Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Figuurzagen met essen hout... drama?

Hai,

Na alle adviezen en tips die ik gekregen heb, heb ik van de week een stukje essen hout gekocht. Op internet vond ik: gemakkelijk te verwerken... oei!

Ik heb het kameeltje dat ik al eerder gemaakt had van vurenhout, heb ik nog maar eens een keer gedaan. Maar nu dus op essen.

Gemakkelijk te verwerken vond ik het absoluut niet, als ik niet af en toe wat duwde, dan was het alsof de zaag volledig stil stond. Ik had een zaagje nr 5.
    Al met al heb ik bijna 2 uur gedaan om dit dingetje uit te zagen, dat lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling...

Ik zie wel dat ik af en toe te hard geduwd heb (nouja, af en toe...), maar anders wilde de zaag op geen enkele manier de bocht nemen.

Kortom, niet tevreden! Lijkt nergens op!

Wat mij wél positief beviel was dat het hout na het zagen al vele malen gladder is, dan dat van de vurenhouten versie :-)

Maar het nauwelijks door dit hout komen (stukje was 2,4 mm dik) ... ligt dat nou aan mijn Ferm 1005 (ja, ik weet het... maar het is het apparaat dat ik op dit moment heb, zal het er mee moeten doen) ... het type zaagje... tóch het hout?

kameel1_resize.jpg

kameel2_resize.jpg

Jammer dat het niet helemaal naar wens is gegaan. Toch wel leuk gelukt vind ik.
    Maar kan het zijn dat je hier geen essen hebt, maar esdoorn? Ik kan het vanaf de foto niet helemaal goed beoordelen, maar essen heeft een opener structuur dacht ik.

Grt. Rene

Ja dat ligt aan je Ferm, die is daar niet echt geschikt voor. Op mijn Excalibur is dik hout niet echt een probleem, maar wel langzaam doorvoeren en de zaag het werk laten doen. Toen ik een Ferm had was een paar cm dikte zagen ook een ellende....

Overigens is het Esdoorn hout wat je hebt gezaagd complimenten voor het resultaat wat je dan nog bereikt hebt, want dat is nog een graadje harder

Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 11-04-19 om 22:15.

Aha! Esdoorn... Dat zou best kunnen. De houthandel waar ik was zei eerst dat het essen was, later had hij het over esdoorn en toen weer over essen... Maar het zal dan qua hardheid inderdaad esdoorn zijn. Note to myself: nooit meer doen!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Eh...je schrijft 2,4 mm, maar het lijk op de foto's dikker (hoewel dat natuurlijk niet meer dan een indruk is van mij want niet echt te beoordelen).
    2,4 mm moet toch niet zo'n probleem geven als hier wordt bschreven. (ik ken de Ferm niet, ik heb een Hegner).

mvg
    Klaas

Lijkt idd meer op 24mm,
    komma foutje?

Zoals ik het zie zeker bij de stukken die zwart zijn is je zaag erg snel bot geworden. Had je wel een nieuwe zaag ingespannen? Je merkt vaak als de weerstand heel hoog wordt dat je zaag gewoon bot is. Ik vervang met regelmaat de zaag omdat het anders geen doen is. Zelf met zagen van 8mm dik teakhout kom ik soms zulke harde stukken tegen dat je daarna merkt dat je beter een nieuwe zaag in kan spannen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flyer Bekijk Berichten
    Lijkt idd meer op 24mm,
    komma foutje?
    Hahaha, inderdaad. 2,4 cm... en ik heb het nog even nagemeten, het is zelfs 2,3 cm.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hstraat Bekijk Berichten
    Zoals ik het zie zeker bij de stukken die zwart zijn is je zaag erg snel bot geworden. Had je wel een nieuwe zaag ingespannen? Je merkt vaak als de weerstand heel hoog wordt dat je zaag gewoon bot is. Ik vervang met regelmaat de zaag omdat het anders geen doen is. Zelf met zagen van 8mm dik teakhout kom ik soms zulke harde stukken tegen dat je daarna merkt dat je beter een nieuwe zaag in kan spannen.
    Ik had een nieuwe zaag en heb 'm 2 keer moeten vervangen... maar dat je dik 2 uur doet over dit uitzagrn lijkt mij ook niet helemaal goed. Als ik filmpjes zie op youtube gaat het allemaal lekker vlot...

Je moet dan ook eens letten op het merk van machine wat gebruikt word, 99,9% kans dat het GEEN Ferm is

Zoals Fons al aangaf, er zijn maar een paar echt goede figuurzaagmachines, waaronder Hegner, dat wel de bekendste is.
    Maar Excalibur, nu Pegas geworden, komt onbetwist als de beste uit de bus. Deze machines knauwen zonder enig probleem door 60mm dik hardhout.

Forum Rechten