Mijn 15m2 werkplaats

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hahahaha, Christophe, dat is een mooie McGyver-oplossing! Ik vergeet vaak de afzuiging aan te zetten en dan sta ik al met het hout bij de zaag. Dan is een afstandbediening handig. Die enclosure voor de Duet is inderdaad handig. Heb jij een link naar de 3D-print-bestanden? Ik zie dat je ook een enclosure om de CNC hebt. Is dat handig? Ik vond die te duur en met mijn afzuiging ook niet nodig.

Hey LN,

Dit is de link: https://www.thingiverse.com/thing:3721923 . Er zijn er nog andere te vinden speciaal voor wifi, maar deze koelt het controllerboard ook langs de achterzijde! Het enige dat je extra moet aanschaffen is een ventilator van 40*40*10mm.
Je kan de originele afstandshouders gebruiken om de omkasting aan het extrusieprofiel vast te maken...

Wat betreft de aan/uitknop, dat is inderdaad een mcgyver oplossing, maar ik hoefde niets door te verbinden of aan te passen, dus voor mij was dat de gemakkelijkste oplossing :p

De enclosure is nog niet volledig af, maar handig vind ik ze wel, al is het maar omdat kressende geluid van het frezen (frees noemt kress, what's in a name :D:D) dan geminimaliseerd wordt. De afzuiging staat al in een andere ruimte, als het lawaai van de cnc dan niet storend is kan ik op m'n gemak aan iets anders werken :eek:

groetjes en veel klusplezier!!


PS: hoe heb jij je kress getrammd? Ik heb nog een extra bevestiging bovenaan om de frees wat steviger vast te zetten, deze heb ik al een beetje bijgeschuurd omdat ze wat te ver naar voren geleund stond (gemakkelijk te zien bij het klembord te vlakken...). Ik denk dat ik een hulpmiddel ga maken a la deze video: https://www.youtube.com/watch? v=D6pfIoyhgTc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0eSJI-mx2E8UtsxjwQpvK9zS3ifEY8WvG3bjNdQx5x2TklCsXaedYfuuQ .
Maar als jij een goede manier hebt, kan je me dat even laten weten?

Groetjes

Christophe
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Misschien snap ik het niet zo goed, maar je kan toch je tafel vlakken met je freesmachine?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Misschien snap ik het niet zo goed, maar je kan toch je tafel vlakken met je freesmachine?

Chevy66, heb je dat op mij? :p

Het zit zo in mekaar: de freesmachine moet links, rechts, voor en achter perfect 90 graden tov het bed van de cnc machine zijn, bij mij staat de frees iets voorover gekanteld. Dus je freest eigenlijk niet vlak op het bed... Daardoor krijg je als je het bed vlakt met de freesmachine een groef aan de voorkant, telkens je links rechts zou gaan.
Om dit te elimineren moet je eerst het bed vlakken, dan kijken hoe de freesmachine staat tov het bed, de freesmachine "loodrecht" zetten tov het bed en nog eens alles vlakken, tot er geen groeven meer te zien zijn...

Nu zijn die dewalt en makita frezen voor de cnc zo ontworpen dat hun behuizing bovenaan en onderaan dezelfde diameter heeft (en je dit dus al bijna loodrecht kan vastzetten aan de cnc-as).
Aangezien de kress frees een behuizing heeft die verschillende vorm/diameter aanneemt tov de onderkant (de onderkant zet je sowieso altijd vast) vroeg ik mij af of LN een goede manier had om de juiste opstelling te verkrijgen...

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is;)

Groetjes Christophe
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Bij een grote frees op het werk gaat inde kop een zogenaamd zwaard. Is een frees met vlakke strip eraan. Op de tafel zetten we dan een meet klok en dan laten we de frees van voor naar achter bewegen. Dan frees afstellen op 2/100 en dan 90 graden draaien en de frees van links naar rechts bewegen en weer afstellen op 2/100
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Christophe, volgens mij werkt de methode uit jouw video niet helemaal bij de Workbee. De richting van de freesbit wordt namelijk op 2 plekken bepaald. Het eerste is de 43mm klem waarmee de hals van de Kress wordt geklemd en die kun je verstellen. Dan heb je nog de Z-as en die kun je wel op de manier uit de video stellen. Ik heb beide assen met een Starret combinatiehaak haaks gezet op het spoilerboard. Dat is niet zo nauwkeurig als in de video uit jouw link, maar nauwkeurig genoeg voor mij.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hey LN, ik heb het ondertussen bijna klaar...
De X en Z as staat bij mij ook met de starret winkelhaak loodrecht op het spoilerboard (na een paar keer te vlakken en bij te stellen welliswaar)
Maar als de frees naar voren is gekanteld (of naar achter) dan mag de Z-as wel juist staan, dan frees je nog groeven in het werkstuk :) Ik heb met een beetje tape alles kunnen verstellen zodat er in de voor/achteruit richting geen groeven meer zijn en de links/rechts beweging slechts een groef die wel zichtbaar is met het oog, maar geen invloed heeft op de werkstukken...
Ik heb namelijk een extra klem op de Z-as staan om de kress wat strakker vast te zetten, daarom dat ik vroeg of er een andere/betere methode zou zijn...

Zoals het nu staat is het voor mij ook goed, iedereen tevreden ;) Ik begin zodadelijk aan de hoekklem, zodat de werkstukken altijd op dezelfde plek komen te liggen.

Groetjes en veel cnc plezier!

Christophe
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ohja, ik las net je topic terug vanaf het cnc avontuur en vroeg me af waar je die plastic bouten vandaan had? :eek: Dat lijkt mij wel handig ivm frezen die daardoor niet stuk gaan!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ohja, ik las net je topic terug vanaf het cnc avontuur en vroeg me af waar je die plastic bouten vandaan had? :eek: Dat lijkt mij wel handig ivm frezen die daardoor niet stuk gaan!

Van de Hornbach, maar geloof niet dat ze die in Vlaanderen hebben. Aliexpress heeft ze ook. Ondertussen ben ik een insert voor de Inca lintzaag van mijn vader aan het maken op de CNC.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het voordeel van de hele situatie is dat ik iets meer tijd heb. In wat verloren uurtjes ben ik begonnen aan 3fasenaansluiting voor de SCM. Een gedeelte laat ik door een elektricien doen (zoals de aanpassing van de meterkast) en een gedeelte doe ik zelf. De meeste kabels liggen er ondertussen al en nu ben ik bezig met de installatie van de CEE-WCD's. Het trekken van de kabel door de kruipruimte was een leuk klusje :(.

IMG_5947.jpg

Het zijn gecombineerde 230V/400V-WCD's, want ik heb maar 1 230V-groep in de garage. Tot nu toe heeft dat geen problemen opgeleverd, maar op deze manier kan ik gemakkelijk een 2e 230V-groep maken. Er komen 2 CEE-WCD's en dat is voorlopig genoeg. Maar ik heb op strategische plekken lasdozen gemaakt, zodat ik in de toekomst gemakkelijk nog een aantal WCD's bij kan plaatsen als dat nodig is.

IMG_5948.jpg

CEE-WCD aan de muur met een mooie slagvaste buis en net bovenin is nog de lasdoos te zien.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Net bericht uit Duitsland dat het nog 2 of 3 weken duurt voordat de SCM komt. Niet dat het uitmaakt, want Enexis moet mijn stroomaansluiting nog verzwaren en daar zijn ze vanwege Corona tijdelijk gestopt met het inplannen van afspraken hiervoor. Het is onduidelijk wanneer Enexis weer begint met het plannen van de afspraken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Een beetje met de roltafel op en af bewegen kan ook al leuk zijn :p Benieuwd naar je bevindingen!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Op Marktplaats kwam ik een vochtmeter voor een goede prijs tegen, dus gelijk maar gekocht. Het is een Greisinger 3830 met 38 HF-set, waardoor deze met inslagelektrodes en thermometer komt.

IMG_6072.jpg

De meter met inslagelektrodes en thermometer

IMG_6073.jpg

De complete set
 

Bijlagen

  • IMG_6073.jpg
    IMG_6073.jpg
    25,6 KB · Weergaven: 277

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Waarom denk je dat die niet mogen? Ik ben absoluut geen expert, dus ben wel benieuwd waarom je dit denkt.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Volgens mij mag je officieel geen enkelfase stopcontact van een krachtstroom groep aftakken is mij ooit een verteld? Volgens de NEN dan, want volgens mij zijn ze ook niet in nederland te koop?
Zie wel meer dat er groepenkasten uit Duitsland en Polen geïmporteerd worden, maar die worden je afgekeurd als je een brandverzekerings keuring krijgt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Deze zijn bij een groot aantal NL webshops te koop, waaronder de grotere, waardoor ik mij niet kan voorstellen dat ze niet mogen. Ook de importeur geeft aan dat deze (Sirox
601.516)
geschikt is voor de EU markt. Bij andere modellen staan er uitzonderingen per land bij, maar bij dit model niet. Ik ken de NEN-standaarden niet, dus daar kan ik niets over zeggen.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Maar hoe moet je dan anders aan 230 komen in je huis? Dat is ook echt een fase en de nul.

Zoiets dacht ik ook al, maar dat staat hier los van omdat het over een wcd gaat waarin zowel een 230 als een 380 aansluiting zit.

Maar goed, dat maakt het volgens mij nog steeds gewoon toegestaan volgens de norm
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Er komt over een tijdje een elektricien alles aansluiten en dan zal ik hem vragen of dit volgens de norm is. Bij het vragen van offertes heb ik 2 elektriciens de situatie voorgelegd en geen van beiden heeft een opmerking gemaakt dat dit niet volgens de regels is.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In de tijd van de smeltpatronen was het nadeel dat als één fase overbelast werd, brandde die door en dan liep je draaistroom motor op 2 fasen, en dan moest je snel zijn met uitzetten.
Met automaten heb je daar geen last van, éen fase overbelast, alle drie worden afgeschakeld en zijn de nieuwe machines ook bijna allemaal beveiligd als er een fase afschakeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.