Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Tja, een flip tafel zou kunnen, maar gezien de afmetingen en gewicht van de CNC zal dat een flinke constructie moeten worden. Ik vraag mij af of je daar plaats mee bespaart. Ik heb een nieuw idee voor de CNV, maar dat hou ik nog even geheim....

Vandaag heb ik het mechanische gedeelte van de CNC afgemaakt:

IMG_5034.jpg

IMG_5035.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De CNC is af! De laatste loodjes waren het zwaarst. De installatie van de bedrading en de homing switches duurde een stuk langer dan gedacht. Maar het werkt:

IMG_5066.jpg

Over het algemeen viel het bouwen mee. De instructies zijn heel duidelijk en heel moeilijk is het niet. Het is een kwestie om vooral niet eigenwijs te zijn en de stappen precies te volgen. Ik had nogal eens de neiging van "dat weet ik wel" en het daarna op mijn eigen wijze te doen. Meestal kon ik dan opnieuw beginnen. De totale bouwduur weet ik niet, maar denk rond de 10-15 uur.

Hier de Ooznest met een tijdelijk spoilerbord:

IMG_5061.jpg

De spindel met een door Ooznest op maat gemaakte spindelhouder.

IMG_5062.jpg

Cable chains! Gemakkelijk in gebruik, maar niet zo leuk om er 4 of 5 kabels door te trekken

IMG_5063.jpg

Bij de eerste cuts liep ik tegen wat problemen aan. De wifiverbinding met de Duet Controller viel steeds weg. De Duet heeft geen antennes, waardoor de ontvangst slecht is. Mijn laptop, iPhone en iPad hebben goede verbinding in de garage, maar de CNC dus niet. Ik heb mijn router op een ander wifi-kanaal gezet en wat beter gepositioneerd. Nu werkt het wel zonder problemen. Een ander probleem was dat ik niet overal de maat van de CNC in de config files had aangepast, waardoor de CNC vaak aangaf dat het project buiten het werkbereik lag (gevalletje RTFM).

Een van de eerste pogingen:

IMG_5064.jpg

Een dust shoe is wel handig....

IMG_5065.jpg
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ziet er goed uit! Hoor vrijwel alleen maar goede dingen over Ooznest. Heb je al specifieke plannen voor wat je er mee wil gaan maken?
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik wil wat gereedschap mee gaan maken. Ik weet nog niet wat, want dat moet ik nog bedenken. Maar meer in de richting van het project met de aanslag voor liniaal voor afkortzagen. En natuurlijk dingen uit hout en waarschijnlijk wat gebruiksvoorwerpen. Daarnaast hebben mijn dochters en vader al wat wensen doorgegeven. Dus ik ben nog wel even bezig.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Toch wat kleine aanpassingen aan de CNC gedaan, zodat ik wat werkhoogte heb gewonnen. Je kunt een drietal profielen op 3 manieren monteren. Op de eerste wijze heb je de minste werkhoogte, maar kun je grotere stukken laten uitsteken aan de voorzijde van de CNC. Zou kun je langere stukken bewerken. Je kunt de profielen ook op de laagste stand zetten, zodat je de grootste werkhoogte hebt, maar door de opstaande randen moet het materiaal binnen de CNC vallen. Ik heb nu voor een tussenoplossing gekozen. De profielen staan op de middelste stand, waardoor het spoiler board ongeveer gelijk is met de profielen aan de voorzijde. Op die manier heb ik 18mm werkhoogte gewonnen.

08C81D60-50B7-4C6A-97A6-D6D765C4F955.jpg

Hier zijn de 3 profielen al gedraaid.

A5E2166C-847E-4A21-B456-A9404502E919.jpg

Detail van het gedraaide profiel.

CA51B227-B79E-4053-B7BD-C26C51C07C9B.jpg

Met spoiler board

6A7B8182-6B82-4986-9125-67148A30F75F.jpg

Het spoiler board ligt bijna gelijk met het profiel aan de voorzijde.

Wel ben ik nog tegen een vervelend probleem gelopen. Een aantal wielen van de X-as lopen te zwaar, waardoor een cirkel een ovaal wordt bij het CNC-en. Nu zitten er excentrische moertje, waar mee je de wielen kunt stellen. Echter kom ik daar niet goed bij en zal ik wat onderdelen van de CNC moeten halen om het te fixen. Dat is dus nog behoorlijk wat werk.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Mooi! Dit ga ik met interesse lezen en volgen. Ben er door verhuizing even tussenuit geweest, maar sta weer te popelen om mijn eigen werkplaats in te richten. Heb iets meer meters, maar dan is dit topic wel een grote hulp!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
hoe gaat het ondertussen met je eerste stappen met de Ooznest?

Goed! Er waren problemen bij het maken van cirkels, doordat een van de assen stroef liep. Vandaag heb ik die as van de Ooznest uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. De cirkels zijn nu netjes rond. Ondertussen staat de Oonzest op een tafel die ik specifiek voor de CNC heb gemaakt. Die is nog niet helemaal af en het kabelmanagment van de CNC moet ook nog beter. Dan komen er foto's :cool: .
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De tafel is af en deze bestaat uit 4080 profielen voor de horizontale delen en 4040 profielen voor de poten. De poten aan de rechterzijde staan iets van de hoek af, zodat de CNC uitsteekt boven een drempel in mijn vloer. Op die manier gebruik ik de ruimte het beste. De poten hebben wel wat beweging, maar ik wil geen extra ondersteuning. Op deze manier kan ik de tafel naar voren rijden zonder dat ik er eerst alles onderuit moet halen.

IMG_5128.jpg

IMG_5132.jpg

De tafel is zo hoog dat ik er nog iets onder kan zetten. In dit geval mijn afzuiging en een kastje. Maar ook mijn zaagtafel, werkbank of vlak/vandiktebank passen eronder. Zelfs mijn gereedschapswagen past eronder.

IMG_5133.jpg

Een paar detailopnames:

IMG_5129.jpg

IMG_5131.jpg

Om het tafelblad komt nog een eiken randje, zodat het in lijn is met de rest van mijn werkplaats. Ook moet het kabel management nog, maar dat pak ik aan met de afzuiging.

De afzuiging wil ik maken met zoiets (3/4" diameter):

TB22eesXyGO.eBjSZFjXXcU9FXa_!!20185553.jpg


Dat is gemakkelijker maken dan een dust shoe en ik hoop efficiënter. Mocht het niet werken, dan kan ik deze nog altijd gebruiken voor mijn figuurzaag of kolomboor.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Jan, je zult vast gelijk krijgen, maar ik hoop het niet ;). Als ik mijn stofzuiger vlak bij het freesbitje hou, dan zuigt deze genoeg af, waardoor ik hoop dat het met die andere afzuiging ook werkt. Ondertussen ben ik bezig om het spoiler board te ontwerpen. Een eerste testje is al geslaagd en daar zal ik straks wel een foto van posten.

De afbeeldingen die ik nu post zijn kleiner dan eerst, ondanks dat ik ze op "full size" zet. Dat is een probleem in de forumsoftware vermoed ik. In het verleden haalde ik de foto's eerste door Photoshop en haalde ik het kleurprofiel er uit. De foto's werden hierdoor groter getoond. Maar mijn Photoshop licentie is verlopen, waardoor ik dit niet meer op deze manier kan doen. Heeft er iemand een andere oplossing?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het testje:

IMG_5134.jpg

Het handige van een CNC is dat je snel, gemakkelijk en precies gaten kunt maken. In de gaten komen inslagmoeren en ook het verzinken van de inslagmoeren is door de CNC heel gemakkelijk. De bouten zijn van plastic, zodat deze de freesbit niet beschadigt als ik die per ongeluk zou raken.

IMG_5136 test.jpg
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bedankt City, maar dat lost het probleem niet op. Ik ging er vanuit dat het probleem bij het kleurprofiel lag, maar misschien is het toch wat anders. Misschien weet Jaap wat ik kan doen.....
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Gisteren nog even verder gewerkt met de CNC. In het spoiler board moeten nog gaten komen met inslagmoeren, zodat ik de werkstukken beter kan klemmen. Dus even een tekening gemaakt met een grid van 11 x 11 gaten. Eerst wilde ik maar 6 x 6 gaten, maar dan waren de gaten te ver uit elkaar, dus ik heb de tussenruimte gehalveerd, waardoor ik op 11 x 11 kwam. Zo'n herhalende serie gaten op exact dezelfde afstand is natuurlijk is waarin de CNC uitblinkt.

Met hightech stofafzuiging:

IMG_5171.jpg

IMG_5170.jpg

Je ziet de onderzijde van het spoiler board met alle verzonken gaatjes en al een aantal inslagmoeren. Ik had er maar 36 gekocht (waarvan 2 in de verkeerde maat), dus kon niet meer verder.

IMG_5173.jpg

En de voorzijde met alle gaatjes en 1 witte plastic bout.

IMG_5174.jpg

Het spoiler board is groter dan het werkbereik van de Ooznest, waardoor en aan de zijkanten aan bovenzijde (rechterzijde op de foto) een stuk zit waar geen gaten zitten.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Heb je het spoilerboard van Frank Howarth gezien? (https://www.youtube.com/watch?v=z_uDhn77Qaw)

En ik vroeg me af of je het ongebruikte stuk spoiler board verwijderd of laat zitten? In het laatste geval kan ik me voorstellen dat je er wel gaten in wilt maken om ook daar de mogelijkheid te hebben om een (uitstekend) werkstuk op te spannen.
Of is dat overkill?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.