Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Een helemaal zelfbouw CNC zag ik niet zitten omdat er zoveel tijd gaat zitten in het maken van designkeuzes en het zoeken en maken van onderdelen. Bovendien wil ik ook aluminium kunnen frezen en dat maakt dat het ontwerp wat kritischer is. Daar staat tegenover dat ik niet het budget had voor een meer professionele CNC die al snel meer dan €5000 is.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Eigenlijk had ik dit weekend geen tijd om aan de CNC te beginnen doordat ik binnendeuren moest schilderen, maar ik heb toch een half uurtje gevonden. Maar kwam ik niet ver. In het zakje met 60mm boutjes zaten boutjes van 50mm. Helaas zaten de 60mm ook niet in het zakje van 50 mm. Het is dus wachten op vervangende bouten.
 

Bijlagen

  • 5631A90F-004D-4DA8-9D90-7598140BD0D5.jpg
    5631A90F-004D-4DA8-9D90-7598140BD0D5.jpg
    23,4 KB · Weergaven: 612

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De spindel is ook binnen, net als wat kleine freesjes. Eerst maar eens oefenen met wat goedkope freesjes uit China en dan met deze. Het is een AMB / KRESS 1050 FME-1 van CNC-plus. Die was daar een stuk goedkoper en ook de freesjes waren niet zo duur. Alles zou Duitse kwaliteit zijn.

zIMG_4998.jpg

U ziet: AMB spindel, 11 freesjes, 3 losse collets (4 mm, 6mm & 1/8 inch) , 8 mm in klemmoer, 3 losse klemmoeren.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
welke overwegingen had je om deze CNC te nemen ?
heb je misschien ook naar de Stepcraft gekeken (staat namelijk op mijn shortlist) ?
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Mag ik vragen waarom je voor de AMB hebt gekozen en niet voor de Suhner? Was het puur prijs, of heb je andere overwegingen?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
welke overwegingen had je om deze CNC te nemen ?
heb je misschien ook naar de Stepcraft gekeken (staat namelijk op mijn shortlist) ?

Naar de Stepcraft heb ik wel gekeken, maar de reviews zijn minder goed dan van de Ooznest. Maar heeft goed heb ik er niet naar gekeken, want de D-serie is mij net te klein. Ik wilde een werkbereik van minstens 600mm op de korte zijde. Dat is precies op de grens van de Stepcraft D 840, waardoor ik het niet aandurfde. Stefcraft heeft ook de Q-serie, maar die was veel te duur voor mij. Verder heb ik gekeken naar de X-carve en Shapeoko. Maar beide hebben riemen in plaats van screw aandrijving, terwijl mijn Ooznest screw aandrijving heeft. De X-carve heeft een minder stijf frame, hoewel dat bij de laatste versie verbeterd is. Easel Pro is wel een voordeel van de X-carve. De Shapeoko is niet zo goed verkrijgbaar in NL en is net een duurder dan de andere 2. Ook heb ik de CNC die John Lamers heeft ontwikkeld overwogen. Dat is een zeer sympatiek project en kwalitatief lijkt het mij ook goed. Maar ik had liever een machine van een bedrijf, zodat ik in de toekomst ook zeker(der) ben van ondersteuning.

Mag ik vragen waarom je voor de AMB hebt gekozen en niet voor de Suhner? Was het puur prijs, of heb je andere overwegingen?

Ik kwam pas achter het bestaan van de Suhner nadat ik de Kress/AMB FME-1 had besteld. Maar anders had ik die Suhner ook niet genomen. De meerprijs is het mij niet waard. Wel heb ik getwijfeld of ik de Kress/AMB FME-P niet zou nemen. Deze P-versie heeft goedkopere en preciezere ER16 collets, maar was meer dan €100 duurder. Dat ging mij te ver.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Die ooznest staat ook nog op mijn "in de verre toekomst- verlanglijstje" (lees: ik heb aan het vrouwtje beloofd om dit jaar ZEKER niets meer te kopen, dus mss iets voor komend jaar...) Ik volg hen via instagram en af en toe via facebook en de service blijkt subliem te zijn...
Mag ik vragen welke software heb jij hierbij gekocht? Of dewelkde je van plan bent te gaan gebruiken?
Dit is een beetje het enige dat me tegenhoudt, ik ken daar echt niets van, van dat ontwerpen en Gcode enz... :p

Die website van cnc plus is ook handig, kende ik nog niet!
Ik kijk al uit naar de bouwfoto's :D

Groeten,

Christophe
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik ken het verhaal van "dit jaar niets meer kopen", want ook ik was van plan om dit jaar geen grote investeringen meer te doen. Maar ben overstag gegaan door de Brexit, want ik was bang dat de prijzen daardoor omhoog zouden gaan. Tevens wil ik mijn ZZP-activiteiten uitbreiden door ook wat tools te gaan maken. Hierdoor heb ik de Ooznest bedrijfsmatig aangekocht en was dat gunstiger/gemakkelijker om dat belastingtechnisch voor de Brexit te doen. De service van Ooznest is tot nu toe heel goed. Zondag een mail gestuurd over de missende schroeven en die zijn maandag al verstuurd met Fedex priority, waardoor ze vandaag (dinsdag) al hier hadden kunnen zijn. Ik ben vandaag niet thuis, dus de levering staat nu gepland voor morgen.

Mijn kennis van ontwerpen is ook beperkt. Ik kan wel overweg met Sketchup, maar dat is voor een CNC niet de meest geschikte software. Fusion 360 is gratis voor hobbyisten en bedrijven met een winst van <$100.000, dus dat ben ik nu aan het proberen. Het is een steile leercurve, maar als je dat kunt, dan kun je al heel veel ontwerpen. Het voordeel van Fusion is dat het een CAD en CAM in een is, waardoor je de Gcode ook binnen Fusion kunt generen. Ik gebruik een Mac, waardoor ik ook beperkt ben in het draaien van alternatieven. Bv Aspire en Vcarve (Pro) zijn enkel voor Windows. Easel van X-carve zou een stuk makkelijker moeten zijn, maar wel beperkter in de mogelijkheden. Met Easel Pro kun je weer meer, maar daar moet je voor betalen.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ja maar ik ga nu toch echt NIETS meer kopen van machines, ik heb het moeten beloven hahaha :) eerst wat dingen maken en verkopen nu...

Ik had me al eens beknopt ingelezen over de verschillende software en inderdaad fusion 360 is gratis voor particulieren/kleine bedrijfjes, ik kan net zoals jou ook een beetje overweg met sketchup maar dat is inderdaad niet hetzelfde..
De keuze voor fusion 360 of vcarve moet ik ook nog maken, ik heb namelijk geen echte "deftige" laptop meer ter beschikking, een oude staat wel in de werkplaats voor m'n elekslaser maar die start op op 10 minuten... Dus niets om te kunnen gebruiken voor cnc werk...
Ik neig toch meer naar de Vcarve aangezien de apple computers toch best een stuk prijziger zijn dan de windows tegenhangers...

Heb ooznest al eens gecontacteerd en ze vertelden me ook dat ze met de feestdagen en black friday wel speciale deals doen op hun pakketten... Dat brengt me dan weer terug in de verleiding :p
Dat van die snelle service had ik al dikwijls gelezen, daarom dat de ooznest ook mijn voorkeur heeft op de xcarve en shapeoko (alhoewel de shapeoko heel veel (instagram) aanhangers heeft in amerika, waardoor je ook wel veel vragen kunt stellen als er iets niet duidelijk is...).

In ieder geval volg ik jou topic over de ooznest sowieso, als ik zelf tot de aankoop overga dan vraag ik wel even naar de ervaring ivm de machine en waar ik best op moet letten... Sowieso screw driven!

Succes met de bouw!

groeten,

Christophe
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De 60mm schroeven zijn vandaag gearriveerd en ik heb gelijk maar een uurtje besteed aan het verder bouwen van de CNC.

z1.jpg

Tot nu toe ben ik onder de indruk van de kwaliteit van de onderdelen en de zeer duidelijke instructies. Alle onderdelen passen tot nu toe perfect en zijn ook allemaal perfect afgewerkt. Het is ook allemaal zeer doordacht, waardoor het eenvoudig in elkaar te zetten, maar ook dat alles heel goed past. Dit komt de precisie van de CNC resultaten ten goede.

z2.jpg

De verschillende bewegende delen rijden over de aluminiumprofielen met een dubbele set wielen. De bovenste set wielen zit met excentrische moeren vast, waardoor je deze spelingsvrij kunt laten rijden over de profielen. Om een idee te geven van de kwaliteit en ontwerp: de wielen zitten op een bout en dan achtereenvolgens: excentrische moer (of 6 mm spacer), precisiering, wiel met dubbele lager, 9 mm spacer, nog een wiel, precisiering en dan weer een excentrische moer (of 6 mm spacer) en als laatste een gewone moer. Hieronder is te zien hoe de wielen over het profiel rijden.

z3.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
En toen was de werkbank te klein.....

z1.jpg

Z2.jpg

Dan maar 2 werkbanken tegen elkaar zetten.

Z3.jpg

z5.jpg

z6.jpg

Het mechanische gedeelte van de bouw is bijna af. Nog wat eindkapjes en steunen voor de spoilerboard en dan is dat klaar. Dan komt het elektrische gedeelte nog.
 

trellian

Actieve deelnemer
19 jul 2019
29
0
Super gaaf!

Maar wat een gevaarte. Ik ben heel benieuwd naar welk slim vernuftig iets je gaat verzinnen om dat ding in je werkplaats kwijt te kunnen. :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Super gaaf!

Maar wat een gevaarte. Ik ben heel benieuwd naar welk slim vernuftig iets je gaat verzinnen om dat ding in je werkplaats kwijt te kunnen. :)

Ik ben bang dat ik je dan ga teleurstellen, want voorlopig komt de CNC gewoon op een plaat met wielen op de grond. Die kan, met wat aanpassingen, dan net onder de werkbank. Uiteindelijk wil ik wel zoiets maken, maar het zal nog wel even duren voordat het zover is:

 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Slim bedacht, maar de woodpecker uitvoering ziet er een stuk stabieler uit...

Ik zit ook aan een cnc router te denken, maar was eigenlijk van plan om hem via een hijsconstructie aan het plafond te monteren incl stabiele tafel
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Joost, bedoel je deze met de Woodpecker uitvoering?


Daar heb ik aan gedacht, maar die neemt voor mij nog steeds te veel ruimte in. De Workbee is 55 cm hoog en met nog 10 cm tafeldikte zou die dus 65 cm van de muur komen. Doordat mijn werkruimte die 2,75m breed is, kom in in de problemen met mijn andere machines. Mijn garage is ook niet hoog, dus aan het plafond is niet echt een optie, omdat ik er dan niet onder door kan lopen.

Daarom zou ik de Workbee aan de muur willen bevestigen, zoals in mijn eerste filmpje. Maar dan een kwartslag gedraaid, zodat ik ook langere stukken kan doorvoeren. Dat zou betekenen dat de CNC alleen op de plek van de gantry 65 cm uitsteekt en niet de hele machine. Op de andere plekken is het maar 25 cm.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ja die bedoelde ik inderdaad, en die neemt inderdaad veel teveel ruimte in. Maar is wel een stuk stabieler, kan me voorstellen (heb geen idee) dat bij een minder stabiele tafel de trillingen van de horizontale bewegingen van de spindel doorwerken in de tafel en daardoor potentieel invloed hebben op de kwaliteit van de werkstukken.

Maar ik ben heel benieuwd naar je (toekomstige) oplossing 👍🏻🙂
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.