Mijn 15m2 werkplaats

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Hey L.N., is deze zuiger met cycloon jou hoofd-afzuiging? HEb je hiermee dan ook een slangenstelsel gekoppeld in de werkplaats met welke diameter?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik heb 2 systemen:
- Een Tendotool afzuiging met een 100 mm diameter slang voor mijn vandiktebank en lintzaag. Waarschijnlijk ga ik hier nog een systeem van maken, maar toe nu toe is het 1 lange slang van 3 meter.
- De cycloon. Die gebruik ik voor mijn zaagtafel, afkortzaag en draagbare apparaten (schuurmachines, invalzaag, decoupeerzaag, etc.). De meeste daarvan gebruik ik met de 27mm slang die aan de arm hangt. De zaagtafel heeft een y-stuk en 2 slangen (27mm en 36mm).
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Wat een prachtige werkplaats!
Wat ik heel prettig vind aan je beschrijvingen is dat je veel uitlegt waarom je welke keuzes maakt. En dan soms ook nog met een handige link naar een eerdere post erbij.
Dank.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Kees, bedankt!

Morgen hoop ik weer een update over het afkortzaagstation te kunnen geven.
 

MHI

Nieuw lid
8 mei 2019
11
0
Wat een leuk topic zeg! En een mooi ingedeelde werkplaats. Leuk ook, overal die eiken randjes op de bladen!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Die eiken randjes hebben een esthetische reden, maar ook praktische redenen. Ik heb een hekel aan het afwerken van de kopse kanten van MDF of multiplex en dat voorkom ik hiermee. Daarnaast is het eiken ook een stuk sterker, dus minder kans op beschadigingen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Om lang spul af te korten, zou ik op je opklaptafel nog een mogelijkheid maken om er een aanslag op te kunnen monteren.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Chevy, daar heb ik over getwijfeld en voorlopig doe ik het nog niet. Op youtube is er een discussie over. Vaak zijn balken niet helemaal recht en hebben ze bv een krom stukje aan het einde. Dan is een lange aanslag niet handig, want dan gebruik je het kromme stuk ook als referentie. Een korte aanslag (die al op de afkortzaag zit) zou net zo goed werken en dat wil ik testen. De aanslag kan ik nog altijd simpel toevoegen aan de klaptafel. Dat is een kwestie van een balkje en slobgaten. De afkortzaag kan er in en uit en zal daardoor nooit exact hetzelfde staan. Met de slobgaten kan ik de aanslag altijd bijstellen, zodat deze in lijn staan met de aanslag van de afkortzaag.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Weer een stapje dichter bij het einde. Vandaag heb ik de verlengingen links en rechts vastgezet:

1IMG_3727.jpg

Een hoekje eraf zodat ik ruimte heb om de afkortzaag onder een hoek te zetten.

2IMG_3731.jpg

De andere kant zit ook vast.

3IMG_3730.jpg

Passend!

4IMG_3728.jpg

De andere kant ook.

5IMG_3729.jpg

Nu met een laagje Osmo

6IMG_3732.jpg

Als de Osmo droog is, dan kan ik de opklaptafel aan de muur monteren en dan is het klaar.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Mooi gemaakt en leuk topic om te volgen. Slim om geen brede geleiders aan de zijkanten te maken, ik heb dat wel gedaan en spijt van om het feit wat je zelf aangeeft, dat je er tegen aanloopt met kromme balken. Ik kreeg hem qua hoogte echter ook niet 100% goed, dus misschien ligt het ook wel iets aan mij..

Zie ik nu goed dat je een soort inlay op de inlay hebt bij je afkortzaag?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De hoogte is inderdaad tricky. De linker was ook niet helemaal goed de eerste keer en dat heb ik opgelost door er een strip aluminium tussen te zetten. Die had exact de juiste dikte. Het op de juiste hoogte krijgen van de klaptafel zal ook nog wel een uitdaging worden.

Ik heb geen inlay op de inlay, maar een stuk speciale tape. Dat is Fastcap Zero Clearance Tape. Die werkt goed, maar heeft wel als nadeel dat je weer een mm dikte toevoegt. Heel erg is dat niet, want het plastic van de inlay is flexibel, waardoor je het geheel indrukt en je er niks/weinig van merkt in de praktijk.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het is af! Eerst heb ik met een stel planken de opklaptafel uitgelijnd, zodat ik de gaten voor de pluggen kon aftekenen.

1IMG_3741.jpg

Vervolgens aan de muur bevestigd. De muur is niet helemaal recht en het scharnier niet helemaal 90 graden. Om de tafel toch recht te krijgen heb ik wat ringetjes tussen het scharnier en de muur moeten doen om de ruimte op te vullen.

5IMG_3748.jpg

De tafel moet kunnen inklappen, omdat ik anders de langsgeleider van mijn zaagtafel anders niet kan instellen. Bij gebruik is de zaagtafel 90 graden gedraaid in vergelijking met de foto, maar dan valt de instelling van de langsgeleider er nog steeds onder. Ook kan ik de tafel inklappen en de ruimte gebruiken om bv mijn lintzaag of kolomboor neer te zetten. Op die manier win ik ergens anders in mijn werkplaatsje ruimte.

3IMG_3744.jpg

2IMG_3743.jpg

En zo is het afkortstation klaar om te gebruiken.

6IMG_3749.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn laatste update is al weer even geleden.....

De afgelopen dagen heb ik gewerkt aan een verstekaanslag voor mijn Hammer N3800 lintzaag. De Hammer heeft een slot dat 15 mm breed is en maar enkele mm's diep, waardoor standaard verstekaanslagen niet passen. Hammer/Felder verkoopt zelf 2 modellen, waarvan er eentje niet zo goed is en de ander €195 kost. Geïnspireerd door Manor Wood heb ik de rail van een bestaande verstekaanslag aangepast.


Echter heb ik geen vandikteschuurmachine, waardoor het bij mij een stuk meer werk was. Het is duidelijk dat ik beter ben met hout dan met metaal, want het schoot echt niet op. In de breedte en de dikte moest er een stuk af. Het eerste geprobeerd met mijn invalzaag met een zaagblad voor alu/kunststof. Maar dat was zo bot dat ik het niet voor elkaar kreeg. Vervolgens heb ik het willen wegschuren met mijn Festool ETS, maar dat schoot ook niet op. Dus heb ik met een kleine Bosch 12V haakse slijper gepakt en ben ik begonnen. Eigenlijk is de Bosch hiervoor te licht, waardoor het een aantal uur heeft geduurd voordat ik de benodigde stukken eraf had. Maar het is gelukt:

IMG_4099.jpg

Het aluminium is op bepaalde delen heel heel dun. Hopelijk geeft dat in de toekomst geen problemen.

IMG_4100.jpg

Natuurlijk staken de boutjes aan de onderzijde uit, dus die ook weggehaald en glad geschuurd. De zwarte ringetjes die zorgen voor een goede passing heb ik ook wat bij moeten schuren.

IMG_4101.jpg

Al met al werkt het goed! Er is geen zijdelingse beweging. Nu nog even een fence maken/kopen en ik ben klaar en dan heb ik toch €150 bespaard....
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Dat is een gave aankoop met mooi resultaat....als je het over mocht doen...zou je dan een masieve 15 mm strip gelijk op maat nemen en de gradenboog daarop zetten...ik vraag het omdat ik ook nog moet aanschaffen...lol
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Mooi gedaan weer Luuk! tja metaal bewerken is heel anders dan hout. Zeker aluminium omdat dit vaak opstroopt (je vijl loopt bijvoorbeeld vol etc)
Zolang je niet buigt is de dikte afdoende omdat het op een metalen blad ligt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Dat is een gave aankoop met mooi resultaat....als je het over mocht doen...zou je dan een masieve 15 mm strip gelijk op maat nemen en de gradenboog daarop zetten...ik vraag het omdat ik ook nog moet aanschaffen...lol

Ik denk dat ik het weer op dezelfde manier zou doen, maar dan met een minder lichte haakse slijper. Beginnen met een massieve strip kan wel, maar ik denk dat het meer werk is. De verschillende gaten met schroefdraad liggen namelijk niet allemaal op 1 lijn, waardoor het veel werk is om deze te reproduceren. Ze moeten exact op de juiste plek zitten, want anders is de verstekaanslag niet haaks. Nu kun je deze wel een beetje bijstellen, maar dat is niet veel. De originele strip heeft van die plastic ringen, waarmee je elke speling eruit kunt halen. Dit namaken is lastig, dus zul je een exact passende strip moeten maken. Ook dat is veel werk. Eventueel zou je met de originele strip naar een machinefabriek/metaalbewerken kunnen gaan en het daar laten doen.

Mooi gedaan weer Luuk! tja metaal bewerken is heel anders dan hout. Zeker aluminium omdat dit vaak opstroopt (je vijl loopt bijvoorbeeld vol etc)
Zolang je niet buigt is de dikte afdoende omdat het op een metalen blad ligt.

Ik ben niet zo bang dat het afbreekt als het op de zaag ligt, maar eerder bij het oppakken of als ik er mee tegen iets aan stoot.

Ondertussen is het aluminium profiel van Banggood binnen. Ik ben er niet helemaal tevreden over, want het kwam binnen met behoorlijk wat kleine beschadigingen. Misschien ga ik dat nog bij hun melden. Het is een 350 mm 2040 profiel.

IMG_4143.jpg

IMG_4144.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik was nog niet tevreden met de 100mm afzuiging in mijn werkplaats. Tot nu toe was het een 3 meter lange slang die los hing, waardoor deze vaak in de weg lag/hing. Daarnaast gebruikte ik deze ook om de vloer het stof van de vloer te halen, nadat ik het bij elkaar had geveegd. Dat ging wel, maar was niet super handig. Ik had nog wat onderdelen liggen, dus ik heb het systeem uitgebreid.

Zo ziet het er nu uit. Vanuit de afzuiging loopt er horizontaal een flexibele buis naar een Y-stuk. Een deel ervan gaat naar de 3 meter flexibele slang en de ander gaat naar de grond.

IMG_4145.jpg

Bij de afzuiging heb ik een snelkoppeling gezet. Ik merk dat er soms troep blijft hangen, waardoor de zuigkracht afneemt. Nu kan ik de slang gemakkelijk los halen en de troep er uit halen.

IMG_4146.jpg

De Y-koppeling in detail. Er zitten 2 blast gates op, zodat ik kan kiezen waar de zuigkracht naar toe gaat.

IMG_4147.jpg

Op de vloer heb ik dit simpele stukje gemaakt. Het zorgt er voor dat ik troep er maar naar toe hoef te vegen en dan automatisch wordt opgezogen.

IMG_4148.jpg

De losse slang heb ik tussen de balken van het plafond lopen. Zo kan ik deze gemakkelijk pakken en hangt deze toch niet in de weg.

IMG_4150.jpg

Ik had fancy haken gekocht om de slang op zijn plek te houden, maar het bleek dat lange schroeven beter werkte.

IMG_4149.jpg

En zo is het met de zaag en kolomboor weer op zijn plek.

IMG_4157.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.