Boomstam schijf vlak maken met bovenfrees

wmuller

Nieuw lid
9 apr 2019
7
3
Beste mensen,

Ik heb 2 vragen

1 / Ik wil een aantal paar boomstamschijven vlakken, berk en eik. De methode met een glijgoot of ‘router’ voor een bovenfrees die je over langsliggers heen en weer schuift, spreekt mij wel aan.

Na hier op het forum rondgekeken te hebben en de verwijzingen naar YouTube gevolgd te hebben, zie ik 2 methoden:

A / een glijgoot met een lange sleuf, waarin de bovenfrees heen en weer geduwd wordt (zie https://www.youtube.com/watch?v=E_s8WCMu0GQ, bv minuut 5:49)

en

B / een methode waarbij de bovenfrees vast gemonteerd word in de goot en je de hele goot heen en weer schuift over de liggers.
(zie https://www.youtube.com/watch?v=o7teVTrKSkk, bv minuut 4:12 en 5:11)

Kan iemand voor en nadelen noemen van A ten opzichte van B?


2 / Ik heb nog geen bovenfrees en ook geen ervaring met het werken met een bovenfrees (wel veel ander e-gereedschap en motorkettingzagen).
Prijzen varieren nogal, kwaliteit en beperkingen zal daar ook wel mee samenhagen.
Waar moet ik bij aankoop op letten voor dit gebruik, hoeveel watt is beslist nodig voor kops inlandseiken (Q. robur) met soms 3 kernen en welke frees koppen zijn hiervoor het beste?

mvrgrt,
wmuller
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Wattage is niet zo belangrijk, dat bepaalt alleen hoeveel je in 1x kan afnemen. Een frees met veel vermogen weegt ook een hoop en is lastiger met de hand te bedien voor eventuele toekomstige klussen. Wat mij betreft ben je met een 1500w frees meer dan voldoende af. Ik zou dan zelf gaan voor de Triton MOF001. Heb je er ook nog wat aan onder een freestafel bijvoorbeeld.

Wat betreft de methode: ik zou voor methode A gaan, vooral voor de veiligheid, ik hou liever de frees zelf vast. Als er iets misgaat en de boel kantelt ofzo kan er van alles wegschieten. Daarbij is methode A in mijn ogen makkelijker te realiseren.

Freesjes: CMT maakt goede frezen. Voor sneller werk een grotere diameter. een groeffrees of vlakfrees
 
Laatst bewerkt:

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
A is beste oplossing , B zou ik alleen doen als ik ook zo'n brede stam zou hebben
Zit hem denk ik puur in het feit dat bij B de armen te kort zijn om gehele stam goed te kunnen bewerken

Ik ben toevallig gisteren gestart om zelf een geleider te maken om wat schijfjes van een sequoia vlak te maken die hier nog lagen

Ik gebruik van aluminium hoeklijnen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
maakt niet zo heel veel verschil is meer waar jouw voorkeur naar uitgaat.
methode B is wat minder gevoelig voor verschillen in druk tijdens het proces
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
In geval van methode B, je frees goed vast zetten. Ik word in dat filmpje wel zenuwachtig over hoe hij met zijn zaagtafel om gaat. Een aantal keer tot vrij dicht met zijn vingers langs het zaagblad.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ikzelf heb een aantal jaren geleden versie A gebouwd. Het werkt nog steeds naar behoren voor het vlakken van boomstamschijven én snijplanken.
Mijn frees is een Festool OF1400 en dat is qua wattage (1400 dus) meer dan voldoende. Via dit fijne forum ben ik ook in aanraking gekomen met een grotere frees, nl. deze: https://www.ecotools.nl/hm-groeffrees-25-mm-met-ondersnijder/
Die bevalt me tot nu toe erg goed omdat het pakken sneller gaat en tot nu toe zijn scherpte goed bewaard.

Als ik dit ga blijven doen, ga ik misschien wel uitkijken naar een aluminiumversie ofzo...al heb ik er tot nog toe geen rede voor, maar ik vraag me af of de 'slede' soms niet teveel doorbuigt in het midden. Al is dat voor wat ik doe minder relevant.
Voor de stof (of liever spaander) afzuiging, moet ik nog wel een oplossing proberen te zoeken...

Succes!
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Doorbuigen doet ie bij mij niet van aluminium .
Heb er 1 gemaakt van 80 cm lang en zojuist getest
Moet nog wel wat veranderen , had de balkjes voor de hoogte los liggen maar dat is geen succes als druk bezig bent

Verder van stof afzuigen ,ben ik met je eens.
Ikzelf heb een aantal jaren geleden versie A gebouwd. Het werkt nog steeds naar behoren voor het vlakken van boomstamschijven én snijplanken.
Mijn frees is een Festool OF1400 en dat is qua wattage (1400 dus) meer dan voldoende. Via dit fijne forum ben ik ook in aanraking gekomen met een grotere frees, nl. deze: https://www.ecotools.nl/hm-groeffrees-25-mm-met-ondersnijder/
Die bevalt me tot nu toe erg goed omdat het pakken sneller gaat en tot nu toe zijn scherpte goed bewaard.

Als ik dit ga blijven doen, ga ik misschien wel uitkijken naar een aluminiumversie ofzo...al heb ik er tot nog toe geen rede voor, maar ik vraag me af of de 'slede' soms niet teveel doorbuigt in het midden. Al is dat voor wat ik doe minder relevant.
Voor de stof (of liever spaander) afzuiging, moet ik nog wel een oplossing proberen te zoeken...

Succes!
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Doorbuigen doet ie bij mij niet van aluminium .
Heb er 1 gemaakt van 80 cm lang en zojuist getest
Moet nog wel wat veranderen , had de balkjes voor de hoogte los liggen maar dat is geen succes als druk bezig bent

Verder van stof afzuigen ,ben ik met je eens.

Ik heb me verkeerde uitgedrukt...ik heb van mijn huidige houten versie wat schrik voor 'doorbuigen'. Daarom wil ik uitkijken naar een alu versie.
Heb je toevallig foto's / maten van jouw alu uitvoering?

Het Amerikaanse bedrijf 'woodpeckers' heeft een zeer mooie, maar ook zeer dure "slab flattening mill": https://www.woodpeck.com/routing/slab-flattening-mill/woodpeckers-slab-flattening-mill.html

Houdoe!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Doorbuigen kan je goed tegengaan door aan de lange zijden opstaande stroken multiplex te bevestigen of hardhout voor mijn part. Ik heb er ooit 1 van mdf gemaakt die 90 cm lang was. Geen last van doorbuigen gehad, maar je moet ook niet drukken. De frees doet het werk wel en voor de rest valt of staat het met hoe recht/vlak je geleiding en freesbak is. Voor een enkel gebruik zou ik het vooral niet te moeilijk maken.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Dat is zeker een mooie en zeer dure oplossing
Dan heb ik het wel heel simpel met wat hout alu hoeklijn en een oude Makita frees :)
Zal is ik eraan denk morgen even foto maken hoe ik het doe
Ben er zelf nog niet helemaal tevreden over ,maar het doet wel zijn werk
Doorbuigen doet ie bij mij niet van aluminium .
Heb er 1 gemaakt van 80 cm lang en zojuist getest
Moet nog wel wat veranderen , had de balkjes voor de hoogte los liggen maar dat is geen succes als druk bezig bent

Verder van stof afzuigen ,ben ik met je eens.
 

wmuller

Nieuw lid
9 apr 2019
7
3
@Allen,
Dank voor de reacties. Ik denk dat het wijs is om de stamschijven eerst op een (mobile) zaagmachine eerst vlak te maken. Kernhout van inlandse eik is nogal hard. Om meerdere cm. te vlakken ben je met een bovenfrees wel erg lang bezig denk ik.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Hier de foto hoe ik hem gemaakt heb
Nog niet helemaal tevreden ,maar dit kan ook aan de botte frees liggen die erin zat
Wat tijd betreft van het echt wel mee hoor
Ik had een Sequoia schijf gedaan ,daar zit zowel hard als zacht hout in viel mij op

20190412_152332366_iOS.jpg20190412_151602505_iOS.jpg20190412_152352176_iOS.jpg

Had hem gelijk maar even boven de vuurschaal geplaatst was wel net zo makkelijk met opruimen ;)

Komende tijd alleen helaas even geen testen met de frees ,aangezien ik even hebt gevoeld of frees van freestafel scherp was met de pink
Hij was scherp vonden ze in het ziekenhuis :D
 

wmuller

Nieuw lid
9 apr 2019
7
3
Ai, met de motorzaag voel ik dat na het slijpen nooit met de vingers maar kijk of het witte glansrandje weggevijld is. ‘Leergeld’ noemen ze dat. Beterschap. Dank voor de foto’s, de derde foto snap ik niet, wat zie ik daar?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.