Nieuwe werkplaats isoleren en inrichten

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Inmiddels weer een paar weken verder, het idee voor het dak is nu een houten dak op het bestaande dak plaatsen dan wordt het geheel misschien 20 cm hoger maar kan ik het erg goed isoleren en verlies ik binnen geen hoogte.

Opbouw als volgt mogelijk?

Op de bestaande dakbedekking een balkenconstructie met hiertussen PIR isolatieplaten en hierop dan OSB of Underlayment en dat weer waterdicht afwerken met EPDM?

Hoor graag reacties.


Reactie op vraag Ronald "Waarom nog een extra balklaag?":


Het dak is erg ongelijk zie fotoSchermafbeelding 2019-08-01 om 10.37.28.jpg

Ook staat de ruimte vol en voel ik er niet veel voor om 200 gaten in het beton te boren en dan gedurende x dagen een risico te lopen op waterschade..daarnaast maakt het plaatsen van een nieuwe laag het aflopen naar 1 hoek wel een stuk makkelijker?
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat ook kan met betopor het dak vlak smeren, eventueel meteen het afschot erin verwerken. Daarop isolatie en dakbedekking. Isolatie plakken of mechanisch bevestigen. Afschot isolatie kan ook, maar daar zit wel meer levertijd op.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Interessant product, ken ik niet, denk dat het we prijzig is en kan het niet zelf doen vermoed ik. Voor de beeldvorming, de hoogte verschillen zijn tussen de 3 en 14 centimeter.

Inmiddels begrepen dat de basis methode is eerst een balklaag aflopend plaatsen, underlayment erop en hierop PIR platen en dan EPDM plakken. Balklaag plaatsen met gaten boren plug erin, EPDM kit in de gaten en vastschroeven dan is het nog waterdicht tijdens werkzaamheden.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het wordt dan een koud dak, over je bestaande dak heen. Deze zijn gevoelig voor inwendige condensatie. Aan de warme zijde hoort een damprem te zitten, dat is dan je huidige dakbedekking en de ruimte tussen de isolatie en de nieuwe dakbedekking moet je ventileren. Grootste nadeel van deze opbouw is, als het nieuwe dak een klein lek heeft, duurt het heel lang voordat je het merkt. Met alle gevolgen van dien.

Betopor kan je zelf smeren, en duur, vraag eerst eens prijs op.
Voor de goede orde, ik heb er geen aandelen of belang in.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ehh volgens mij is het een warm dak constructie en niet gevoelig voor condensatie, de isolatie platen liggen strak onder het EPDM en alles eronder blijft dus relatief warm. Over lekkage maak ik me bij EPDM niet zo druk, dat bestaat uit een in de fabriek samengesteld stuk materiaal en de enige aansluiting zit bij de hemelwaterafvoer.

Desalniettemin is Betopor een interessante optie, ik wist niet dat het ook in Ned beschikbaar was, ga hier zeker verder naar informeren, dank voor de suggestie.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als ik het goed begrijp wil je het bestaande dak ( betonvloer met dakleer) uitvlakken met een balklaag, hierop dakbeschot (underlayment of osb), dan isolatie en dan epdm?
Die "balklaag " houd je denk ik zo dun mogelijk, meer een tegelwerk wat je op de beton bevestigt?

Normaal gesproken gaat er tussen de isolatie en dakbeschot een dampremmende laag, in dit geval is het bestaande dakleer ook een dampremmende laag, weet niet hoe het aan de zijkanten afgedicht gaat worden?

De isolatielaag van wanden en dak krijg je zo niet aaneengesloten, er van uit gaan dat de wandisolatie aan de binnenkant gebeurt.

Is het geen optie de betonzolder aan de binnenkant te isoleren met geïsoleerde houtwolcementplaten, dan is de isolatie aaneengesloten en zit je ook niet aan een nieuw dak?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In bericht #21 schrijf je: isolatie tussen de balken, dat is een koud dak.
In bericht #23 schrijf je: isolatie op de underlayment, dat is een warm dak, deze had ik niet goed gelezen.
Een warm dak heeft idd er veel minder last van inwendige condensatie.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Als ik het goed begrijp wil je het bestaande dak ( betonvloer met dakleer) uitvlakken met een balklaag, hierop dakbeschot (underlayment of osb), dan isolatie en dan epdm?
Die "balklaag " houd je denk ik zo dun mogelijk, meer een tegelwerk wat je op de beton bevestigt?

Normaal gesproken gaat er tussen de isolatie en dakbeschot een dampremmende laag, in dit geval is het bestaande dakleer ook een dampremmende laag, weet niet hoe het aan de zijkanten afgedicht gaat worden?

De isolatielaag van wanden en dak krijg je zo niet aaneengesloten, er van uit gaan dat de wandisolatie aan de binnenkant gebeurt.

Is het geen optie de betonzolder aan de binnenkant te isoleren met geïsoleerde houtwolcementplaten, dan is de isolatie aaneengesloten en zit je ook niet aan een nieuw dak?

Balklaag is om de verschillen in het betondak uit te vlakken en aflopend te maken naar een hoekafvoer die niet meer via de garage gaat maar buitenlangs, die verschillen in hoogte lopen op tot 14 centimeter.

Opbouw zou zoals volgt zijn: betonnen dak met hierop bitumen, daarop een balklaag, daarop underlayment, daarop pir platen, daarop EPDM

Aan de binnenkant isoleren zou niet mogen door de bitumen, dan sluit je het beton op en dat schijnt niet goed te zijn.

Het is bouwvak, maar ga zeker de suggestie van Ronald (betopor)meenemen in de overweging.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Aan de binnenkant isoleren zou niet mogen door de bitumen, dan sluit je het beton op en dat schijnt niet goed te zijn.

Wat zou er moeten gebeuren met de beton, hooguit zullen er wat meer temperatuurverschillen zijn? Maar navragen bij de leverancier zal zeker geen kwaad kunnen.

Denk dat bv een Heraklith wel antwoord kan geven of geïsoleerde houtwolcementplaten mogen in een dergelijke toepassing. Of een plafond van geïsoleerde sandwichpanelen, houdt het vocht meer tegen, en zou ook nog ventilatie boven te maken zijn. Al zullen houtwolcementplaten beter vocht kunnen opnemen en afstaan.

Bij isolatie aan de buitenkant van het dak en aan de binnenkant van de muren heb je een koudebrug, in mijn werk kom ik dit ook wel tegen bij oudere huizen waarbij de betonvloeren doorgestort zijn tegen een balk/muurplaat, in de vorm van schimmel tegen de plafonds in de hoek. Vaak op slaapkamers, niet al te warme ruimtes dus.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Even dit topic updaten.

Na heel veel tegenstrijdige adviezen uiteindelijk met gecacheerde isoplaten met fermacell en gips de wanden en het plafond geïsoleerd, vervolgens op de vloer XPS en hierop osb gelegd.

Er stond al een ontvochtiger permanent aan, deze heb ik vervangen voor een lichter apparaat en misschien doe ik nog een airco voor verwarming en koeling. Vooralsnog met de elektrische heater van 2000W relatief snel aangenaam binnen en ‘s nacht staat ie zachtjes aan waardoor hij het op 10 graden houdt tegen 2kWh per nacht.

Al met al nu best tevreden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.