Essen hout

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Vandaag werd mijn vooraad hout verijkt met een paar stammen Essen van 3 en 4 mtr
1 daarvan vol met "wratten"
Nu vraag ik mij af wat wijsheid is ,laten zagen tot platen of wat er anders mee te doen

Omdat ik mijn goede kennis ooit eens had gevraagd van allerlij soorten hout een stam of boom bij mijn vooraad te gooien ligt deze er dus ook tussen
Loopt nu beetje uit de klauw in de positieve zin , alleen met essen heb ik niets geen ervaring
Volgende week gaat alleen alles op transport naar de zagerij en moet ik met alle soorten een keuze maken wat te doen

Sorry voor de slechte foto kwaliteit , maar de iPhone heeft verloren van de klinkers vanmiddag
20190411_071329241_iOS.jpg20190411_071315264_iOS.jpg20190411_071350290_iOS.jpg20190411_071344052_iOS.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die liggen zo op de stam, dat je er volgens mij met planken vlak er doorheen veel van kwijtraakt, en met planken die er staad doorheen gaan alleen een gekke uitstulping aan de rand ziet, die je maar net in het meubel dat je er van wil maken kwijt moet zien te raken.
Als houtdraaier zou ik de knollen an sich nemen, maar dat kost je wel zeg 1/3 van de stam - gewoon een vrij dikke plank afzagen met alle wratten aan de buitenkant, en die in stukken per wrat verdelen voor een houtdraaier.
 
Laatst bewerkt:

Edgar

Actieve deelnemer
13 dec 2015
34
0
De stam met wratten doet me meer denken aan een zilveresdoorn ( Acer saccharinum) dan aan een es, weet je het zeker?
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ik niet haha

Maar degene die hem bracht belde me dat ie 3 essen stammen erbij had gelegd
Had er toevallig vandaag ook iemand bij die er wel wat van (hoort) te weten en die vertelde me niets anders

Maar zou zomaar kunnen

Volgende week hopelijk eindelijk op transport naar de zaagerij
Dan zullen we zien wat het wordt
Als goed is zou er ook een walnoot stam bij zijn gelegd vanmiddag

De stam met wratten doet me meer denken aan een zilveresdoorn ( Acer saccharinum) dan aan een es, weet je het zeker?
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Omdat ik mijn goede kennis ooit eens had gevraagd van allerlij soorten hout een stam of boom bij mijn vooraad te gooien ligt deze er dus ook tussen
Loopt nu beetje uit de klauw in de positieve zin , alleen met essen heb ik niets geen ervaring
Volgende week gaat alleen alles op transport naar de zagerij en moet ik met alle soorten een keuze maken wat te doen

Kunnen wij ons adres ook doorgeven aan "de goede kennis" ?:)
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Haha je ,ik ben ook heel zuinig op hem

Belde vanmorgen nog op of ik belang had bij 28 kuub gezaagd douglas balkhout. 7,2 mtr lang
Werd me toch iets te gek
Omdat ik mijn goede kennis ooit eens had gevraagd van allerlij soorten hout een stam of boom bij mijn vooraad te gooien ligt deze er dus ook tussen
Loopt nu beetje uit de klauw in de positieve zin , alleen met essen heb ik niets geen ervaring
Volgende week gaat alleen alles op transport naar de zagerij en moet ik met alle soorten een keuze maken wat te doen

Kunnen wij ons adres ook doorgeven aan "de goede kennis" ?:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.