Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 9 van de 15 EersteEerste ... 7891011 ... LaatsteLaatste
Resultaten 81 tot 90 van de 142
    Voor de tape rollen heb ik een andere oplossing.
    De plavondbalken.
    20181014_155906.jpg
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

De houders zijn van eiken en gaan afgewerkt worden met Osmo Hardwax.

3dmazter: dat is ook een slim idee. Nog een zeer slim idee om de ruimte tussen de balken te gebruiken:

Hij had dat hout beter kunnen gebruiken om rondom schappen aan de muren te maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Hij had dat hout beter kunnen gebruiken om rondom schappen aan de muren te maken.
    Op zich is het een leuk idee en geeft je weer andere ideeen om eens in je workshop rond te kijken.

Het zou handig zijn als hij daar bijvoorbeeld opslag op wielen (een stapel L-boxxen of een kar met plaatmateriaal) zou hebben.
    Die rol je eenvoudig weg en kun je bij je opslag.

maar als je er echt niks onder zou hebben staan dan is het zonde van de moeite inderdaad.

Tot nu toe had ik mijn schaven in een lade van mijn werkbank liggen. Maar ik vond dat ze beter plekje verdienden en dus heb ik houders gemaakt voor aan mijn gereedschapswand. Het zijn een Stanley 4C van voor 1940, een Lie Nielsen No 62 en een Lie Nielsen 102 blokschaaf.

Eerst heb ik de vorm van de schaven overgenomen op een stuk eiken:

Uitgezaagd met mijn lintzaag

Door dikte gehalveerd, zodat ik 2 identieke stukken had en alles geschuurd en verlijmd. Aan de achterzijde heb ik de verbinding versterkt met schroeven.

Even testen of alles past. Ik had ze opzettelijk wat te lang gemaakt, dus ook nog wat ingekort:

Afgewerkt met Osmo hardwax en opgehangen:

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Mooi!
    Ik zelf zou wel een groefje voor de beitel in de onderplaat gemaakt hebben, dan hangt de beitel vrij. Mja ik leg een schaaf altijd op z'n kant, ook op een houten werkbank.
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Mooi!
    Ik zelf zou wel een groefje voor de beitel in de onderplaat gemaakt hebben, dan hangt de beitel vrij. Mja ik leg een schaaf altijd op z'n kant, ook op een houten werkbank.
    @Ronald: is zo'n groef belangrijk of vooral omdat jij heel secuur met je schaven om gaat? Op de werkbank snap ik; daar kan altijd iets liggen dat je niet langs je scherpe beitel wilt hebben. Maar in 'opbergstand' ook?

Denk eerlijk gezegd ook niet dat het nodig is. De houder is gemaakt van eiken en zal eventueel zelf er wel een groefje is maken door de schaaf er in en uit te halen. Daar zal die niet bot van worden, want het is vergelijkbaar met het schaven van hout.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    De discussie over hoe een schaaf weg te leggen is als eens eerder gevoerd in een ander topic. Mij is het vroeger aangeleerd om een schaaf altijd op z'n kant te leggen, maar toen werkte ik ook op nog wel eens op de bouw en daar moet je dat zeker doen.
    On-topic: Van op schoon hout rusten zal de beitel idd niet bot worden.
    sometimes you just need a bigger hammer

Heel leuk geworden, het oog wil ook wat!

Eventueel 2 dunne stripjes hout aanbrengen (of zelfs gewoon tape, al is dat zonde op zo'n mooie schaafhouders) lijkt me nog een vrij makkelijke oplossing.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten