Figuurzagen met essen hout... drama?

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Hai,

Na alle adviezen en tips die ik gekregen heb, heb ik van de week een stukje essen hout gekocht. Op internet vond ik: gemakkelijk te verwerken... oei!

Ik heb het kameeltje dat ik al eerder gemaakt had van vurenhout, heb ik nog maar eens een keer gedaan. Maar nu dus op essen.

Gemakkelijk te verwerken vond ik het absoluut niet, als ik niet af en toe wat duwde, dan was het alsof de zaag volledig stil stond. Ik had een zaagje nr 5.
Al met al heb ik bijna 2 uur gedaan om dit dingetje uit te zagen, dat lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling...

Ik zie wel dat ik af en toe te hard geduwd heb (nouja, af en toe...), maar anders wilde de zaag op geen enkele manier de bocht nemen.

Kortom, niet tevreden! Lijkt nergens op!

Wat mij wél positief beviel was dat het hout na het zagen al vele malen gladder is, dan dat van de vurenhouten versie :)

Maar het nauwelijks door dit hout komen (stukje was 2,4 mm dik) ... ligt dat nou aan mijn Ferm 1005 (ja, ik weet het... maar het is het apparaat dat ik op dit moment heb, zal het er mee moeten doen) ... het type zaagje... tóch het hout?

kameel1_resize.jpg

kameel2_resize.jpg
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Jammer dat het niet helemaal naar wens is gegaan. Toch wel leuk gelukt vind ik.
Maar kan het zijn dat je hier geen essen hebt, maar esdoorn? Ik kan het vanaf de foto niet helemaal goed beoordelen, maar essen heeft een opener structuur dacht ik.

Grt. Rene
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ja dat ligt aan je Ferm, die is daar niet echt geschikt voor. Op mijn Excalibur is dik hout niet echt een probleem, maar wel langzaam doorvoeren en de zaag het werk laten doen. Toen ik een Ferm had was een paar cm dikte zagen ook een ellende....

Overigens is het Esdoorn hout wat je hebt gezaagd :rolleyes: complimenten voor het resultaat wat je dan nog bereikt hebt, want dat is nog een graadje harder:(

Fons
 
Laatst bewerkt:

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Aha! Esdoorn... Dat zou best kunnen. De houthandel waar ik was zei eerst dat het essen was, later had hij het over esdoorn en toen weer over essen... Maar het zal dan qua hardheid inderdaad esdoorn zijn. Note to myself: nooit meer doen!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Eh...je schrijft 2,4 mm, maar het lijk op de foto's dikker (hoewel dat natuurlijk niet meer dan een indruk is van mij want niet echt te beoordelen).
2,4 mm moet toch niet zo'n probleem geven als hier wordt bschreven. (ik ken de Ferm niet, ik heb een Hegner).

mvg
Klaas
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Zoals ik het zie zeker bij de stukken die zwart zijn is je zaag erg snel bot geworden. Had je wel een nieuwe zaag ingespannen? Je merkt vaak als de weerstand heel hoog wordt dat je zaag gewoon bot is. Ik vervang met regelmaat de zaag omdat het anders geen doen is. Zelf met zagen van 8mm dik teakhout kom ik soms zulke harde stukken tegen dat je daarna merkt dat je beter een nieuwe zaag in kan spannen.
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Zoals ik het zie zeker bij de stukken die zwart zijn is je zaag erg snel bot geworden. Had je wel een nieuwe zaag ingespannen? Je merkt vaak als de weerstand heel hoog wordt dat je zaag gewoon bot is. Ik vervang met regelmaat de zaag omdat het anders geen doen is. Zelf met zagen van 8mm dik teakhout kom ik soms zulke harde stukken tegen dat je daarna merkt dat je beter een nieuwe zaag in kan spannen.

Ik had een nieuwe zaag en heb 'm 2 keer moeten vervangen... maar dat je dik 2 uur doet over dit uitzagrn lijkt mij ook niet helemaal goed. Als ik filmpjes zie op youtube gaat het allemaal lekker vlot...
 

tuoh

Oud hout
Je moet dan ook eens letten op het merk van machine wat gebruikt word, 99,9% kans dat het GEEN Ferm is:p

Zoals Fons al aangaf, er zijn maar een paar echt goede figuurzaagmachines, waaronder Hegner, dat wel de bekendste is.
Maar Excalibur, nu Pegas geworden, komt onbetwist als de beste uit de bus. Deze machines knauwen zonder enig probleem door 60mm dik hardhout.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Jammer dat het zo lastig ging! Het lijkt inderdaad op esdoorn, dus ik zou de houthandelaar maar eens vriendelijk vragen wat de bedoeling was als je om essen gevraagd hebt :) Toch behoorlijk verschillende houtsoorten, al lijken ze qua kleur wel op elkaar. Essen is ook niet zo zacht als vurenhout, maar toch wel duidelijk zachter dan esdoorn :)

Maar laat je niet door een vervelende ervaring afschrikken. Ook met een Ferm kan je leuke figuurzaagstukjes maken, zij het met dun, niet te hard hout.
 
Laatst bewerkt:

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Maar laat je niet door een vervelende ervaring afschrikken. Ook met een Ferm kan je leuke figuurzaagstukjes maken, zij het met dun, niet te hard hout.

Dank! Moed begon me inderdaad in de schoenen te zakken... ik heb nu de vraag neergelegd bij Eppinga in Drachten. Moet vandaag toch naar Leeuwarden, dus wie weet wat zij kunnen leveren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.