Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Kun je dat fort niet met hout bouwen :rolleyes:

Meer Youtubers zie ik een schort dragen. Wat is het voordeel? Dat je snel alles bij de hand hebt? En hoe reageert de omgeving erop? Voor mijn gevoel is een schort iets voor in de keuken of achter de BBQ.

De reden is inderdaad dat je dan alles bij de hand hebt. Ik werk alleen in mijn garage, dus het maakt mij weinig uit hoe mijn omgeving erop reageert. :)
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Kun je dat fort niet met hout bouwen :rolleyes:

Meer Youtubers zie ik een schort dragen. Wat is het voordeel? Dat je snel alles bij de hand hebt? En hoe reageert de omgeving erop? Voor mijn gevoel is een schort iets voor in de keuken of achter de BBQ.
Lekker belangrijk, hoe de omgeving reageert. Wat moeten ze zeggen dan, dat een schort voor vrouwen is (behalve bij keuken en bbq)? Ik sta altijd m'n hout te bewerken in een roze tutu, prima toch ?
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
pictures!!!! or it didn't happen! zeggen we dan :D:p;)

trouwens, een hoop lassers werken ook met schorten voor.

Alles bij de hand, beschermend (al is het maar voor je kleding), etc. Ik deed het eerder ook niet, maar zag een filmpje van Nick Offerman a.k.a Ron Swanson hij had een paar goede punten. Dus toen toch maar. Moet zeggen, werkt niet onprettig!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Twdi: voor mij is het hobby, dus hoef er geen geld mee te verdienen. Een dure smaak heb ik inderdaad....
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
haha, van die dure smaak die ken ik :eek: bij mij is het ook een uit de hand gelopen hobby.... L.N. je hebt ook echt mooi werkmateriaal! Ik ben ook al lang aan het nadenken over een lederen schort, ik doe nu altijd "slechte" werkkledij aan, maar soms wil het oog ook wat, plus zo'n schort dan heb je al je materiaal wel altijd op de juiste plek. En als er is een uurtje kan gewerkt worden hoeft dat niet altijd verandering van kledij te zijn dan...

PS: heb je nog vorderingen met de workbee? De mijne zou verzonden worden rond 8/10 februari, spannend!! Ik heb ondertussen bijna de stofafzuiging verplaatst naar de ruimte erachter, dit betekent extra plaats en minder geluid (voorlopig toch, de cnc zal ook wel voldoende geluid maken)
Ben je eventueel van plan om een enclosure te maken rond de workbee? Valt dat geluid van die Kress spindle wat mee of is het toch echt luid?

Met vriendelijke groeten,

Christophe
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Net dat heeft me ook al vaker doen nadenken, het niet altijd te moeten wisselen van kledij voor iets kleins. Mijn grootvader gebruikte in zijn schrijnwerkerij een stofjas, maar die dingen hebben vaak naar mijn mening te los zittende mouwen...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Net dat heeft me ook al vaker doen nadenken, het niet altijd te moeten wisselen van kledij voor iets kleins. Mijn grootvader gebruikte in zijn schrijnwerkerij een stofjas, maar die dingen hebben vaak naar mijn mening te los zittende mouwen...

Ja, een goed werkjasje heeft manchetten die je strak dichtknoopt. Of je moet overzet-manchetten gebruiken — heel ouderwets, uit de tijd dat je als volwassene van bescheiden afkomst nog een heel leven met één set kleding voor de werkdag moest doen.

(Mag ik hier trouwens even opscheppen over mijn werkjasje van Free Art Press? Zo lekker dat ik die dus niet in de werkplaats aandoe, maar enkel als ik de deur uit ga…)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Net dat heeft me ook al vaker doen nadenken, het niet altijd te moeten wisselen van kledij voor iets kleins. Mijn grootvader gebruikte in zijn schrijnwerkerij een stofjas, maar die dingen hebben vaak naar mijn mening te los zittende mouwen...

Hehehe, ik had niet gedacht dat mijn schort zoveel reacties zou opleveren!

haha, van die dure smaak die ken ik :eek: bij mij is het ook een uit de hand gelopen hobby.... L.N. je hebt ook echt mooi werkmateriaal! Ik ben ook al lang aan het nadenken over een lederen schort, ik doe nu altijd "slechte" werkkledij aan, maar soms wil het oog ook wat, plus zo'n schort dan heb je al je materiaal wel altijd op de juiste plek. En als er is een uurtje kan gewerkt worden hoeft dat niet altijd verandering van kledij te zijn dan...

PS: heb je nog vorderingen met de workbee? De mijne zou verzonden worden rond 8/10 februari, spannend!! Ik heb ondertussen bijna de stofafzuiging verplaatst naar de ruimte erachter, dit betekent extra plaats en minder geluid (voorlopig toch, de cnc zal ook wel voldoende geluid maken)
Ben je eventueel van plan om een enclosure te maken rond de workbee? Valt dat geluid van die Kress spindle wat mee of is het toch echt luid?

Met vriendelijke groeten,

Christophe

Fijn dat jouw CNC bijna komt! Ik denk niet dat ik een enclosure wil maken. De Kress maakt minder geluid dan mijn afzuiging, dus lijkt het mij niet heel zinvol. Het geluid van de Kress is voor mijn gevoel minder dan van mijn Festool OF1020-bovenfrees. Maar dat is lastig te vergelijken.

Ik heb weinig tijd gehad, dus weinig gedaan met de CNC. Ik wil nu een paar platen EVA schuim (of soortgelijks) bestellen en dan een paar inlays maken voor mijn gereedschap. Die passen dan weer mooi in mijn werkbank. De CNC neemt toch wel veel plaats in, waardoor ik aan het denken ben om deze op een manier (opklapbaar) aan de muur te bevestigen. Maar dat is nogal ingewikkeld om dat op de meest plaatsbesparende manier te doen en ook hier geldt: te weinig tijd om het goed te doordenken.....

Ja, een goed werkjasje heeft manchetten die je strak dichtknoopt. Of je moet overzet-manchetten gebruiken — heel ouderwets, uit de tijd dat je als volwassene van bescheiden afkomst nog een heel leven met één set kleding voor de werkdag moest doen.

(Mag ik hier trouwens even opscheppen over mijn werkjasje van Free Art Press? Zo lekker dat ik die dus niet in de werkplaats aandoe, maar enkel als ik de deur uit ga…)

Van mij mag je altijd opscheppen, maar wat is een Free Art Press werkjas?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het spint en de bast is eraf. Dat stelde niet veel voor. Het meeste heb ik met mijn invalzaag gedaan en aan 1 kant zat het spint al los, waardoor ik het er zo vanaf kon trekken. Het rechterdeel wisselt tussen de 29 en 36 cm, terwijl het linker stuk circa 10 cm breder is. Daar zitten wel 2 noesten is.

IMG_5599.jpg
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Alles bij de hand, beschermend (al is het maar voor je kleding), etc. Ik deed het eerder ook niet, maar zag een filmpje van Nick Offerman a.k.a Ron Swanson hij had een paar goede punten. Dus toen toch maar. Moet zeggen, werkt niet onprettig!
Dat is een interessante gast hè, die Nick Offerman. Ik moest even opzoeken wat je bedoelde met a.k.a. Ron Swanson, maar dat leverde alleen maar extra vraagtekens op: Ron Swanson is een rol die hij speelt in een Amerikaanse tv-serie, Parks and Recreation. Heeft die serie in NL gedraaid dan, of op Netflix oid?
Ik ken Nick van een boek wat ik ooit gelezen heb, "Paddle your own Canoe", waarin hij vertelt over zijn leven als acteur én over zijn (inmiddels uit de hand gelopen) hobby van houtbewerken, zie https://offermanwoodshop.com/about/. Hij heeft trouwens een leuke vrouw, Megan Mullally, die zelf ook actrice is. Maar we zitten hier niet op het VIVA-forum natuurlijk :rolleyes:.
Ik begrijp waarom je Nick Offerman noemt; als een macho man als hij een schort draagt, dan mogen we het allemaal...!
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Nee helaaas heeft Parks & recreation hier nooit gedraait, maar youtube staat er vol mee. Ron Swanson is de man der mannen ;)

Maar Nick Offerman is een geniale en hilarische kerel, een begenadigd acteur en ook nog een serieus goede houtbewerker!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
P&R komt regelmatig voorbij op één van de kabelkanalen van Ziggo — ik geloof Comedy Central. Nick O is ook medepresentator (met Amy Phoeler, die ook in P&R meedoet) van de serie 'Making It' — een soort Heel Holland Bakt, maar dan met knutselaars. Het tweede seizoen is net uit.
Een nieuwer boek van Nick O is 'Good Clean Fun' met een aantal hout-projecten en wat info over zijn werkplaats (inmiddels 6, 7 personeelsleden, geloof ik). Niet onaardig.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De vorige week heb ik mijn lijnlaser laten vallen, waardoor zich niet meer goed recht zet. De lijn die waterpas zou moeten zijn was dat helemaal niet meer. Dus tijd voor een nieuwe.

IMG_5667.jpg

Het is een Deko DKLL12PB1 van Aliexpress. De vorige lijnlaser kwam ook van Ali en die heb ik vergeleken met een Bosch Blauw van €450. Die van Ali had geen afwijking tegenover de Bosch. Dus dat beviel wel en de nieuwe komt ook van Ali. Dit keer is het een "rotatielaser" en met groene laser (groen is beter zichtbaar dan rood licht). Rotatielaser is tussen haakjes, want normaal heeft een rotatielaser een roterende spiegel. Deze heeft dat niet. Hier straalt de laser op een conus, waardoor je een lijn krijgt die 360 graden schijnt.

IMG_5666.jpg

De set komt met een voet om neer te zetten, bevestiging om aan de muur op te hangen, accu en lader en een groene bril. Zeer compleet dus! Wel ben ik geen fan van Chinese accu's en laders van een B-merk. Ik had hier gelezen dat je de batterijen kon vervangen. Maar dat blijkt toch iets lastiger dan ik dacht. Het zijn 2 18650-batterijen (lithium), maar die zitten in een plastic behuizing. Nu kunnen er wel gewone 18650-batterijen in, maar dan moet ik zelf iets maken om ze in serie te zetten. Niet heel moeilijk, maar moet even kijken of ik dat ga doen.

IMG_5670.jpg

De eerste indruk is goed. De lijnen zijn waterpas en duidelijk zichtbaar. Waarschijnlijk komt dat laatste door de lithium-batterijen, want die hebben veel meer vermogen dan de 2 x AA-batterijen uit mijn vorige laser. Het geheel voelt ook zwaar en degelijk aan en passen goed in de doos die er bij zit. Alles zit dus goed beschermd. De aansluiting is een standaard aansluiting, waardoor de laser ook past om mijn statief. De laser heeft ook een tilt-functie en dat heb ik op mijn vorige wel gemist. De enige nadelen zijn dat je de aan/uit-schakelaar op een middenstand moet zetten voor de tilt-functie en dat gaat niet heel handig en dan mijn beperkte vertrouwen in B/C-merk Chinese lithiumaccu's. De laser kostte mij €76, incl. DHL-verzending uit Tjechie en was er binnen een week.

IMG_5668.jpg

Door de conus heeft de laser nog een aantal dunnere lijnen. Hier op de foto heeft de camera het wat erger gemaakt dan dat het echt is. Denk ook niet dat het uitmaakt voor de werking.
 

Bijlagen

  • IMG_5669.jpg
    IMG_5669.jpg
    22,3 KB · Weergaven: 336

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.