Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Vandaag ben ik begonnen met het kastje voor mijn afkortzaag en cycloon. Het schoot flink op en ik kon niet laten om snel te testen of alles past. Voor nu staat het even op een plaat met wielen, maar het komt op de grond te staan op een kleine plint.

IMG_3656.jpg

IMG_3657.jpg

Ik begrijp eigenlijk niet waarom mijn foto's zo klein zijn. Ik upload ze naar woordworking.nl en klik erop en kies voor "full size". Maar ze blijven zo klein. De originelen zijn 3024 × 4032 pixels, dus daar ligt het niet aan.....
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Beter ook eerst verkleinen naar 1200x900 pixels, daar doe je iedereen een plezier mee. Het forum omdat de bestanden niet zo groot zijn, de lezers omdat het dan lekker snel laad op je scherm.

Forumsoftware verschaald (resizen) vaak voor weergave, maar de bestanden blijven groot op de achtergrond. Een fullsize 4000x3000 foto met veel kleur doet gauw 5mb, een resized 1200x900 nog maar 500kb, dat scheelt nogal.

De oude 800x600 pixels die op veel forums wordt gevraagd vind ik achterhaald met moderne beeldschermen, en bestanden van minder als 100kb is zelfs met 4G netwerk niet meer nodig om een fatsoenlijke downloadsnelheid te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ik zit te puzzelen voor naar een kleinere werkplaats en weet niet of mijn Harvey daar in gaat passen. Ik zie op een foto jouw tafelzaag; kun jij me laten weten hoe groot de basis is, L x Br en hoe groot MET outfeed tafel? Dank en groet, Hendrick
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Dat het beter is om de afbeeldingen te verkleinen begrijp ik. Dat doet de forumsoftware daarom ook automatisch. Echter verkleint deze de afbeeldingen naar 373 x 280- pixels en dat is wel heel klein.

Een 1280 x 960 afbeelding (JPEG) uploaden maakt geen verschil:

IMG_3656.jpg

Omzetten naar PNG ook niet:

IMG_3656.jpg

De foto uploaden van mij iPhone maakt ook geen verschil.

C11D1729-87EE-4B62-AA0D-B41C8240A1B7.jpg


Hendrick, mijn zaagtafel is 128 x 81 cm breed en de outfeedtafel maakt deze nog eens 63 cm breder.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Vandaag weer wat verder gewerkt. Het is druk, dus niet heel veel tijd gehad. Maar de deurtjes heb ik gemaakt:

IMG_3675.jpg

De deurtjes schuiven door een stuk eiken waar ik 2 sleuven in heb gefreesd.

IMG_3676.jpg

Alle kopse kanten van het plaatmateriaal heb ik voorzien van een strook van 5 mm dik eiken. Zo hoef ik geen kopse kanten te schilderen (heb ik een hekel aan) en het is stootvaster. Het eiken heeft een eerste laagje Osmo hardwax gekregen.

IMG_3678.jpg
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Op een dag is hier de garage ook aan kant en voor een deel hopelijk net zo efficient ingedeeld voor werk als deze. Top.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Leuk om te zien hoe iedereen z'n eigen plekje indeeld. Ik heb straks van onze 8m2 schuur misschien 2m2 om alle spullen te stallen en zal dus voornamelijk buiten gaan werken. Benieuwd hoever ik kom met verrijdbare en uitklapbare tafels/kasten. Blijf deze volgen!
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Plezant om eens bij jou te mogen binnenkijken en te zien wat je allemaal staan hebt. Er is goed over nagedacht.

Ik zie dat je zelfs onder de werkbank wieltjes heb gezet. Zijn die geremd? Hoe vermijd je wiebelen bij al deze mobiele opstellingen?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ronald, die wielen zijn dubbel geremd. Dus niet alleen op het wiel, maar ook op de as. Dat betekent dat die kleine zijwaartse beweging er ook bijna helemaal uit is en hiermee is het wiebelen terugbracht tot het minimale. Het beweegt nog iets, maar daar heb ik geen last van.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ronald, die wielen zijn dubbel geremd. Dus niet alleen op het wiel, maar ook op de as. Dat betekent dat die kleine zijwaartse beweging er ook bijna helemaal uit is en hiermee is het wiebelen terugbracht tot het minimale. Het beweegt nog iets, maar daar heb ik geen last van.

Waar koop ik zulke wielen?
Ik heb gegoogeld maar vind dan alleen steigerwielen van 40 euro per stuk...
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik heb meestal deze van Toolstation. Maar volgens mij hebben de Hornbach en de Bouwmaat ze ook. Ik dacht dat ik ze zelfs zag liggen bij de Action. Maar dat laatste weet ik niet zeker.

Koop geen wielen met een diameter minder dan 50mm tenzij je een absoluut vlakke vloer hebt. Eigenlijk is 70 mm wel de minimale maat. Groter is in dit geval beter.....
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Onzin, het draaggewicht is gewoon per wiel. Alleen bij vier wielen niet keer vier rekenen, de kans dat alle vier de wielen evenveel belast worden is zeer klein.

Bij drie of vier wielen de maximale last keer 2 á 2,5 doen, zit je altijd goed.

Is overigens zeer gebruikelijk in de hijstechniek, daar reken je bij kettingwerk met drie en viersprongen op dezelfde wijze.
Een wiel kan bij oversteken op een drempel ook ineens meer te verduren krijgen.

Bij een gewicht van 100kg neem je dus niet vier wielen van 25kg belastbaarheid, maar minimaal van 50kg belastbaarheid.

De constructie bereken doe je altijd zelf, opgegeven specificaties van technische artikelen zijn altijd individueel per product, tenzij anders aangegeven.

Apparaatwielen heb ik ook van de Toolstation en de Hornbach. De Hornbachwielen zijn aanzienlijk minder van kwaliteit. Goede wielen aan een scherpe prijs koop je ook bij https://www.wielenoutlet.nl/
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
De afzuiging met cycloon werkt! Links zit de stofzuiger en rechts de cycloon.

1aIMG_3709.jpg

2aIMG_3710.jpg

Aan de linkerzijde zitten 2 aansluitingen voor slangen met Festool blast gates. Eerst had ik goedkope blastgates van Axminster, maar daar bleef stof in hangen, waardoor ze niet meer goed dicht gingen. Die van Festool zijn een stuk duurder, maar wel veel beter. Ik heb 2 aansluitingen, want dan hoef ik minder te wisselen tussen slangen. Ik heb daarom ook een extra stekkerdoos aangebracht, zodat ik 2 stekkers kan aansluiten. Onder de blastgates zit een rooster, zodat de stofzuiger zijn gebruikte lucht kwijt kan.

3aIMG_3704.jpg

4aIMG_3705.jpg

De afkortzaag staat ook al.

6aIMG_3706.jpg

De afkortzaag staat aan 3 kanten tegen een strip eiken. Hierdoor kan ik de zaag er gemakkelijk uit halen en weer terug plaatsen.

7aIMG_3707.jpg

Er zit zijdelings een heel klein beetje speling in, maar dat maakt niet uit.

8aIMG_3708.jpg

Alvast een testsetup. De tafel links is opklapbaar, zodat deze zo min mogelijk in de weg staat.

9aIMG_3700.jpg

99aIMG_3703.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.