van de palletwagen onder machine, en het tweede been ondersteunt die bouten. Staat zo althans beschreven in de handleiding van de AD 941. Heb het zelf nooit geprobeerd, want heb de handleiding pas gelezen als de machine al op zijn plaats stond :eek:, heb dus redelijk lang geprutst met balkjes, een krik en het herrijden van de palletwagen voor niets. Ik veronderstel dat het met de AD 741 juist hetzelfde is.

De machines zijn wat mij betreft zonder meer goed. Eventueel kan je ook eens kijken bij de topreeks gecombineerde machines van SCM (of Casadeï, zelfde machine in een ander jasje) (SCM zit sinds een goed jaar exclusief bij Rogiers, is denk ik ook in uw geburen...), zijn zeker evenwaardig, zijn minstens even duur, misschien nog net wat solider gebouwd... Felder is wel iets meer gefocust op verplaatsbaarheid, moduleerbaarheid, door een binnendeur kunnen.... Felder is, als ik het juist heb, van origine een fabrikant van gecombineerde machines, die langzamerhand naar de algemene machines en industriële toepassingen is gegroeid. En de webshop en catalogi van Felder zijn net iets toegankelijker dan dat bij SCM het geval is.
Als het allemaal toch iets goedkoper moet, is wat mij betreft de robland NLX TZ met als optie een verzwaarde topkap ook een goed alternatief, maar wellicht zullen de meeste forumleden die mening niet delen. Belangrijkste opofferingen zijn de kantelbaarheid van de top-as en de uitwisselbaarheid van deze as voor een hogesnelheidsas.

Alles uiteraard in functie van wat je exact wil gaan doen... concrete planning van je werk en hoe je dit in je ruimte gaat aanpassen moet je uiteraard zelf doen....
De ruimte is krap... de meeste hobby-gebruikers zitten krap... als ik het juist begrepen en onthouden heb, wordt het bij jou minstens een bijberoep.... ik denk dat ik ergens wel begrijp dat je dit wil doen... als de plannen voor de nieuwe werkplaats echt concreet en realistisch zijn, en als je een goed praktisch plan hebt voor de werkplaats in tussentijd (het moet werkbaar zijn....) zou ik dit denk ik durven doen....

Al een beslissing genomen in de tussentijd?
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Hey,

MaVa,

Ik zie deze post nu pas... (Lees niet alles op het forum, en ben de ene week al wat actiever dan de andere).

Klopt het dat je die afzuiger van mij hebt overgenomen? Je was toen beter even mee de tot in de kelder gekomen :rolleyes:... Dan had je een KF 700 S zien staan in een ruimte van 4.5 op 7.3.

Ik kan alleen maar beamen dat wat je wil doen een flinke puzzel wordt, maar ik kan het wel begrijpen.... en afhankelijk van hoe de rest van de werkplaats eruit ziet, wat de uitwijkmogelijkheden zijn, hoe realistisch en concreet de plannen voor een nieuw gebouw zijn en wat je precies wil gaan doen, zou ik het misschien ook wel doen als ik in jouw schoenen stond.

De mening die door MarcelG geopperd werd om voor een traditionele zaagtafel te gaan deel ik absoluut niet. De KF 700 neemt uiteraard iets meer plaats in, maar is ook een machine van een geheel andere orde, en ineens ook je topie. Als de oplegtafel gedemonteerd is neemt hij opeens heel wat minder plaats in... en is hij door de wagen nog altijd stukken veelzijdiger en voor heel wat toepassingen veiliger dan een klassieke zaagtafel (uiteraard afhankelijk van de kunde van de gebruiker). Eventueel een optie om een extra korte aanslag op de paneelwagen bij te kopen die permanent op de machine staat?

Als er geen ander machines, geen of slechts beperkte werktafels en geen opslag in deze ruimte moet, als de lintzaag ergens anders kan staan, of op zijn minst op een verrijdbaar onderstel naar een andere ruimte of een hoek gereden kan worden, en als regelmatig verplaatsen van de vlak-vandikte, geen te groot bezwaar vormt, of je eventueel extra lengte bekomt door het openen van deuren of poorten... en als de situatie wellicht tijdelijk is, zou ik het durven overwegen.

Ik zou de paneelwagen lang genoeg nemen.... neemt amper meer ruimte in (verschil tussen 2.80 en 2.50 is verwaarloosbaar in plaatsbeslag).

De KF 700 is vlot verplaatsbaar met een transpallet. De vlak-vandiktes van Felder zijn vaak zo geconstrueerd dat je ze ook met een gewone palletwagen kan verplaatsen: aan de achterzijde van de machine zijn 2 bussen waardoor je dikke bouten (zitten niet bij de machine) kunt draaien. Dan kan je met een been van de palletwagen onder machine, en het tweede been ondersteunt die bouten. Staat zo althans beschreven in de handleiding van de AD 941. Heb het zelf nooit geprobeerd, want heb de handleiding pas gelezen als de machine al op zijn plaats stond :eek:, heb dus redelijk lang geprutst met balkjes, een krik en het herrijden van de palletwagen voor niets. Ik veronderstel dat het met de AD 741 juist hetzelfde is.

De machines zijn wat mij betreft zonder meer goed. Eventueel kan je ook eens kijken bij de topreeks gecombineerde machines van SCM (of Casadeï, zelfde machine in een ander jasje) (SCM zit sinds een goed jaar exclusief bij Rogiers, is denk ik ook in uw geburen...), zijn zeker evenwaardig, zijn minstens even duur, misschien nog net wat solider gebouwd... Felder is wel iets meer gefocust op verplaatsbaarheid, moduleerbaarheid, door een binnendeur kunnen.... Felder is, als ik het juist heb, van origine een fabrikant van gecombineerde machines, die langzamerhand naar de algemene machines en industriële toepassingen is gegroeid. En de webshop en catalogi van Felder zijn net iets toegankelijker dan dat bij SCM het geval is.
Als het allemaal toch iets goedkoper moet, is wat mij betreft de robland NLX TZ met als optie een verzwaarde topkap ook een goed alternatief, maar wellicht zullen de meeste forumleden die mening niet delen. Belangrijkste opofferingen zijn de kantelbaarheid van de top-as en de uitwisselbaarheid van deze as voor een hogesnelheidsas.

Alles uiteraard in functie van wat je exact wil gaan doen... concrete planning van je werk en hoe je dit in je ruimte gaat aanpassen moet je uiteraard zelf doen....
De ruimte is krap... de meeste hobby-gebruikers zitten krap... als ik het juist begrepen en onthouden heb, wordt het bij jou minstens een bijberoep.... ik denk dat ik ergens wel begrijp dat je dit wil doen... als de plannen voor de nieuwe werkplaats echt concreet en realistisch zijn, en als je een goed praktisch plan hebt voor de werkplaats in tussentijd (het moet werkbaar zijn....) zou ik dit denk ik durven doen....

Al een beslissing genomen in de tussentijd?

Beste BRT,

Inderdaad in de tijd je supper-afzuiging overgenomen.

Serieus gepuzzeld om alles er perfect in te krijgen en wonder boven wonder lukt het. Ideaal en perfect zou ik het natuurlijk niet noemen, maar het is werkbaar.
Zeker als je er rekening mee houdt dat voor de projecten die ik maak zelden boven 1m uitkomen. De vlak-vandiktebank kan blijven staan als ik niet groter moet gaan dan 1m50.

Wat de lintzaag betreft is dit een totaal ander verhaal. Deze zal quasi iedere keer moeten verplaatst worden. Maar dit werd opgelost door het verrijdbaar onderstel er bij te nemen.

De keuze voor Felder is eigenlijk een beetje gemaakt. Dichte leverancier. Goede webshop.
Ervaring met SCM heb ik ook. De vorige machines waren van SCM. Om redenen die niet belangrijk zijn, heb ik moeten afscheid nemen van deze machines. Deze zijn inderdaad zeer goed en stevig.
Ervaringen met Robland zijn wat minder als het gaat om nauwkeurigheid. Na verstellen kan dit wel eens verkeerd uitpakken. Het werkt maar het is constant nameten. (Of misschien is dit wel totaal verkeerd, want eigenlijk gebaseerd op basis van 1 machine)

Nu is het lange wachten bezig, en verlangend uitkijken naar de levering van de machines.

Ondertussen even de ruimte onder handen aan het pakken waar de werkplaats komt. Isolatie, nieuwe vloer, elektriciteit, afzuiging, perslucht, houtvoorraad. Een ganse waslijst met dingen die ik nog wil uitvoeren.

Wat betreft het bijberoep is dit al een tijdje bezig. Voor de start moet ik teruggaan in de tijd naar ongeveer een tiental jaar terug. Als muzikant en houtliefhebber, had ik genoeg van de standaard-speakers die uitgevoerd worden met een afwerking in speakerdoek, sky etc. Dit moest anders kunnen. Zo heb ik voor mezelf een eerste gitaarcabinet gebouwd in massief hout. Van daaruit is de bal aan het rollen gegaan. De ene wilde speakers voor in de woonkamer, de ander voor in zijn café ... Zo gaandeweg verschillende opdrachten en altijd maar meer en meer informatie en kennis verzameld. Tot plotseling een bevriend eigenaar van een opnamestudio een specifieke speaker wou, die op de markt niet verkrijgbaar was. Een proces van een jaar om de speaker te maken, de componenten uit te zoeken (deels zelf te maken) bracht een speaker voort die voor 99% volstond. De laatste 1% kon ik toen niet wegwerken. Van daaruit wat opdrachten gekregen van muzikanten die ook studio-kwaliteit speakers wouden en zo er in gerold. Zo ben ik op een punt gekomen waarbij ik niet meer in opdracht hoef te werken, maar gewoon een concept uitwerk en dit dan te koop aanbied. De verkoop gebeurt meestal via een mailing naar mensen die aangegeven hebben geïnteresseerd te zijn.

En dan denk je alles eens in de toekomst en daar zijn nog een paar opties die ik in gedachten neem voor een uitbreiding of verhuis. Dit kan gaan van een stukje industriegrond waarop ik een woning neerplant of de aankoop van het huis van mijn grootouders, waar een grote loods bij is. Wat de toekomst zal brengen, heb ik nu geen enkel idee van.

De grote reden voor de inrichting van de werkplaats thuis is zodat ik meer tijd kan doorbrengen met mijn vriendin. Dus als ik verhuis zal het alles bij elkaar moeten zijn. Een aparte werkplaats zit er niet in.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat betreft het bijberoep is dit al een tijdje bezig. Voor de start moet ik teruggaan in de tijd naar ongeveer een tiental jaar terug. Als muzikant en houtliefhebber, had ik genoeg van de standaard-speakers die uitgevoerd worden met een afwerking in speakerdoek, sky etc. Dit moest anders kunnen. Zo heb ik voor mezelf een eerste gitaarcabinet gebouwd in massief hout. Van daaruit is de bal aan het rollen gegaan. De ene wilde speakers voor in de woonkamer, de ander voor in zijn café ... Zo gaandeweg verschillende opdrachten en altijd maar meer en meer informatie en kennis verzameld. Tot plotseling een bevriend eigenaar van een opnamestudio een specifieke speaker wou, die op de markt niet verkrijgbaar was. Een proces van een jaar om de speaker te maken, de componenten uit te zoeken (deels zelf te maken) bracht een speaker voort die voor 99% volstond. De laatste 1% kon ik toen niet wegwerken. Van daaruit wat opdrachten gekregen van muzikanten die ook studio-kwaliteit speakers wouden en zo er in gerold. Zo ben ik op een punt gekomen waarbij ik niet meer in opdracht hoef te werken, maar gewoon een concept uitwerk en dit dan te koop aanbied. De verkoop gebeurt meestal via een mailing naar mensen die aangegeven hebben geïnteresseerd te zijn.

En dan denk je alles eens in de toekomst en daar zijn nog een paar opties die ik in gedachten neem voor een uitbreiding of verhuis. Dit kan gaan van een stukje industriegrond waarop ik een woning neerplant of de aankoop van het huis van mijn grootouders, waar een grote loods bij is. Wat de toekomst zal brengen, heb ik nu geen enkel idee van.

De grote reden voor de inrichting van de werkplaats thuis is zodat ik meer tijd kan doorbrengen met mijn vriendin. Dus als ik verhuis zal het alles bij elkaar moeten zijn. Een aparte werkplaats zit er niet in.

Wauw, mooi verhaal!
Ik vind het altijd erg leuk dat mensen van hun hobby hun werk kunnen maken. En durven!!
Petje af!
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Wauw, mooi verhaal!
Ik vind het altijd erg leuk dat mensen van hun hobby hun werk kunnen maken. En durven!!
Petje af!

Soms is het inderdaad een kwestie van durven.
Ik raad iedereen aan om de sprong te maken. Een BTW-nummer is rap aangevraagd. In het begin kun je dit combineren met je job. Kan je later nog omschakelen.
Wat je wel moet doen van in het begin is je werk correct waarderen. Zo vindt iedereen zich wel familie of een goede vriend waarvoor je voor niets moet werken. En liefst van al werk ik voor mensen die ik totaal niet ken. Daar krijg je een correcte prijs en zijn de verwachtingen heel goed te bespreken.
Een goede prijspolitiek helpt je om te groeien en waardoor een overgang makkelijker wordt.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Al eventjes geleden dat ik hier nog iets geschreven heb.
Vorige week vrijdag zijn ze de machines komen leveren.
De technieker was mooi op tijd en had snel door dat hij hulp nodig had. Gelukkig werd deze rap gevonden.
De machines plaatsen bleek toch nog een redelijke opgave te zijn.
Een dag werk met twee man bleek net genoeg voor de machines te plaatsen.
Een echte fijnafstelling en opleiding zal hopelijk later nog volgen.

Eerst nog even de afzuiging regelen en aansluiten.

Vanavond maar even het fototoestel uithalen en jullie wat kiekjes bezorgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.