Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 21
    Houten wanden is ook niet voor isolatie, dat doet inderdaad niets. Maar een strak wit wandje geeft veel licht, en het contact is prettiger. Er hangen bij mij toch veel zaken aan de muur, dat hangt nu tegen de kale steen.

Maar de definitieve inrichting is nog niet zo ver, ik kan er nog over nadenken. Kost ook niets!
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Mooie rondleiding! Fijn ook dat je het voorzien hebt van links naar eerdere topics. Je hebt inderdaad een hoop in 12 m² weten te krijgen. Waar ik benieuwd naar ben is hoe je omgaat met de invloeden van kou en vocht op je werkplaats en je voorraad hout. Wil je daar nog iets over vertellen?

Ervaar je de kleine ruimte als een beperking of is het hooguit soms wat onhandig? Ik kan me voorstellen dat dit ook erg afhangt van de omvang van de projecten waar je aan werkt.

Ik ben benieuwd naar wat je gaat maken voor je afkortzaag!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 't Wolt Bekijk Berichten
    Mooie rondleiding! Fijn ook dat je het voorzien hebt van links naar eerdere topics. Je hebt inderdaad een hoop in 12 m² weten te krijgen. Waar ik benieuwd naar ben is hoe je omgaat met de invloeden van kou en vocht op je werkplaats en je voorraad hout. Wil je daar nog iets over vertellen?

Ervaar je de kleine ruimte als een beperking of is het hooguit soms wat onhandig? Ik kan me voorstellen dat dit ook erg afhangt van de omvang van de projecten waar je aan werkt.

De ruimte is eerder onhandig dan een beperking door de beperkte breedte. Het is daardoor ook minder efficiënt werken, omdat je een machine vaak moet verplaatsen om deze te kunnen gebruiken. Bij een doordacht project heb je een goede workflow en is de invloed hiervan beperkt. Maar het komt ook vaak voor dat wat je maakt net afwijkt van de tekening en dat je er dus nog een mm af moet zagen of schaven. Dan verlies je wel tijd met het pakken, klaarzetten en na gebruik weer wegzetten van de machines.

Mijn zaagtafel is heel fijn, maar de Incra LS Positioner is wat minder geschikt voor mijn beperkte breedte. De zaagtafel is ongeveer 125 cm breed en dan steekt de LS Positioner nog maximaal 65 cm uit. Dat betekent dat er max 80 cm tussen de zaag en de muur is. Meestal neemt de plaat hout die ik aan het zagen ben ook nog een gedeelte van die ruimte in. Hierdoor kan er niet nog een machine naast staan, want dan kan ik er niet meer langs. Wat dat betreft is een zaagtafel met een traditionele langsgeleider handiger voor mij. Zelf als het om een relatief grote zaagtafel als een Hammer K3 of SCM Minimax SC.

Over de kou en vocht kan ik weinig vertellen. Het meeste hout koop ik luchtgedroogd en ligt dan nog een tijd in mijn garage om verder te drogen. In de winter werk ik vanwege de kou en luchtvochtigheid niet met massief hout. De laatste 2 jaar heb ik vooral DIY-klussen gedaan in het huis van mijn broer en mijn eigen huis. Dit jaar wil ik nog 1 of 2 meubels maken (naast andere projecten) en dan zal ik moeten zien hoe ik met massief hout om ga. Eigenlijk zou ik eens een goede vochtmeter moeten lenen om te zien wat het vochtpercentage is van het hout dat al een tijd in mijn garage ligt en dat eens vergelijken met een net gekochte plank.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 't Wolt Bekijk Berichten

Ik zat aan zoiets te denken:

(hier met rechts de geopende "lade", links kan de "lade" ook geopend worden)

Het is een simpel kastje met schuifdeuren waar mijn bouwzuiger en cycloon in komen te staan. Daar bovenop komt mijn afkortzaag te staan, met links en rechts een "lade". De lade schuift uit en is een massieve plaat (2 x 18 mm) en ondersteunt lange stukken hout bij het zagen. Door het in- en uitschuiven van de ondersteuning steekt dat stuk 27 cm van de muur uit en gebruik ik de beperkte breedte van mijn garage optimaal. De hoogte is zo dat mijn zaagtafel of werkbank onder deze ondersteuning passen.

Mijn afkortzaag staat nog op de 2 bevestigingen om deze op het onderstel te zetten. Dat wil ik voorlopig zou houden en heb daarom 2 blokken onder de afkortzaag getekend.

Dank, L.N. voor je toelichting. Ziet er als een handig kastje uit. Altijd goed om zulke ideeën te zien en uiteindelijk ook werkelijkheid te zien worden. Mooi dat dat hier op het forum regelmatig gedaan wordt!

Hi L.N., ik heb een vergelijkbaar onderstel gemaakt voor mijn afkortzaag en wellicht een paar tips voor je:
    - Zorg ervoor dat je voldoende ruimte overhoud voor je hand/knokkels wanneer je je zaag naar 45 graden wilt zetten.
    - Maak de vleugels 1-2 mm lager dan de 'tafel' van je zaag.
    - Mocht je kiezen om op de vleugels ook geleiders te monteren, dan ook deze enkele mm achter de geleider van je zaag.
    - Let op dat de je bouwzuiger niet breder is dan je schuideurtjes, of maak de schuifdeurtjes verwijderbaar :

Bedankt Red! Met de meeste zaken had ik al rekening gehouden. op het ontwerp is het nog niet zichtbaar, maar er is genoeg ruimte voor mijn knokkels als ik de zaag onder een hoek zet. Op de vleugels komen geen geleiders, want ik gebruik de geleider van de zaag. De bouwzuiger is niet breder dan de deurtjes. Daar heb ik rekening mee gehouden

Het is niet mijn plan om de vleugels lager te maken dan de tafel van de zaag. Je botst dan steeds tegen de rand van de tafel als je een balk/plank op de vleugels schuift. Bovendien is de zaagsnede verticaal dan niet altijd meer 90 graden. De grootste uitdaging van het project zal de bevestiging van de vleugels en "lades" zijn. Deze moeten op de juiste hoogte en evenwijdig aan de tafel van de zaag gemonteerd worden.

Leuk om te lezen...je staat trouwens versteld hoe je met de tijd door praktijk je kleine ruimte steeds efficienter kunt inrichten ook al betekend dat het opruimen of andere plek geven van je "dure aanschaf"
    Beter Duur Dan Niet Te Koop
    ​Achter iedere succesvolle man staat een stomverbaasde schoonmoeder

Inderdaad, het is steeds schuiven met gereedschap en machines, kleine (en grote) aanpassingen doen aan werkbanken en machines om zo steeds efficiënter te kunnen werken. Af en toe heb ik wel het idee dat ik meer bezig ben met het perfectioneren van mijn werkplaats dan met het maken van dingen .

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    dat laatste klinkt erg bekend. Ik vind gereedschap maken en alle dingen er omheen ook wel erg leuk. Het is ook erg leerzaam. Aangezien ik meer leer door het te doen dan door het te bedenken, mag ik hier fouten maken die ik dan in m'n mooie dingen niet meer hoef te maken..
    Mvg,

Richie

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten