Mijn 15m2 werkplaats

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Informeren kan geen kwaad. Als verzekeringen ergens onderuit kunnen komen, doen ze dat inderdaad.
Bij de boer waar mijn vriendin haar paard staat, is enkele jaren geleden ook ingebroken. Mijn vriendin rijdt aangespannen, haar koets stond in de schuur daar. Was een open kapschuur, en voor de koets werden iedere keer 2 grote pakken stro (500 kg/stuk) gezet. Bij de inbraak hebben ze een andere schuur opengebroken en de trekker met voorlader kunnen starten en die pakken verschoven, koets weg. Werd niet uitbetaald, er was geen braakschade bij de koets zelf. Als er een deur voor had gezeten van een triplex plaatje van 4mm dik was er braakschade geweest en was er uitbetaald (is mij daarna letterlijk zo gezegd door de verzekering...)
Dat adres staat bij onze verzekering als extra adres met waarde x op de polis en is daardoor meeverzekers als aan de overige voorwaarden is voldaan. Voor de machines en gereedschappen thuis zit het in de inboedelverzekering, maar wel even goed uitzoeken of de totale waarde van alles wat je in huis hebt niet hoger is dan de verzekerde waarde. Dat zal bij een inbraak wel meevallen (dan komen ze vaak gericht en halen ze of de schuur leeg of de sieraden van je vrouw, maar zelden beiden), maar als er brand uitbreekt moet je ook de tv op de slaapkamer en de playstation van de kids mee kunnen tellen. En je hebt vaak meer in huis dan je denkt. Dat is (denk ik) ook wat Fons bedoelt.
Voor jouw garage zal geen extra clausule nodig zijn (mits de waarde past binnen de huidige verzekering), maar een pand dat niet op hetzelfde adres staat, is niet automatisch meeverzekerd en moet toegevoegd worden met een aparte clausule.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn verzekering dekt tot €15.000 aan “bijzondere bezittingen” en mijn gereedschap in garage valt onder deze bezittingen. Ik ben dus gelukkig gewoon verzekerd.

Edit: ik heb 140mm Knauf glaswol en klimaatfolie besteld om het dak te isoleren. De PIR-panelen heb ik nog niet bestel, want ik weet niet of ik alle materialen kan opslaan. We krijgen ook een nieuwe badkamer en dat houdt in dat het niet bad, badkamermeubel, tegels, etc. ook een aantal weken in de werkplaats komen te staan. Die periode is dezelfde als de periode die ik wil gebruiken om het dak te isoleren. Nog 50 m2 PIR platen passen er niet meer bij en op de oprit durf ik ze niet laten staan.

Ik twijfel over het materiaal voor het plafond. Gipsplaten zijn het goedkoopst en gemakkelijk strak af te werken, maar ook gevoelig voor beschadiging. Het plafond is op plaatsen maar 2.10m hoog, dus gegarandeerd dat ik daar eens met een stuk hout tegen aan gaan stoten. Fermacell is een stuk sterker, maar ook duurder. Of ga ik toch gelijk voor plaatmateriaal, zoals MDF of constructiemultiplex? Stuk sterker, maar ook duurder, meer werk met afwerken en duurder om te verven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en Athanor

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Mijn verzekering dekt tot €15.000 aan “bijzondere bezittingen” en mijn gereedschap in garage valt onder deze bezittingen. Ik ben dus gelukkig gewoon verzekerd.

Edit: ik heb 140mm Knauf glaswol en klimaatfolie besteld om het dak te isoleren. De PIR-panelen heb ik nog niet bestel, want ik weet niet of ik alle materialen kan opslaan. We krijgen ook een nieuwe badkamer en dat houdt in dat het niet bad, badkamermeubel, tegels, etc. ook een aantal weken in de werkplaats komen te staan. Die periode is dezelfde als de periode die ik wil gebruiken om het dak te isoleren. Nog 50 m2 PIR platen passen er niet meer bij en op de oprit durf ik ze niet laten staan.

Ik twijfel over het materiaal voor het plafond. Gipsplaten zijn het goedkoopst en gemakkelijk strak af te werken, maar ook gevoelig voor beschadiging. Het plafond is op plaatsen maar 2.10m hoog, dus gegarandeerd dat ik daar eens met een stuk hout tegen aan gaan stoten. Fermacell is een stuk sterker, maar ook duurder. Of ga ik toch gelijk voor plaatmateriaal, zoals MDF of constructiemultiplex? Stuk sterker, maar ook duurder, meer werk met afwerken en duurder om te verven.
Wat je zegt, in gipsplaat komen deuken, dat is zeker. Mijn eerste antwoord was dan ook “niet doen”, maar het is geen woonkamer hè? Ik heb de vloer van mijn garage helemaal schoon gemaakt en toen geverfd, prachtig egaal donkergrijs. Nu, na 5 jaar, zitten er weer vlekken op. En daar erger ik me eigenlijk niet aan, sterker nog, ik zie het niet eens. Dus misschien is gipsplaat toch een prima oplossing.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn vloer zit ook vol vlekken en daar erger ik mij ook niet aan. Het is een werkplaats, geen showroom. Ik denk er nog over na, gips is zeker een optie!

Vandaag ben ik er achter gekomen dat je best in beton kunt frezen met een houtfrees. Althans 5 cm lang, want dan is de frees bot.

A4EAA751-7FC1-4653-B4BD-1D0699EBD3CD.jpeg

(Ik had de diepteinstelling van de bovenfrees niet voldoende vastgezet)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Qua plafond, voor die keuze heb ik een aantal jaar geleden ook gestaan.
In de rest van het huis zit een gipsplaten plafond, in mijn werkplaats zit het plafond op 2,5 meter en ik wist ook wel zeker dat ik het ooit ging raken met iets.
Ik heb er een plafond ingelegd van finsvuren underlayment. In 2 stroken van 61 x 244 gezaagd om beter te kunnen hanteren en met een groeffrees en een strook dun plaatmateriaal een mes en groef erin gemaakt op deze zaagsnedes. Vervolgens geschilderd met een matte houtlak.

Het heeft ook zeker andere voordelen, als ik nu iets wil ophangen aan mijn plafond kan ik dat doen met normale schroeven en weet ik zeker dat het niet zomaar met platen en al naar beneden komt. Alleen niet te lange schroeven gebruiken op de plaatsen waar de elektra tussen de rachels door loopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn nieuwe houtvochtmeter is binnen:

IMG_8344.jpeg

Ik had een inslagvochtmeter van Greisinger en toen liep ik tegen een tweedehands professionele meter van Brookhuis aan. Het was niet echt een upgrade die ik nodig had, maar de prijs was te goed om te laten liggen. Daarna de Greisinger verkocht en de Brookhuis FMD 6 een aantal maanden gebruikt. Echter ging die defect en de kosten van de reparatie waren hoger dan de nieuwwaarde van de meter. Uit coulance kreeg ik korting op een nieuwe meter. Daar heb ik wel over getwijfeld, want ze hebben daar vooral goede meters die behoorlijk duur zijn. . Ik wilde eigenlijk niet zo veel geld uitgeven aan een vochtmeter, maar zag ook niet echt alternatieven. Daarnaast zou ik behoorlijke onderzoekskosten moeten betalen en die zouden wegvallen als ik een nieuwe meter zou kopen. Uiteindelijk ben ik daardoor overstag gegaan.

Brookhuis gaf aan dat hun capacitieve meters (dus die zonder inslagpennen) net zo nauwkeurig zijn dan degenen met pinnen. Deze meters hebben het grote voordeel dat ze het hout bij het meten niet beschadigen. De capacitieve meters meten maar tot 25 mm (dus hout van max 50mm) en kunnen niet verbonden worden met een computer om meetgegevens om te zetten. Aangezien ik eigenlijk toch geen hout heb dat dikker is, dus dat was geen probleem. En ik heb ook geen grote houtvoorraden, waarvan ik de gegevens in een computer moet zetten. De capitatieve meters zijn ook een stuk minder duur (goedkoper durf ik hier niet te zeggen).

Uiteindelijk ben ik voor de Brookhuis FMW-T gegaan. Ze hebben ook een FMW-B en de enige verschillen tussen beide meters zijn de positie en grootte van de meetsensor. Bij de FMW-T zit deze aan de kopse kant en is ongeveer 85x25 mm. Bij de FMW-B zit deze aan de achterzijde en is ongeveer even groot als de hele achterkant (160x85 mm). Een sensor aan de achterzijde is handiger, want dat je de meter in een opgelatte stapel planken/schaaldelen leggen en daarmee de middelste plank ook meten. Maar toch ben ik voor het model met de sensor aan kopse kant gegaan. Het te meten stuk hout moet namelijk ongeveer de gehele sensor bedekken en regelmatig wil ik hout kleiner dan 160x85 mm meten.

De meter komt in een plastic koffertje met batterij en handleiding op USB-stick. Er zit geen papieren handleiding bij en dat is onhandig. Je geeft voor de meting het soortelijke gewicht van het hout op. In de handleiding staat het soortelijk gewicht van 400 houtsoorten en daarom heb je de handleiding nodig bij het meten. Heel groot is het probleem niet, want ik heb de relevante pagina's op A5 geprint en geplastificeerd. Maar voor die prijs had ik wel verwacht dat een papieren handleiding meegeleverd zou zijn.

Voor meer info en hoe hout te meten:

 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Er zit een enorm gat in prijs tussen de goedkope (en meestal onnauwkeurige) meters en de kwalitatief goede. Ik had ook liever een stuk minder uitgegeven, maar er waren weinig alternatieven. Ik heb voor de fun eens een capitatieve meter op AliExpress gekocht en die zat er tot 5% langs.Mijn andere Greisinger had ik ook al verkocht. Dus ik kon kiezen tussen deze, of weer de Greizinger GMK 100 kopen. Maar dan moest ik Brookhuis €100 aan onderzoekskosten betalen. Dat maakte, met de korting die ik kreeg, dat de Brookhuis niet veel duurder was dan de Greizinger. Dan is de Brookhuis beter.

Maar als ik had geweten dat de onderzoekskosten bij Brookhuis zo hoog waren, dan had ik de meter er niet naar toe gestuurd en de Greizinger weer gekocht (of zelfs niet eens verkocht). Petrolhead heeft zijn zoektocht naar een goede meter in een topic gezet. Ook hij komt uit op een dure meter.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben niet zo’n van OSB door de structuur en de glans.
als jouw alternatieven mdf + mpx zijn, dan zijn er verschillende aspecten
esthetica laat ik aan iedereen individueel over
osb is heel betaalbaar
de glans zit vooral aan 1 kant
wil je die helemaal niet, neem dan geschuurde osb
en op osb zie je meer dat het van hout gemaakt is, dan bij mdf en mpx
we zitten nu op esthetica
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het is de combinatie van esthetiek, praktisch en budget. Ik ben er nog niet uit welk van de 3 het meeste invloed heeft. Het wordt wit geschilderd om meer een ruimtelijk gevoel te hebben, waardoor dat het minder relevant is dat het van hout gemaakt is. Mijn voorkeur voor nu blijft gipsplaten, vanwege het uiterlijk, gemakkelijk/snel te plaatsen en de prijs. Maar de kwetsbaarheid blijft een zorg.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Als je er gipsplaten op zet als afwerking, zou ik er een goedkope plaat (bijvoorbeeld een simpele B-kwaliteit OSB/underlayment) achter zetten. Dan kan je later overal iets ophangen en ben je niet afhankelijk van waar de achterbalken zitten en het draagvermogen van de gipsplaten.

Of goedkoop OSB en een dunne plaat van een mm of 4/6 multiplex oid ervoor om het af te werken?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
@klusrob, daar heb je zeker gelijk in. Ik moet zien of OSB plaatsen zin heeft, want de plafondhoogte na plaatsen van de gips is op een groot stuk maar 205 cm. Dat is niet veel ruimte om iets aan het plafond te hangen en er onderdoor lopen. Daarnaast zijn de dakbalken redelijk ongelijk geplaatst en zal ik met een uitgericht rachelwerk moeten werken. Dan zouden de OSB-platen aan het rachelwerk hangen en dan kan er nog steeds niet veel gewicht aan hangen.

Ik heb een elektrische takel die ik met regelmaat gebruik en moet nog bedenken hoe ik die in het plafond kan verwerken, zodat ik de minste hoogte verlies en toch goed kan isoleren. Of een systeem bedenken dat ik snel en gemakkelijk kan plaatsen als ik de takel wil gebruiken. De isolatie is ondertussen besteld en komt de volgende week.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
@klusrob, Daarnaast zijn de dakbalken redelijk ongelijk geplaatst en zal ik met een uitgericht rachelwerk moeten werken. Dan zouden de OSB-platen aan het rachelwerk hangen


Daarnaast kan je die OSB ter hoogte van de echte balken met langere schroeven daaraan vastzetten.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Het is de combinatie van esthetiek, praktisch en budget. Ik ben er nog niet uit welk van de 3 het meeste invloed heeft. Het wordt wit geschilderd om meer een ruimtelijk gevoel te hebben, waardoor dat het minder relevant is dat het van hout gemaakt is. Mijn voorkeur voor nu blijft gipsplaten, vanwege het uiterlijk, gemakkelijk/snel te plaatsen en de prijs. Maar de kwetsbaarheid blijft een zorg.
Qua snel plaatsen en uiterlijk zou je ook nog kunnen kijken naar Agnes platen. Kwestie van tegen de rachels aan schroeven en klaar, zijn al wit afgewerkt dus je hoeft niet eens te verven en het is steviger dan een gipsplaatje.

Ik heb m'n huis er vol mee hangen en qua kosten (en snelheid) was het voor mij ook interessanter dan gipsplaten, stuccen en sauzen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en Athanor

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
@JochemK: die platen kende ik niet en is een hele goede optie! Thanx. Het grappige is dat ik dit weekend in een huisje zit en dat ze daar het plafond met dergelijke platen hebben afgewerkt. Het ziet er netjes uit en spreekt mij aan dat je ze niet hoeft te verven....
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
@JochemK: die platen kende ik niet en is een hele goede optie! Thanx. Het grappige is dat ik dit weekend in een huisje zit en dat ze daar het plafond met dergelijke platen hebben afgewerkt. Het ziet er netjes uit en spreekt mij aan dat je ze niet hoeft te verven....
Qua prijs zou je, als je tijd hebt, even een van de "20% korting" acties bij de bouwmarkten af kunnen wachten, komt regelmatig voorbij
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Een collega van mij wilde zijn oude stal van de buitenkant bekleden met kurk en dat bracht mij op het idee om te kijken of dat voor mij een optie zou zijn. Kurkplaten kun je rechtstreeks tegen de gevel lijmen en hoeven verder niet afgewerkt te worden. De isolatiewaarde van kurk is ongeveer de helft van PIR, waardoor ik een dikkere laag zou moeten aanbrengen om dezelfde isolatiewaarde te behalen. Maar er hoeft geen 18mm plaatmateriaal tegen gezet te worden, waardoor dit verschil gedeeltelijk wordt opgeheven. Nu komt het ook aan de buitenkant van de garage waardoor dit ook minder uit zou maken. Het is kijken of ik 2 lagen kurk op elkaar kan lijmen om de benodigde dikte (80 mm, Rd van ongeveer 2,0) te krijgen en of het ook te schilderen is. De tuinkant van de garage is nu wit geschilderd en ik zou het kurk an deze kant ook graag weer wit maken. Ik heb een paar stalen besteld om dit te testen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Bij kurk maakt het ook niet uit als je er eens met een tool tegen stoot/schuurt. Warme kleur/gevoel. Lijkt me een goede kanshebber!

*edit: ik had duidelijk de laatste regels overgeslagen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.