Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Type figuurzaagbladen - pinned/unpinned

Hallo allemaal,

Ik word een beetje kriegel van het systeem van mijn Ferm figuurzaagmachine. In principe kun je heel snel zaagjes wisselen (pinned). Dat is/leek mij heel handig toen ik hem ging aanschaffen.

Maar waar ik nu tegenaan loop... (ik surf me lens op zoek naar informatie hierover)... als je gedetailleerd wil zagen, kleine scherpe stukjes...
    Ik loop er tegenaan dat het blad dan veel te breed is, om een mooie bocht, hoek, e.d. te maken.

Gewone figuurzaagjes zijn veel dunner qua breedte. Heeft iemand hier ervaring mee?

Is het mijn onervarenheid waardoor ik telkens fout zaag?

Ik heb wel een paar adapterstukjes, waarmee je gewone zaagjes kunt gebruiken. Dan gaat het allemaal probleemloos. Het enige is dat deze gisteren losschoten op de machine, en ik sindsdien ze niet meer goed gespannen op het apparaat krijg. Heel gek, zogauw ik ze bovenin de arm bevestig, dan glijdt hij er eigenlijk direct uit...

Ik word er een beetje gek van! Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Hoi Dracul

Foto's zeggen meer dan woorden. Zou je foto's van je adapters kunnen plaatsen en hoe je ze erin spant.

Deze machine is niet echt geschikt voor dunne zaagjes en haakse hoeken. Zijn twee zeer goede merken. Hegner en Pegasus. Wel een compleet ander budget.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Proxxon DS460 hoort wat mij betreft ook tot de betere machines, maar lang niet zo prijzig als de twee 'beste' merken. Verkrijgbaarheid van nieuwe klemblokjes vind ik wel een probleem.

Hubert ik schreef bewust zeer goede merken. Beste hangt af wat je ermee wil gaan doen en het budget wat je ervoor wil uitgeven. De proxxon heb ik vroeger naast hegner verkocht. Proxxon is zeker geen slechte machine maar kan bv. NIet mee in dikker materiaal.

Ok, ik heb even wat foto's gemaakt:

adapter01_resize.jpg
    Hierboven de 2 adapterbitjes waarin je het zaagje klemt.

adapter2 aanelkaar_resize.jpg
    De 2 bitjes, met het zaagje ertussen.

adapter op zijn plaats 1_resize.jpg
    De adapters ingeklemd in de zaag. Er zit rechts een kleine inham in de houder van de zaag, maar als je 'm daarop schuift (dan zou hij vast zitten/niet kunnen verschuiven), maar dan staat de zaag scheef.

adapter op zijn plaats verschuift_resize.jpg

En dit is wat er nu gebeurt.

Met bovenstaande manier heb ik dus 2 puzzels gezaagd, zonder problemen. Totdat het zaagje brak en ik deze moest vervangen. Nu verschuift het bit telkens, waardoor zogauw je de machine aanzet, het zaagje/bit losschiet van het apparaat.

Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt voor het meedenken!!!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Zo te zien moet je de gele hendel omlaag duwen voor het klemmen en dat doe je al. Boven op de klem waar d
    het busje komt zie ik een inbus zitten. Mischien deze strakker afstellen.

Ook zie ik dat je het hout erg hard duwt, dat zorgt ervoor dat het zaagje ver naar achteren gaat. Vandaar de inkepingen. Laat de zaag het werk doen

Ik zal eens kijken naar dat inbusje, wellicht dat die los is komen te zitten toen het zaagje knapte ...
    Wat betreft het te hard duwen: schuldig! Zeker in het begin, te ongeduldig (zei mijn vader vroeger al tegen mij, laat de zaag het werk doen) ... gaat nu al een stuk beter, maar het blijft een dingetje waar ik op moet letten ;-)

Helaas is de inbus alleen maar om de houder aan de arm te bevestigen, doet dus niets voor de zaag of adapter:-(

Volgens mij moet je de adapter gewoon in de "inham" schuiven. Als er spanning op het zaagje wordt gezet, dan gaat hij wel recht/strak staan ??

Forum Rechten