Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Het is rustig hier. Ik ben nog steeds aan het wachten op mijn zaag. Ondertussen ben ik wel de voorbereidingen aan het doen. De zaag komt op hetzelfde Bora onderstel als mijn Hammer lintzaag. Het probleem is echter dat de maat van de zaag te groot is voor het onderstel. Ook andere onderstellen passen niet. Ik heb daarom zelf langere zijstukken gemaakt. Deze had ik ook kunnen bestellen, maar dan had ik ze uit de VS moeten laten komen en waren ze waarschijnlijk heel duur.

IMG_6155.jpg

In de buurt had stalen profielen gevonden die de juiste maat hadden. Die heb ik besteld en gespoten in de juiste kleur. De onderste is een (ongespoten) reststuk, de 2 daarboven heb ik gespoten en wat daar weer boven ligt zijn de originele Bora onderdelen.

IMG_6156.jpg

De kleur is bijna exact hetzelfde als het originele hoekstuk.

De 300 kg zaag moet over een drempel en om dat te vergemakkelijken heb ik een ramp gemaakt.

IMG_6157.jpg

IMG_6158.jpg
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Jou kennende zoals ik tenminste je topic lees heb je al een idee over hoe je de zaag op het onderstel gaat krijgen? Want 300 kg eventje optillen zal niet lukken :cool:
Mocht je nog een tip willen, zie mijn topic over m'n Harvey.

Heb je trouwens al bericht van Enexis over je meterkast-upgrade?

Rob
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Hi Rob,

Ah, jouw topic over de Harvey had ik wel gezien, maar was jouw slimme manier van hijsen vergeten. Ik heb heb op Marktplaats een elektrische takel gekocht en deze aan een plafondbalk bevestigd. Dat moet ik nog wat verstevigen, zodat de balk niet al het gewicht draagt. Ik merk dat ik wel vaker zwaar materiaal moet tillen en dan is dit een goede oplossing.

Enexis laat nog geen afspraken inplannen en het is onduidelijk wanneer dat wel weer kan. Ik denk dat ik de elektricien alvast alles in orde laat maken voordat Enexis komt.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Deze week heb ik een Triton TRA001 en Incra inlegplaats binnen gekregen. Door de verkoop van mijn frees/zaagtafel heb ik geen freestafel meer, dus ik wil een nieuwe bouwen. Het liefst bouw ik die in de tafelverbreding van mijn SCM, maar ik kan pas zien of dat lukt als de zaag er is. Ik wilde daarom eerst nog wachten met bestellen totdat ik de SCM had. Echter raken zowel de Incra spullen als ook de Triton op steeds meer plaatsen uitverkocht en lopen de levertijden op tot wel oktober! Dat risico wilde ik niet lopen en heb daarom nu al alles besteld.

IMG_6227.jpg
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik vroeg me af wat het geluidsniveau van de ooznest is? Hoe/waar je gelokaliseerd bent en of/waar je buren zitten?

Ik wil graag een CNC, maar moet m in de schuur stallen en heb een dove en een wat geluidsgevoelige buurvrouw (dat heft elkaar helaas niet op :D)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Joost79;335898 zei:
Ik vroeg me af wat het geluidsniveau van de ooznest is? Hoe/waar je gelokaliseerd bent en of/waar je buren zitten?

Ik wil graag een CNC, maar moet m in de schuur stallen en heb een dove en een wat geluidsgevoelige buurvrouw (dat heft elkaar helaas niet op )

Die vraag is lastig te beantwoorden, want dat is afhankelijk van de frees en het materiaal dat je freest. Frezen in metaal maakt meer lawaai dan in hout. Mijn Kress maakt relatief weinig geluid, maar het is natuurlijk nog steeds een apparaat dat behoorlijk geluid maakt. En dan heb je natuurlijk ook nog de afzuiging. Die moet je hebben bij het frezen in hout en maakt natuurlijk ook lawaai. Mijn werkplaats is een enkelsteense garage zonder isolatie. De buren zitten aan de ene kant 7 meter verder en aan de andere kant is een voetgangerspad. Op dat pad hoor je mijn werkzaamheden in de garage nauwelijks. De andere buren wel als ik met de deur open werk, maar verder eigenlijk ook niet.

Dunhans;335909 zei:
In die tijd en ook nu moet je je elektromotor beveiligen tegen overbelasting middels een thermische beveiliging. Dan gebeurt dat niet.

Dunhans, ik begrijp jouw reactie niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tieske

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Die vraag is lastig te beantwoorden, want dat is afhankelijk van de frees en het materiaal dat je freest. Frezen in metaal maakt meer lawaai dan in hout. Mijn Kress maakt relatief weinig geluid, maar het is natuurlijk nog steeds een apparaat dat behoorlijk geluid maakt. En dan heb je natuurlijk ook nog de afzuiging. Die moet je hebben bij het frezen in hout en maakt natuurlijk ook lawaai. Mijn werkplaats is een enkelsteense garage zonder isolatie. De buren zitten aan de ene kant 7 meter verder en aan de andere kant is een voetgangerspad. Op dat pad hoor je mijn werkzaamheden in de garage nauwelijks. De andere buren wel als ik met de deur open werk, maar verder eigenlijk ook niet.

Ik zit qua afstand/omgeving in een soortgelijke situatie, dus dat zou dan wel goed moeten komen denk ik. Bedankt!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Binnenkort wil ik lintzaaginserts voor diverse modellen (Inca, Kity, Hammer) gaan verkopen. Dit weekend heb ik de eerste tests op de CNC gemaakt. De afwerking is nog wat ruw, maar dat komt wel in orde.

IMG_6293.jpg
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ziet er goed uit! Komen er in het uiteindelijke ontwerp ook luchtgaten ivm de afzuiging?

Welk materiaal gebruik je?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Deze zijn gemaakt van 6mm polyethyleen. Ik heb er ook een paar gemaakt van HPL, maar dat breekt sneller.

De originele van Inca en Kity hebben geen luchtgaten, dus die heb ik er daar ook niet in gemaakt. Ze hebben bij die lintzagen ook geen functie bij het afzuigen en zouden het alleen maar verzwakken. Bij de Hammer wil ik er wel gaten in maken (net als bij het origineel).
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Feedback aan L.N. gegeven over de inlay's en mijn origineel door gestuurd via de app :) die heeft namelijk pootjes. Had 2 inlay's gekregen duidelijk genummerd. 1 zuigde zich echt vast echter moet hier nog kleine aanpassing in de sleuf aan gedaan worden. Dank L.N. voor de mooi inlay die zit er nu permanent in :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Graag gedaan. Ik ga de sleuf nog een mm breder maken en dan is ook dat ontwerp in orde. Dan nog de Hammer en we kunnen gaan beginnen. Als iemand er een wil van een andere model, dan kan ik wel kijken of ik die kan maken.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Deze kerel heeft een afzuigmond uitgeprint dat blijkbaar goed op de inca werkt.

Dit is de uitleg over hoe en wat:


Misschien is zoiets een idee tegen stof.

Succes nog, je maakt mooi spul, en ik stel me beschikbaar als je inserts gaat verkopen voor de inca.

Gr Danny
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Feedback aan L.N. gegeven over de inlay's en mijn origineel door gestuurd via de app :) die heeft namelijk pootjes. Had 2 inlay's gekregen duidelijk genummerd. 1 zuigde zich echt vast echter moet hier nog kleine aanpassing in de sleuf aan gedaan worden. Dank L.N. voor de mooi inlay die zit er nu permanent in :)

Ik heb via Bandsaw table Insert Inca Euro260 by uuusseerrrrr wat 3D files gedownload voor de Inca inserts. Deze heb ik naar een oud-collega gestuurd met een 3D printer. Ik moet ze nog binnenkrijgen dus weet niet of dat wat wordt... Anders heb ik ook wel interesse in deze
 
T

The Freeman

Guest
LN, mooie inkijk geef je in de opbouw en overwegingen voor de inrichting van je werkplaats. Bedankt daarvoor. Je schrijft dat het een enkelsteens ruimte is die je niet verwarmd en hierbij vraag ik mij het volgende af.

Worden je gereedschappen en machines in de winterperiode niet te vochtig en gaat het dan niet roesten?

Of heb je daar een oplossing voor?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Danny1984 & DitchDeurne: ik cnc de onderdelen en dat is vaak steviger dan 3D printen. Maar dat maakt ook dat ik de stofafzuiging niet kan maken. Ook de pootjes aan de insert kan ik niet maken. Dat laatste is geen probleem omdat ik op mijn zaag altijd inserts zonder pootjes heb gebruikt.

LN, mooie inkijk geef je in de opbouw en overwegingen voor de inrichting van je werkplaats. Bedankt daarvoor. Je schrijft dat het een enkelsteens ruimte is die je niet verwarmd en hierbij vraag ik mij het volgende af.

Worden je gereedschappen en machines in de winterperiode niet te vochtig en gaat het dan niet roesten?

Of heb je daar een oplossing voor?

Het roesten van het gereedschap valt heel erg mee door de stootvoegen, waardoor het doortocht en de vochtigheid binnen de perken blijft. Maar ik neem wel voorzorgsmaatregelen, zoals het bewaren van mijn Festool gereedschap in hun systainer en daar doe ik zo'n zakje bij dat het vocht opneemt. Mijn schaven en andere metalen gereedschappen behandel ik met Boeshield T9, zodat er geen roest op komt. Dat gebruik ik ook voor een gedeelte van de machines. Voorheen gebruikte ik WD40 en camilleolie, maar Boeshield werkt beter.
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Dat geeft niet, dat het van betere kwaliteit is, is meer van belang.

Nogmaals hou me aanbevolen als je eraan toe bent.

Succes nog vriend.

Gr Danny
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Amai, in zo'n kleine ruimte zoveel gereedschap een plaats kunnen geven. Vorige donderdag heb ik mijn kelder leeggemaakt, omdat ik grondwaterproblemen had. Vandaag hebben ze een membraan en een pomp geplaatst en morgen 7 cm beton die afgevlinderd wordt. Heeft iemand hiermee ervaring? Ik zou dolgraag een "nette en propere kelder" willen. Geen stof meer: ik ben dus op zoek naar de ideale afzuiging.... bouwstofzuiger... ??? maar vooral dat ik af en toe met water kan poetsen....
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Luk, zou je niet vooral manieren zoeken om het vocht buiten te houden? Een vochtige ruimte is heel slecht voor het gereedschap en hout opslaan voor langere tijd is ook een probleem. Als stofzuiger heb ik een FLEX VC 21 L MC, deze kan ook water opzuigen en bevalt ook goed. Het is een model dat door Nilfisk wordt gemaakt en wordt ook onder andere namen verkocht.

Danny, ik hoop vandaag of morgen nog een verandering in de Inca-insert door te voeren. Deze zal ik dan naar hstraat sturen voor een test. Tegelijk maak ik dan ook nog een nieuwe insert voor de Hammer, omdat de eerdere test net niet goed genoeg was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.