Type figuurzaagbladen - pinned/unpinned

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Hallo allemaal,

Ik word een beetje kriegel van het systeem van mijn Ferm figuurzaagmachine. In principe kun je heel snel zaagjes wisselen (pinned). Dat is/leek mij heel handig toen ik hem ging aanschaffen.

Maar waar ik nu tegenaan loop... (ik surf me lens op zoek naar informatie hierover)... als je gedetailleerd wil zagen, kleine scherpe stukjes...
Ik loop er tegenaan dat het blad dan veel te breed is, om een mooie bocht, hoek, e.d. te maken.

Gewone figuurzaagjes zijn veel dunner qua breedte. Heeft iemand hier ervaring mee?

Is het mijn onervarenheid waardoor ik telkens fout zaag?

Ik heb wel een paar adapterstukjes, waarmee je gewone zaagjes kunt gebruiken. Dan gaat het allemaal probleemloos. Het enige is dat deze gisteren losschoten op de machine, en ik sindsdien ze niet meer goed gespannen op het apparaat krijg. Heel gek, zogauw ik ze bovenin de arm bevestig, dan glijdt hij er eigenlijk direct uit...

Ik word er een beetje gek van! Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Dracul

Foto's zeggen meer dan woorden. Zou je foto's van je adapters kunnen plaatsen en hoe je ze erin spant.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Deze machine is niet echt geschikt voor dunne zaagjes en haakse hoeken. Zijn twee zeer goede merken. Hegner en Pegasus. Wel een compleet ander budget.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Proxxon DS460 hoort wat mij betreft ook tot de betere machines, maar lang niet zo prijzig als de twee 'beste' merken. Verkrijgbaarheid van nieuwe klemblokjes vind ik wel een probleem.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hubert ik schreef bewust zeer goede merken. Beste hangt af wat je ermee wil gaan doen en het budget wat je ervoor wil uitgeven. De proxxon heb ik vroeger naast hegner verkocht. Proxxon is zeker geen slechte machine maar kan bv. NIet mee in dikker materiaal.
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Ok, ik heb even wat foto's gemaakt:


adapter01_resize.jpg
Hierboven de 2 adapterbitjes waarin je het zaagje klemt.


adapter2 aanelkaar_resize.jpg
De 2 bitjes, met het zaagje ertussen.

adapter op zijn plaats 1_resize.jpg
De adapters ingeklemd in de zaag. Er zit rechts een kleine inham in de houder van de zaag, maar als je 'm daarop schuift (dan zou hij vast zitten/niet kunnen verschuiven), maar dan staat de zaag scheef.


adapter op zijn plaats verschuift_resize.jpg

En dit is wat er nu gebeurt.

Met bovenstaande manier heb ik dus 2 puzzels gezaagd, zonder problemen. Totdat het zaagje brak en ik deze moest vervangen. Nu verschuift het bit telkens, waardoor zogauw je de machine aanzet, het zaagje/bit losschiet van het apparaat.

Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt voor het meedenken!!!
 

Bijlagen

  • adapter01.jpg
    adapter01.jpg
    99,6 KB · Weergaven: 100

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Zo te zien moet je de gele hendel omlaag duwen voor het klemmen en dat doe je al. Boven op de klem waar d
het busje komt zie ik een inbus zitten. Mischien deze strakker afstellen.

Ook zie ik dat je het hout erg hard duwt, dat zorgt ervoor dat het zaagje ver naar achteren gaat. Vandaar de inkepingen. Laat de zaag het werk doen
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Ik zal eens kijken naar dat inbusje, wellicht dat die los is komen te zitten toen het zaagje knapte ...
Wat betreft het te hard duwen: schuldig! Zeker in het begin, te ongeduldig (zei mijn vader vroeger al tegen mij, laat de zaag het werk doen) ... gaat nu al een stuk beter, maar het blijft een dingetje waar ik op moet letten ;-)
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Helaas is de inbus alleen maar om de houder aan de arm te bevestigen, doet dus niets voor de zaag of adapter:-(
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Volgens mij moet je de adapter gewoon in de "inham" schuiven. Als er spanning op het zaagje wordt gezet, dan gaat hij wel recht/strak staan ??
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Als ik m in de inham doe (ik neem aan dat je rechts bedoelt) dan staat het zaagblad scheef.

Hij gaat wel strak staan, maar even aanraken maakt wel dat hij losschiet.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Probeer dit eens.

de busjes zijn voor het gebruik van universele zaagjes zonder pin. Met de oranje knop zet je spanning op de zaag. Deze spanning kun je regelen door de oranje knop links of rechtsom te draaien en dan pas aan te spannen. Krijg je de oranje knop niet omlaag heb je hem te strak op gedraaid en moet je wat losser gaan zetten.

Bij het vervangen van het zaagje moet je altijd weer gaan kijken welke spanning je er op moet zetten anders kan het te los zitten.
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Dank voor je tip.
Ik heb de spanning flink opgedraaid en het lijkt (net even 10 cm proef gezaagd) dat hij nu wel op zijn plek blijft zitten. Wel heeft ie de neiging om wat links/rechts schuin te gaan staan.

Zouden er geen betere adapters zijn?

Op termijn wil ik wel een andere machine, maar met een dochter die op het punt staat om te gaan studeren...
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Moet je haar in Stad laten studeren, kan ze thuis blijven wonen ;) Mocht ik wat tegenkomen op marktplaats laat ik het weten voor je.
 

Dracul

Actieve deelnemer
7 okt 2018
47
0
't Zandt
Moet je haar in Stad laten studeren, kan ze thuis blijven wonen ;) Mocht ik wat tegenkomen op marktplaats laat ik het weten voor je.
Dank! En als het kon... ging ze ook in de stad... De opleiding (Pop Culture) is alleen in Leeuwarden. Anders zou ze gewoon thuis blijven wonen, veel gezelliger :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.