kunststof lijmen PPTV20

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Kan iemand mij advies geven over hoe ik de bevestigingsarm van een veegmachine kan herstellen? Welke lijm gebruik ik voor deze kunststof?
Er staat op "PPTV20".

Bedankt!

IMG_0110.jpgIMG_0109.jpgIMG_0108.jpg
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Het is polypropyleen (afwasteiltjesplastic) met talkvulling. Wordt ook veel gebruikt in plastic tuinstoeltjes, jeweetwel, die dingen waar je spectaculair doorheen kunt zakken.
Bij mijn weten is er geen enkele lijm geschikt voor PP. De talkinsluiting verhindert de mogelijkheid van lassen.
Je kunt proberen de zaak te spalken met ijzerdraadjes en dergelijke, en dan alle holtes op te gieten met epoxy of 2-K PU.

Wim.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Volgens Google zijn er genoeg lijmen die wel geschikt zouden moeten zijn aldus de fabrikant.
 

gids66

Actieve deelnemer
In de industrie bestaan wel enkele lijmsystemen met primers die agressief genoeg zijn om PP of PP Talk te verlijmen, maar zelfs dan met ideale contactvlakken.
Er zijn op de doe-het-zelf markt enkele lijmen die claimen PP te kunnen verlijmen.
Mogelijk, maar functionele sterkte moet je daaruit niet verwachten.
Zoals Wim zegt: versterken en ingieten met een epoxy zodat dit de krachten kan opnemen.
De Rectan die je vernoemt is volgens mij een houtlijm en niet geschikt voor kunststoffen.
De enige die je misschien kan helpen is een koetswerkhersteller die uitgerust is om gescheurde bumpers te herstellen.
Die zijn nl ook vooral uit PP.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
mr industrielijm met pe/pp primer lukt soms heel goed als het een nette breuk is en je het stuk goed er tegenaan kan houden (100% stil)

maar geen garantie gaat ook geregeld mis tweede keer lijmen lukt nooit.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nog afgezien van de 'werkzaamheid' van de lijm op het substraat heb je met dit soort breuken te maken met minimale contactoppervlakken - de sterkte van dit soort constructies zit m in het feit dat de polymeren van het basismateriaal lang genoeg zijn om die smalle ribben voldoende buig en treksterkte mee te geven. Op die contactoppervlakken valt dat effect helemaal weg, en geen lijm kan dat overbruggen. Een sterke lijmverbinding vereist een groot contactoppervlak om dat gemis te compenseren (geldt overigens ook bij hout). Dit soort breuken is meestal niet functioneel te repareren, zoals gids66 ook al aangeeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.