Mijn 15m2 werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ziet er allemaal prima uit. Ik ga nog even nadenken over de gradenboog..maar bedankt voor het antwoord.
Nu eerst wat MFT mallen maken...lol.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
De verstekgeleider van de Hammer bleef maar rondslingeren, dus snel een wandhoudertje gemaakt. Stelt niks voor, maar is de enige update :rolleyes:.

7535B03A-6408-4140-88D0-193F8C51891F.jpg

Het is een plankje met twee stukje eiken en 2 dopjes....

F213FE12-8C0E-4E4E-BFD2-72919B246914.jpg
 

Bijlagen

  • E015EAB2-1118-4BE7-9F98-F3882DE1CF78.jpg
    E015EAB2-1118-4BE7-9F98-F3882DE1CF78.jpg
    23,4 KB · Weergaven: 795

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Leuk, ben erg benieuwd hoe zo'n Chinese machine bevalt. Vind het wel interessant dat deze maar €999 kost, terwijl de Scheppach Plana 3.1C, wat grotendeels dezelfde machine is bijna het dubbele kost, zou die dan echt zoveel beter zijn?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
De Scheppach is toch een wat andere machine. Zo is de hoogteinstelling van de invoertafel bij het vlakken anders. Maar het belangrijkste verschil dat de tafels de andere kant open gaan en dat er een beveiliging dat de tafel naar beneden kan vallen. Dat lijkt een behoorlijke verbetering tegenover de HBM.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dat zijn inderdaad wel nuttige verbeteringen. Ik vraag me af hoeveel de binnenkant verschilt (of er bijv. beter materialen gebruikt zijn), want in de basis is het wel dezelfde machine volgens mij, die uit dezelfde Chinese fabriek komen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Op mijn oude Inca vlakvandiktebank had ik een Wixey digitale meter zitten. Dat was een beetje overkill, maar goed. De Inca heb ik verkocht zonder die meter en eindelijk heb ik de Wixey op mijn Metabo gezet.

IMG_4275.jpg

IMG_4276.jpg

Het installeren van deze Wixey was nog wat gedoe. De vandiktetafel lag in terug in de behuizing, waardoor ik een stukje heb moeten opvullen met wat eiken. De meetkop van de Wixey had een paar uitstekende delen die tegen de behuizing van de Metabo kwamen, Dus een stukje van de Wixey meetkop afgehaald en er wederom een stuk eiken tussen gezet om genoeg ruimte te krijgen. Het profiel met de groene meetstrip heb ik ook moeten inkorten.

IMG_4273.jpg

Ook het vastzetten van de strip op de vandiktetafel ging niet zonder problemen. Ik had er een gat ik geboord om er een bout doorheen te kunnen zetten. Die wilde ik van achteren vastzetten met een moer. Maar ik bleek precies tegen een van de ribben van de tafel geboord te hebben. Toen maar schroefdraad in het gat getapt en er een dikkere bout in gezet. Maar die bout was weer te dik voor de sleuf in de strip, dus die ook uit kunnen boren.

IMG_4274.jpg

Natuurlijk kwam ik er pas na monteren achter dat de Wixey in de weg zat van een van de hendels om de invoertafel op zijn plaats te houden. Dus kon ik nog even een stukje van het Wixey profiel halen. Nu kan de hendel weer bewegen zoals het hoort:

IMG_4277.jpg

Nu werkt alles goed en kan ik herhaalbaar en heel precies schaven.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Een tijdje geleden heb ik een Magswitch Starter Kit en bijbehorende Dual Roller Set gekocht. De Magswitch werkt met magneten die je "aan" en "uit" kunt zetten. Ik wil deze gebruiken om het herzagen van planken te vergemakkelijken. Je klemt de plank rechtop door deze te klemmen tussen de langsgeleider van de lintzaag en de Dual Roller:

mIMG_4620.jpg

mIMG_4622.jpg

Ook kun je de Magswitch gebruiken bij het vlakken van de korte kant op een vlakbank. Moet je natuurlijk wel gietijzeren tafels hebben. Mijn Metabo heeft die niet, maar ik heb nu tijdelijk ook een HBM 200 staan. Als voorbeeld heb ik een kort plankje eiken gebruikt, maar het is natuurlijk het meest bruikbaar bij lange planken.

mIMG_4618.jpg

mIMG_4619.jpg

Bij de Starter Set zat ook een featherboard. Die is natuurlijk ook handig op een zaagtafel. Maar dan moet die wel een gietijzeren blad hebben.

mIMG_4623.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hoeveel dikte verschil kan die Dual roller opnemen?
Bij het haaks schaven van gevlakt hout kan er best wel redelijk verschil in het hout zitten.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
De Dual Roller heeft wieltjes die vast zitten en kan dus niet omgaan met hout dat niet overal even dik is. Ik wil de Dual Roller gebruiken om planken exact te laten aansluiten bij bv een tafelblad. De planken zijn dus al vierzijdig gevlakt en worden hiermee zo gevlakt dat een minimale afwijking (bv 89 graden ipv 90) door de hoek van de volgende plank wordt opgeheven.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Het was warm vandaag, maar toch kon ik het niet laten om wat aanpassingen te doen. Allereerst heb ik een stukje eiken aan mijn werkbank gezet:

ZYaIMG_4652.jpg

Ik heb een Zylis bankschroef, maar de zijkanten van de werkbank zijn te hoog om die erop te zetten. Door het extra stukje eiken past deze wel.

ZyIMG_4650.jpg

Voor wie deze bankschroeven niet kent: Zyliss zijn oude Zwitsere bankschroeven van aluminium en zijn bedoeld om kleine dingen licht te klemmen. Dus eerder precisiewerk, dan zwaar klemmen. Ze komen met wat hulpstukken om ook bredere stukken te klemmen of en met 2 centers voor ronde stukken. De Zyliss is gemakkelijk afneembaar. Ze waren zeer duur, maar zijn nu voor een appel en een ei te koop op Marktplaats. De klem is ook omdraaibaar om lange stukken die over de werkbank liggen te klemmen.

ZYIMG_4651.jpg

Verder heb ik mijn gereedschapsbord aangepakt. Ik heb nog getwijfeld om voor een French Cleat systeem te gaan vanwege de aanpasbaarheid/flexibiliteit. Maar dat was mij te veel werk. Dus ik heb alles eraf gehaald:

zIMG_4643.jpg

Een test gedaan met een magnetische gereedschapstrip.

zIMG_4644.jpg

En een nieuwe indeling gemaakt.

zIMG_4655.jpg

De minst gebruikte gereedschappen hangen rechts in de hoek. Een aantal weinig gebruikte gereedschappen zijn verhuisd naar mijn gereedschapswagen en daarvoor in de plaats zijn de Japanse zagen en de magneetstrip met imbussen en vijlen gekomen. Ook heb ik meer ruimte gemaakt voor de verschillende rollen tape. Het midden is nog ruimte vrij om daar mijn schaven een plekje te geven. Waarschijnlijk in deze configuratie.

schaven2.jpg

Een andere grotere aanpassing was het maken van een houder voor mijn accuboormachines. De oplader staat er naast. Het is maar een simpel dingetje van reststukken eiken. Hij is wat dieper dan de meeste voorbeelden die je op internet vindt. Dat heb ik gedaan zodat de boormachine ook op zijn plaats blijft als er een bitje of een niet te lange boor in zit. Het was een snel en leuk klusje met de lintzaag en mijn nieuwe spindelschuurmachine!

zIMG_4656.jpg

zIMG_4660.jpg

zIMG_4658.jpg

zIMG_4659.jpg
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Kijk:), da’s weer eens iets anders dan berken multiplex. Ook niks mis mee, maar een laadstation van eiken heeft toch wat meer allure.
Het idee voor dat reepje eiken tbv de Zyliss is een goeie! Dank voor het idee.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Kijk:), da’s weer eens iets anders dan berken multiplex. Ook niks mis mee, maar een laadstation van eiken heeft toch wat meer allure.
Het idee voor dat reepje eiken tbv de Zyliss is een goeie! Dank voor het idee.

Ach, het is gemaakt van reststukken eiken, dus niet heel bijzonder. Maar inderdaad, wel mooier dan multiplex.

Zalig ding he, die nr. 62 :) Ik mis nog een foto van de spindelschuurmachine!

Die nr. 62 is inderdaad geweldig en eigenlijk gebruik ik die veel te weinig. Dat hoop ik te veranderen door die nu een wat meer prominente plek te geven. De kleine blokschaaf is ook van Lie Nielsen en de andere is een 4C van Stanley uit de jaren 30.

Een foto van de spindelschuurmachine volgt nog.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Wat voor houtsoort heb je gebruikt, ziet er goed uit.

Kan niet wachten om te zien hoe ze eruit zien als ze klaar zijn.

Gr Danny1984
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.