Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten om een topic te openen over mijn werkplaats. Mijn twijfel was vooral dat het altijd een beetje opschepperig over komt. Maar aan de andere kant helpen de keuzes die anderen in hun werkplaats maken (en tonen) mij erg bij het maken van mijn eigen keuzes. En stiekem ben ik ook fan van de “shop tours” op Youtube. Vandaar dat ik toch dit topic heb geopend. Een groot aantal machines en aanpassingen zijn al besproken in diverse topics op dit forum. Waar mogelijk zal ik de links naar het betreffende topic of post toevoegen.

IMG_3484.jpg

Mijn werkplaats is een enkelsteense garage van 5,5 x 2,75m (totaal 15m2). Het is het laatste stuk van een 12m lange garage. Het eerste stuk is nog geen 2,5m breed, vandaar dat ik het achterste stuk heb genomen. Mijn werkplaats is niet groot, maar ook niet klein. Het is echter vooral de beperkte breedte van 2,75m die de indeling wat lastig maakt. Het is ook de reden waarom ik de garage niet heb geïsoleerd. Door de isolatie zou ik aan beide zijdes 10 cm verliezen, waardoor de effectieve ruimte nog maar 2,50m is en op plaatsen nog minder. Dat zou het werken nog wat lastiger maken.

Oorspronkelijk was de vloer ongelijk en zat er een smeerput in. Deze heb ik opgevuld en de vloer geëgaliseerd. Aangezien ik alles op wielen heb was dat wel nodig. Zie hier het topic rond de vloer.

VLOER1.jpg

IMG_1639.jpg

Om de werkplaats toch zo goed mogelijk te kunnen gebruiken heb ik zo veel mogelijk op wielen gezet (o.a. 1 van de 2 werkbanken, zaagtafel, lintzaag, kolomboor, gereedschapswagen, stofafzuiging, vlak/vandiktebank). Hierdoor ben ik flexibel in de indeling en kan ik deze steeds aanpassen aan waarmee ik bezig ben. De eerste foto in dit topic is ongeveer mijn startopstelling. Deze “rondleiding” gaat met de klok mee.

IMG_3488.jpg

FREESTAFEL.jpg
[SUP](bovenstaande is een oude foto met nog de smeerput)[/SUP]

Het belangrijkste is mijn werkplaats is mijn zelfgebouwde frees/zaagtafel aan de hand Festool CS70, Festool OF1010 bovenfrees en Incra LS positioner. Ik heb deze zaagtafel nu al een aantal jaren en ben er nog steeds tevreden over. Hij heeft genoeg vermogen en door de Incra spullen zeer precies. De zaagtafel heeft een scharnierend extra stuk dat als tafelverlenging of tafelverbreding kan worden gebruikt. Die is pp de tweede foto te zien. Er zit een zelfbouw freeslift in, waardoor ik van boven de hoogte van het freesbitje kan instellen. In dit topic is meer te vinden over de bouw van deze frees/zaagtafel.

zaagslede1.jpg

zaagslede2.jpg

Om wat sneller en veiliger met kleine stukken te zagen heb ik een zaagslede gemaakt. Door mijn zelfbouw zaagtafel passen de standaard zaagsledes niet, dus heb ik er zelf 1 gemaakt. Dat is natuurlijk ook veel leuker en goedkoper. Deze is geïnspireerd op de Incra Miter Express. Het linker gedeelte schuift, terwijl het rechter deelde op zijn plaats blijft. Meer over deze zaagslede is hier te vinden.

IMG_3493.jpg

Het volgende is mijn karretje met de cycloon en mijn bouwzuiger. Deze heeft 2 aansluitingen voor standaard slangen en een stekkerdoos. Hierdoor hoef ik weinig slangen te verwisselen. Een slang is 7 meter lang en is verbonden aan een draaiend statief dat aan de muur hangt, waardoor ik in mijn hele garage kan werken met afzuiging. Het meeste elektrisch gereedschap dat ik heb is van Festool, dus heb ik ook een plug-it-kabel langs de slang lopen. Ik ben niet helemaal tevreden over het karretje en deze wil ik gaan aanpassen. Het grootste nadeel is dat het op wielen staat, maar niet handig rolt. Hierdoor til ik deze altijd, maar is daar eigenlijk niet voor bedoeld. Het andere is dat de goedkope blastgates van Axminster een fout in het ontwerp hebben, waardoor er stof tussen de afsluiting komt. Dit duw je steeds op elkaar, totdat er een dikke compacte laag stof ontstaat. Hierdoor sluit deze na een tijdje niet meer goed af. Vandaar dat ik er 1 Festool blastgates op heb gezet.

IMG_3486.jpg

IMG_3487.jpg

De hoek heb ik mijn Beta gereedschapswagen staan, samen met mijn gereedschapswand en mijn vast werkbank. De gereedschapswand is 1 van de eerste dingen die ik in mijn garage heb gemaakt en is eigenlijk toe aan een verandering. Nu hangt er ook weinig gebruikt gereedschap tussen dat beter ergens in een lade kan liggen. Ook hangen er goedkope Carolus-klemmen, waarvan er een aantal stuk zijn. De gereedschapswagen is de plek waar het meeste van mijn gereedschap zich bevindt. Ik heb 2 werkbanken van elk circa 120 x 75 cm. De ene zit vast aan de muur in deze hoek en is voorzien van een vise. Beide hebben een op een MFT gemodelleerde top met 20 mm gaten. Dat is, denk ik, de beste beslissing die ik heb genomen bij het maken van de werkbank.

Mijn andere werkbank staat er naast en staat op wielen. De hoogte van beide werkbanken en de zaagtafel is exact even hoog. Hierdoor kan ik mijn werkbank gebruiken als “outfeed table”. De werkbank is een aantal keer aangepast, waardoor het een beetje een monster van Frankenstein model is geworden. Maar hij werkt nog steeds fijn. De top is van 18mm multiplex en is afgewerkt met eiken randen. In de kleine lades zitten mijn meestgebruikte gereedschappen (schroefmachines, boren, bitjes, tekenmaterialen). De grote lades zijn vooral voor de restgereedschappen die nergens anders een plek hebben.

IMG_3490.jpg

De zaagtafel en werkbank op wielen zijn ongeveer even breed, waardoor ik de zaagtafel op de plek van de werkbank kan zetten als ik deze niet nodig heb, maar wel plek nodig heb voor iets anders.

IMG_3489.jpg

In de volgende hoek staat mijn rek met plaatmateriaal met daarboven een rek voor massief hout. Het rek is heel simpel: een houten plaat onder een kleine hoek en een opstaande rand. Het rek voor massief hout is gemaakt van de goedkoopste plankendragers die ik kon krijgen.

IMG_3492.jpg

mft.jpg

We gaan weer verder :D en zien mijn werkbank op een alternatieve plaats staan. Daar boven hangt een werkblad. Dat is mijn relatief goedkoper interpretatie van een Festool MFT en gebruikt het onderstel van mijn Dewalt afkortzaag. Meer info vind je hier.

IMG_3502.jpg

boortafel.jpg

Een stukje verder staat mijn oude Huvema kolomboor. Die heb ik op een karretje gezet, zodat ik de ruimte het effectiefst gebruik. De lades zijn zo gemaakt dat er Festool systainers in passen. De lades kunnen helemaal open, zodat ik de systainers kan openen zonder dat deze uit de lades gehaald hoeft te worden. Voor mijn Inca lintzaag had ik een soortgelijk karretje gemaakt. Maar de Inca is vervangen door een Hammer N3800, waardoor het karretje een andere plek heeft gekregen. De tafel voor de kolomboor is wederom met Inca spullen. Dat is heel fijn om mee te werken. Zie het topic van Petrolhead voor meer info over mijn boortafel.

N3800.jpg

Mijn nieuwe lintzaag is een Hammer N3800 en daarmee mijn duurste aankoop. Dat is een beest van een machine. Natuurlijk heb ik ik deze ook op wielen staan. Zie ook hier.

IMG_3495.jpg

Naast de lintzaag heb ik een plank met een aantal gereedschapskoffers en mijn Airpress stille compressor. Ik heb gekozen om ruimte te besparen en daarom maar een kleine 6 liter compressor gekocht. De compressor staat op de hoek van de plank en neemt daardoor nauwelijks ruimte in. De stekker zit in een stekkerdoos met 3 aan- en uitschakelaars, waardoor ik de compressor gemakkelijk kan inschakelen. Naast de compressor staan koffer met elektrisch gereedschap of toebehoren. Eronder staat mijn Dewalt afkortzaag. Om die te kunnen gebruiken moet ik die op een onderstel zetten en ik merk dat ik het daardoor niet vaak doe. Ik wil het karretje van de cycloon aanpassen, zodat ik een simpel miter station heb.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: luc (-:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
IMG_3497.jpg

Onder de afkortzaag staat een 100mm afzuiging van Tendotools. Die heb ik goedkoop tweedehands kunnen kopen en ik ben er eigenlijk zeer tevreden over. De 850 m3/h afzuiging is niet heel veel, maar voldoende voor mij. Het grootste voordeel is dat deze behoorlijk stil is.

Naast de afkortzaag is mijn rommelhoekje. Dat is een oud ladenblok met daarop het karretje van mijn Inca lintzaag. Daarom liggen weer ladegeleiders, een Zyliss bankschroef en een Huvema elektrische figuurzaag. Die laatste gebruik ik eigenlijk nauwelijks.

IMG_3500.jpg


Een ding heb ik nog niet laten zien en dat is mijn Metabo HC260 vlak/vandiktebank. Dat is de vervanger van mijn Inca vlak/vandiktebank. Om ruimte te besparen staat deze normaal onder mijn werkbank. Omdat de werkhoogte daardoor wel erg laag is heb ik de vlakvandiktebank op een motorheftafel gezet. Hierdoor kan ik de hoogte zelf zo hoog zetten dat ik mijn werkbank als outfeed tafel kan gebruiken. Zie hier voor meer info.

Natuurlijk is mijn garage geen statisch geheel en ben ik met regelmaat aanpassingen aan het doen. Op korte termijn wil ik het karretje met de cycloon aanpassen naar een kast met daarop de afkortzaag. Er komen aan de muur 2 opklapbare armen die langere stukken hout kunnen ondersteunen. Het andere is het uitbreiden van mijn 100mm afzuiging. De slang wil ik een meter verlengen en daar een Y-stuk zetten. Het ene gedeelte blijft dan een slang voor mijn lintzaag en vlak/vandiktebank en de het andere wordt een “dust pan” waar ik gemakkelijk afval in kan vegen.

Hoewel deze introductie behoorlijk lang is geworden, ben ik eigenlijk nergens diep op ingegaan. Dus ik hoor het graag als jullie ergens nog meer details van willen.......
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Top dat je een topic bent gestart! Ik ben een beginner zoals je weet (die dwars door z’n geleider heenzaagt:cool:) en ik lees dit soort verhalen heel graag. Je wordt er altijd wijzer van. Graag meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: ad.vanholten

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
LN dank je wel voor dit draadje, ik ga wat ideeen proberen te kopieëren. Heb min of meer dezelfde afmetingen, nog niet al het gereedschap.�� Maar dat gaat tzt wel komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan Bouwhuis

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Leuke tour. Zelf heb ik een soortgelijke situatie met dezelfde keuzes. Het weglaten van isolatie is lekker voor de ruimte, maar je hebt een drie seizoenen werkplaats. Zelf denk ik aan houten wanden om van de koude donkere steen af te zijn, maar dat kost toch nog zo'n 4cm per muur.

Alles op wielen en dezelfde hoogte maakt de efficientie veel groter.

Oorspronkelijk was de vloer ongelijk en zat er een smeerput in. Deze heb ik opgevuld en de vloer gelegaliseerd.

Was die vloer illegaal dan:confused: Dat zal wel geëgaliseerd moeten wezen.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Netjes! Dank voor het plaatsen, ik doe weer nieuwe ideeen op. Ik heb ongeveer dezlfde ruimte ter beschikking, die ik moet delen met 3 fietsen en een 3wiel tandem. Je wordt gedwongen om creatief met de ruimte om te gaan. In jouw geval lijkt dat prima gelukt. Complimenten.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bedankt voor de complimenten!

Leuke tour. Zelf heb ik een soortgelijke situatie met dezelfde keuzes. Het weglaten van isolatie is lekker voor de ruimte, maar je hebt een drie seizoenen werkplaats. Zelf denk ik aan houten wanden om van de koude donkere steen af te zijn, maar dat kost toch nog zo'n 4cm per muur.

Alles op wielen en dezelfde hoogte maakt de efficientie veel groter.



Was die vloer illegaal dan:confused: Dat zal wel geëgaliseerd moeten wezen.

Hehehe, lang leve de autocorrectie. De vloer is inderdaad geëgaliseerd.

Ik gebruik mijn werkplaats het hele jaar door, want kou maakt mij niet zo veel uit. Maar echt houtbewerken zit er in de winter niet echt in, omdat de luchtvochtigheid het vochtgehalte in hout aantast, waardoor ik het het daarna lastig in huis kan gebruiken. Maar dan gebruik ik mijn gereedschap voor meer DIY-klussen of ik knap oude machines op.

Houten wanden plaatsen kost niet veel ruimte, maar lost ook niet veel op. De isolatiewaarde is amper hoger en zonder verwarming blijft het er toch koud. Mocht ik de kou echt uit de garage willen krijgen, dan moet ik de wanden en het dak isoleren, het enkel glas vervangen, verwarming aanleggen en een scheidingswand tussen mijn werkplaats en de rest van de garage plaatsen. Dat gaat mij, voor nu, nog te ver.

Netjes! Dank voor het plaatsen, ik doe weer nieuwe ideeen op. Ik heb ongeveer dezlfde ruimte ter beschikking, die ik moet delen met 3 fietsen en een 3wiel tandem. Je wordt gedwongen om creatief met de ruimte om te gaan. In jouw geval lijkt dat prima gelukt. Complimenten.

Ik heb het geluk dat ik nog een fietshok heb. De andere helft van de garage wordt gebruikt voor opslag van vanalles, waaronder een aantal tuin- en kampeerspullen.

LN dank je wel voor dit draadje, ik ga wat ideeen proberen te kopieëren. Heb min of meer dezelfde afmetingen, nog niet al het gereedschap.�� Maar dat gaat tzt wel komen.

Gereedschap heeft de gewoonte te vermenigvuldigen, dus dat gereedschap zal vanzelf komen. Een nadeel is echter wel dat de vermenigvuldiging een negatieve invloed op de bankrekening heeft.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Houten wanden is ook niet voor isolatie, dat doet inderdaad niets. Maar een strak wit wandje geeft veel licht, en het contact is prettiger. Er hangen bij mij toch veel zaken aan de muur, dat hangt nu tegen de kale steen.

Maar de definitieve inrichting is nog niet zo ver, ik kan er nog over nadenken. Kost ook niets!
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Mooie rondleiding! Fijn ook dat je het voorzien hebt van links naar eerdere topics. Je hebt inderdaad een hoop in 12 m² weten te krijgen. Waar ik benieuwd naar ben is hoe je omgaat met de invloeden van kou en vocht op je werkplaats en je voorraad hout. Wil je daar nog iets over vertellen?

Ervaar je de kleine ruimte als een beperking of is het hooguit soms wat onhandig? Ik kan me voorstellen dat dit ook erg afhangt van de omvang van de projecten waar je aan werkt.

Ik ben benieuwd naar wat je gaat maken voor je afkortzaag!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mooie rondleiding! Fijn ook dat je het voorzien hebt van links naar eerdere topics. Je hebt inderdaad een hoop in 12 m² weten te krijgen. Waar ik benieuwd naar ben is hoe je omgaat met de invloeden van kou en vocht op je werkplaats en je voorraad hout. Wil je daar nog iets over vertellen?

Ervaar je de kleine ruimte als een beperking of is het hooguit soms wat onhandig? Ik kan me voorstellen dat dit ook erg afhangt van de omvang van de projecten waar je aan werkt.

Ik ben benieuwd naar wat je gaat maken voor je afkortzaag!

De ruimte is eerder onhandig dan een beperking door de beperkte breedte. Het is daardoor ook minder efficiënt werken, omdat je een machine vaak moet verplaatsen om deze te kunnen gebruiken. Bij een doordacht project heb je een goede workflow en is de invloed hiervan beperkt. Maar het komt ook vaak voor dat wat je maakt net afwijkt van de tekening en dat je er dus nog een mm af moet zagen of schaven. Dan verlies je wel tijd met het pakken, klaarzetten en na gebruik weer wegzetten van de machines.

Mijn zaagtafel is heel fijn, maar de Incra LS Positioner is wat minder geschikt voor mijn beperkte breedte. De zaagtafel is ongeveer 125 cm breed en dan steekt de LS Positioner nog maximaal 65 cm uit. Dat betekent dat er max 80 cm tussen de zaag en de muur is. Meestal neemt de plaat hout die ik aan het zagen ben ook nog een gedeelte van die ruimte in. Hierdoor kan er niet nog een machine naast staan, want dan kan ik er niet meer langs. Wat dat betreft is een zaagtafel met een traditionele langsgeleider handiger voor mij. Zelf als het om een relatief grote zaagtafel als een Hammer K3 of SCM Minimax SC.

Over de kou en vocht kan ik weinig vertellen. Het meeste hout koop ik luchtgedroogd en ligt dan nog een tijd in mijn garage om verder te drogen. In de winter werk ik vanwege de kou en luchtvochtigheid niet met massief hout. De laatste 2 jaar heb ik vooral DIY-klussen gedaan in het huis van mijn broer en mijn eigen huis. Dit jaar wil ik nog 1 of 2 meubels maken (naast andere projecten) en dan zal ik moeten zien hoe ik met massief hout om ga. Eigenlijk zou ik eens een goede vochtmeter moeten lenen om te zien wat het vochtpercentage is van het hout dat al een tijd in mijn garage ligt en dat eens vergelijken met een net gekochte plank.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik ben benieuwd naar wat je gaat maken voor je afkortzaag!

Ik zat aan zoiets te denken:

afkortzaag2.jpg

afkortzaag1.jpg
(hier met rechts de geopende "lade", links kan de "lade" ook geopend worden)

Het is een simpel kastje met schuifdeuren waar mijn bouwzuiger en cycloon in komen te staan. Daar bovenop komt mijn afkortzaag te staan, met links en rechts een "lade". De lade schuift uit en is een massieve plaat (2 x 18 mm) en ondersteunt lange stukken hout bij het zagen. Door het in- en uitschuiven van de ondersteuning steekt dat stuk 27 cm van de muur uit en gebruik ik de beperkte breedte van mijn garage optimaal. De hoogte is zo dat mijn zaagtafel of werkbank onder deze ondersteuning passen.

Mijn afkortzaag staat nog op de 2 bevestigingen om deze op het onderstel te zetten. Dat wil ik voorlopig zou houden en heb daarom 2 blokken onder de afkortzaag getekend.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Dank, L.N. voor je toelichting. Ziet er als een handig kastje uit. Altijd goed om zulke ideeën te zien en uiteindelijk ook werkelijkheid te zien worden. Mooi dat dat hier op het forum regelmatig gedaan wordt!
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Hi L.N., ik heb een vergelijkbaar onderstel gemaakt voor mijn afkortzaag en wellicht een paar tips voor je:
- Zorg ervoor dat je voldoende ruimte overhoud voor je hand/knokkels wanneer je je zaag naar 45 graden wilt zetten.
- Maak de vleugels 1-2 mm lager dan de 'tafel' van je zaag.
- Mocht je kiezen om op de vleugels ook geleiders te monteren, dan ook deze enkele mm achter de geleider van je zaag.
- Let op dat de je bouwzuiger niet breder is dan je schuideurtjes, of maak de schuifdeurtjes verwijderbaar :
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bedankt Red! Met de meeste zaken had ik al rekening gehouden. op het ontwerp is het nog niet zichtbaar, maar er is genoeg ruimte voor mijn knokkels als ik de zaag onder een hoek zet. Op de vleugels komen geen geleiders, want ik gebruik de geleider van de zaag. De bouwzuiger is niet breder dan de deurtjes. Daar heb ik rekening mee gehouden :D

Het is niet mijn plan om de vleugels lager te maken dan de tafel van de zaag. Je botst dan steeds tegen de rand van de tafel als je een balk/plank op de vleugels schuift. Bovendien is de zaagsnede verticaal dan niet altijd meer 90 graden. De grootste uitdaging van het project zal de bevestiging van de vleugels en "lades" zijn. Deze moeten op de juiste hoogte en evenwijdig aan de tafel van de zaag gemonteerd worden.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Leuk om te lezen...je staat trouwens versteld hoe je met de tijd door praktijk je kleine ruimte steeds efficienter kunt inrichten ook al betekend dat het opruimen of andere plek geven van je "dure aanschaf"
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Inderdaad, het is steeds schuiven met gereedschap en machines, kleine (en grote) aanpassingen doen aan werkbanken en machines om zo steeds efficiënter te kunnen werken. Af en toe heb ik wel het idee dat ik meer bezig ben met het perfectioneren van mijn werkplaats dan met het maken van dingen :rolleyes:.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
dat laatste klinkt erg bekend. Ik vind gereedschap maken en alle dingen er omheen ook wel erg leuk. Het is ook erg leerzaam. Aangezien ik meer leer door het te doen dan door het te bedenken, mag ik hier fouten maken die ik dan in m'n mooie dingen niet meer hoef te maken..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.