Beschermen Lariks

Ray84

Nieuw lid
22 feb 2019
3
0
Beste leden,

momenteel ben ik bezig een pergola te bouwen van lariks hout.
Er komt ook een schutting van lariks hout.
Deze wil ik beide met een blanke behandeling afwerken, zodat de kleur van het hout zichtbaar blijft, maar dee vergrijzing ingeperkt wordt.

Ik heb onderstaande beschermers in gedachten, welke raden jullie mij aan?

https://www.hornbach.nl/shop/HORNBA...l/5509683/artikel.html?varCat=S4839##v5509675

https://www.hornbach.nl/shop/RAMBO-...l/5894189/artikel.html?varCat=S4838##v5894184

gr. Ray
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Heb net Douglas olie van hermadix (ook geschikt voor Lariks) toegepast, effect is mooi, over levensduur e.d. kan ik nog niets zeggen
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Ik heb voor mijn aankomende schutting de Rambo Beits, maar transparant licht eiken gekocht, moet hem er ook nog op doen. Voor zover ik heb begrepen is met tint beter aangezien het vergrijzing beter tegenhoudt, maar toto hoeverre dit klopt weet ik dus ook nog niet helemaal. Over een jaartje kan ik het je vertellen ;)
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Koopmans impregneerolie uv is een op lijnolie basis impregnant werkt super en is relatief goed aan de prijs omstreeks 25 euro voor 2,5 liter
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Geen last me gehad enigste nadeel is alleen dat het heel erg dun is en dus ers spettert tijdens het opbrengen.
Heb met de kleur variant al 5 jaar een pallethouten statafel buiten staan maar nog geen enkel spoor van inwerking van water.
Heb van hetzelfde hout 5 jaar geleden voor een verhuurbedrijf 20 tafels met krukken en banken gemaakt en deze worden nog steeds vlekvrij verhuurd.
kortom super spul maar heb geen aandelen bij koopmans
 

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Waar kan je goede (prijs kwaliteit) kleurloze houtbeits kopen?
Bij de Brico is het 14 € per liter blijkbaar.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik wil alleen maar even waarschuwen
Larix is lastig
Ik had mijn schuur met het mooiste noestvrij siberisch lariks bekleed 80 m2
weken staan lakken met Suncare een zwitsers produkt dat ik na langzoeken zorgvuldig geselecteerd had >
het was werkelijk prachtig de schuur leek een meubelstuk
Nu een aantal jaren verder licht zo'n beetje alles er af en is het Lariks zwart >
Het gekke is dat op een paar kozijnen die ik van douglas het gemaakt zit het nog prima en zie ik nwauwlijks achteruitgang
Dus nog maar es, zoek het heel goed uit en pas iets pas toe wanneer je met eigen ogen goede reslutaten hebt gezien niet na 1 jar maar na 5 of 10 jaar
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik wil alleen maar even waarschuwen
Larix is lastig
Ik had mijn schuur met het mooiste noestvrij siberisch lariks bekleed 80 m2
Weken staan lakken met Suncare een zwitsers produkt dat ik na langzoeken zorgvuldig geselecteerd had
het was werkelijk prachtig de schuur leek een meubelstuk!
Nu een aantal jaren verder ligt zo'n beetje alles er af en is het Lariks zwart
Het gekke is, dat op een paar kozijnen die ik van douglas had gemaakt
zit het nog prima en zie ik nauwlijks achteruitgang
Dus nog maar es, zoek het heel goed uit en pas iets pas toe wanneer je met eigen
ogen goede reslutaten hebt gezien niet na 1 jaar maar na 5 of 10 jaar
 

Ray84

Nieuw lid
22 feb 2019
3
0
Hey karangetang, bedankt voor de tip. Het vinden van een echt voorbeeld is wel uitdagend. Bijna iedereen die ik spreek heeft douglas. Dit gaat dus een leer worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.