Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De houders zijn van eiken en gaan afgewerkt worden met Osmo Hardwax.

3dmazter: dat is ook een slim idee. Nog een zeer slim idee om de ruimte tussen de balken te gebruiken:

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Hij had dat hout beter kunnen gebruiken om rondom schappen aan de muren te maken.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hij had dat hout beter kunnen gebruiken om rondom schappen aan de muren te maken.

Op zich is het een leuk idee en geeft je weer andere ideeen om eens in je workshop rond te kijken.

Het zou handig zijn als hij daar bijvoorbeeld opslag op wielen (een stapel L-boxxen of een kar met plaatmateriaal) zou hebben.
Die rol je eenvoudig weg en kun je bij je opslag.

maar als je er echt niks onder zou hebben staan dan is het zonde van de moeite inderdaad.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Tot nu toe had ik mijn schaven in een lade van mijn werkbank liggen. Maar ik vond dat ze beter plekje verdienden en dus heb ik houders gemaakt voor aan mijn gereedschapswand. Het zijn een Stanley 4C van voor 1940, een Lie Nielsen No 62 en een Lie Nielsen 102 blokschaaf.

Eerst heb ik de vorm van de schaven overgenomen op een stuk eiken:

z01.jpg

z02.jpg

Uitgezaagd met mijn lintzaag

z03.jpg

Door dikte gehalveerd, zodat ik 2 identieke stukken had en alles geschuurd en verlijmd. Aan de achterzijde heb ik de verbinding versterkt met schroeven.

z04.jpg

Even testen of alles past. Ik had ze opzettelijk wat te lang gemaakt, dus ook nog wat ingekort:

z05.jpg

Afgewerkt met Osmo hardwax en opgehangen:

z06.jpg

z07.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mooi!
Ik zelf zou wel een groefje voor de beitel in de onderplaat gemaakt hebben, dan hangt de beitel vrij. Mja ik leg een schaaf altijd op z'n kant, ook op een houten werkbank.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Mooi!
Ik zelf zou wel een groefje voor de beitel in de onderplaat gemaakt hebben, dan hangt de beitel vrij. Mja ik leg een schaaf altijd op z'n kant, ook op een houten werkbank.

@Ronald: is zo'n groef belangrijk of vooral omdat jij heel secuur met je schaven om gaat? Op de werkbank snap ik; daar kan altijd iets liggen dat je niet langs je scherpe beitel wilt hebben. Maar in 'opbergstand' ook?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Denk eerlijk gezegd ook niet dat het nodig is. De houder is gemaakt van eiken en zal eventueel zelf er wel een groefje is maken door de schaaf er in en uit te halen. Daar zal die niet bot van worden, want het is vergelijkbaar met het schaven van hout.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De discussie over hoe een schaaf weg te leggen is als eens eerder gevoerd in een ander topic. Mij is het vroeger aangeleerd om een schaaf altijd op z'n kant te leggen, maar toen werkte ik ook op nog wel eens op de bouw en daar moet je dat zeker doen.
On-topic: Van op schoon hout rusten zal de beitel idd niet bot worden.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Heel leuk geworden, het oog wil ook wat!

Eventueel 2 dunne stripjes hout aanbrengen (of zelfs gewoon tape, al is dat zonde op zo'n mooie schaafhouders) lijkt me nog een vrij makkelijke oplossing.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik ga het gewoon ervaren. Als ik het idee heb dat ze eerder bot worden, dan maak ik wel een groefje.

De houders maken was wel een leuk klusje, want ik heb 2 van mijn nieuwe(re) machines gebruikt. Het uitzagen en herzagen ging met mijn lintzaag. Om te testen heb ik alles (ook het herzagen) gedaan met een smal lint met veel tanden. Dat is natuurlijk niet zoals het moet, maar mijn Hammer gaf geen krimp. Het schuren heb ik met de Triton spindelschuurmachine gedaan. Zeer fijne machine!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het schuren heb ik met de Triton spindelschuurmachine gedaan. Zeer fijne machine!
Misschien een idee om hierover ook een review te schrijven?
Want ik ben ook benieuwt hoe de andere merken spindelschuurmachines het doen.
Volgens mij zijn er diverse leden die dit soort kleine machines gebruiken.

Mvg, :).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Misschien een idee om hierover ook een review te schrijven?
Want ik ben ook benieuwt hoe de andere merken spindelschuurmachines het doen.
Volgens mij zijn er diverse leden die dit soort kleine machines gebruiken.

Mvg, :).

Die review gaat er zeker komen. Maar dat zal nog wel een paar maanden duren. Eerst wil ik deze meer gebruiken om
er een beter beeld van te krijgen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Deze week heb ik een Ooznest Workbee CNC machine besteld om zo mijn eerste stappen in de CNC wereld te zetten.

OpenBuilds WorkBee 1510 Wiring Kit.jpg

Het is een 1000 x 1000 mm screw drive machine geworden. Als spindel ga ik er een Kress 1050 FME bij kopen, omdat die sterker er preciezer is dan de Dewalt en Makita, terwijl de meerkosten beperkt zijn. Ik moet alleen nog kijken waar ik de CNC ga plaatsen, want zoveel ruimte heb ik niet meer in mijn garage.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De CNC machine is binnen en dat is veel sneller dan verwacht. De geplande timing was na 31 oktober (Brexit), dus ik maakte mij wel zorgen over importkosten. Maar dat was dus niet nodig. Nu nog de tijd vinden om de CNC in elkaar te zetten. De spindel is ondertussen ook onderweg vanuit Duitsland. Bij CNC-Plus was deze het goedkoopst (€209) en ook de collets zijn daar goedkoper.

IMG_4984.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Gefeliciteerd met je nieuwe speelgoed
We wachten de foto’s af van het eind resultaat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.