Vlekkerig Beukenhouten tv-meubel

theoth

Nieuw lid
28 dec 2018
4
0
Ik heb zelf een beukenhouten kastje gemaakt en gisterochtend in de tungolie gezet. Het hout heb ik geschaafd en later met een excenterschuurmachine geschuurd met p60, p150 en 220.


Aan de linkerzijde zijn een aantal vlekken zichtbaar en de rechterzijde (waar de pijlen bijstaan) zijn donkere en lichte banen te zien. Is dit te eigenschap van het hout of heeft het te maken met de manier van schuren?





IMG_9588.jpg




IMG_9587.jpg
 

theoth

Nieuw lid
28 dec 2018
4
0
Dag Bert, dank voor je reactie. Ik hoop het. Ik zal einde van de week de 2de laag er op aanbrengen. De laag die is aangebracht is niet verdund aangebracht. Het betreft trouwens verbeterde houtolie (tungolie).
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Mijn ervaring is dat beuk nogal onregelmatig olie opneemt. De vlekken rechts storen me persoonlijk niet, zoals henkverhaar het verwoordt 'tekening'.
De linkerkant oogt inderdaad alsof er net een kinderverjaardagsfeestje is geweest, met een 2de of 3de laag Tungolie wordt het waarschijnlijk beter.
De stap van P60 naar P150 lijkt me ook wat groot.
 

mattia

Nieuw lid
4 mei 2013
18
0
Dat heet 'runout' op z'n goed engels. De nerf van het hout is niet helemaal recht en je kijkt naar een doorsnede van de golvende 'houtvezels' die doorgezaagd zijn. Deel van de charme van het hout.
 

theoth

Nieuw lid
28 dec 2018
4
0
Dank voor jullie reacties. Met het begrip 'tekening' ben ik bekend, maar vroeg mij dus af of alle kleurverschillen onderdeel zijn van de 'tekening' of ook deels te maken had met de manier van schuren of doordat het meubelstuk nog maar 1 keer met olie is behandeld en nog niet overal goed in het hout is ingetrokken.

Ik heb het kastje nu 2 keer geolied en de top 3x. Naar mijn idee wel wat donkerder geworden en de linkerkant is ook verbeterd. Qua patroon is er niet veel veranderd. Erg tevreden mee
thumbnail_IMG_9640.jpgthumbnail_IMG_9641.jpg
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Dat is nu eigen aan natuurproducten ... geen 2 dezelfde

Trouwens, als het "perfect" moet ogen (wat perfect dan ook zou betekenen) is laminaat de enige optie .. beeeh ... niet doen joh


Mischien een hintje (mijn persoonlijke voorkeur) :

ik vind schuren niet altijd de meest ideale eindbewerking en zeker niet met een excenter machine.

Met dergelijke machines schuur je niet met de richting van de nerven mee en kun je de vezeltjes omhoogwerken/breken

Mijn voorkeur gaat nog altijd naar een eindafwerking met het schraapstaal, met de vezels mee en heel lichtjes. dan komen enkel die opstaande vezelpuntjes mee.

Jos
 

theoth

Nieuw lid
28 dec 2018
4
0
Dag Jos,
Dank voor je hint. Ik ben momenteel een tafelblad aan het maken van beuken en heb daarbij gebruik gemaakt van een schraapstaal. Wel even oefenen om het schraapstaal goed scherp te krijgen, maar ben nu blij dat ik dit blad met schraapstaal bewerkt heb ipv een schuurmachine
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.