Houtdraaibank Axminster AT406WL

Frank2800

Actieve deelnemer
16 jan 2016
35
11
3400 Landen (België)

Frank2800

Actieve deelnemer
16 jan 2016
35
11
3400 Landen (België)
De reviews van Axminster had ik reeds ontdekt maar zoals OkkeF aanhaalt sta ik zeer sceptisch tegenover de reviews op de website van de firma zelf.
Uit onafhankelijke bron heb ik nog niets gevonden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Misschien ligt het aan mij, maar je vergelijkt met de FU230 omdat je daarvan weet dat die goed is
Waarom koop je dan voor die 100 euro verschil niet een FU230
Als je hem bij Ronald koopt weet je zeker dat je ook topservice krijgt, 200km lijkt me ook wel te overbruggen en als dat niet zo is het verstuurd ook
Daarbij is een Fu230 bekend als degelijke machine, mocht je later je draaibank verkopen zal die ook een hogere restwaarde hebben (denk ik)
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Het prijs/kwaliteitsverschil tussen de AT406WL en de FU230 zal wel niet zo heel groot zijn............denk ik.
Bankbed, losse kop en beitelsteun lijken verdacht veel op elkaar.

Constructief is de Axminster volgens mij wel in het voordeel dankzij de naar achter gerichte motor en de poelies tussen de lagers.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
FU-200.jpg

Stratos Twister FU 200 lijkt lijkt helemaal op de Axminster, allen de poten verschillen.. (Foto van de website van Willy Vanhoutte). De Stratos Twister ECO is helemaal gelijk , maar wel een stuk goedkoper. De Twister ECO heeft geen afstandsbediening ( kastje met draad) voor het toerentalregeling. De knop zit er op de vaste kop.

De Fu 230 is net iets groter.

Dan heb je nog de Killinger 1450. Niet dezelfde machine maar die heeft wel dezelfde specificaties als de Stratos Twister. Killinger is internationaal gekend voor zijn TOP-service.

Er is een, voor mij, zeer belangrijk verschil tussen de Killinger en de anderen: de as van de beitelsteun van de Killinger is 30 MM. Van de anderen is dat 25,4 mm.
Indien je graag verschillende beitelsteunen zelf maakt: een getrokken as (nauwkeurig, blank) , of een geslepen as van 30 mm is bij ons vlot verkrijgbaar. Ik heb die niet kunnen vinden in 25.4 mm (inch). Die moet je op maat laten draaien, en ik ken toevallig geen draaier .

Ik maak (las) graag beitelsteunen, dat maakt bijvoorbeeld echt een heel verschil bij het diep uithollen. De beitelsteun gaat dan heel ver in het werkstuk. Ook een steun met een plat vlak erop maakte ik, hele kleine steunen (een paar cm) en gebogen beitelsteunen. Enz.

Ik merkte dat een kleine afwijking van maat, bijvoorbeeld 25 mm ipv 25,4 minder prettig werkt. Het gaat wel maar het spant moeilijker vast. Ik ben er geen voorstander van, zou eerder proberen iemand te vinden om 25,4 draaien.

Voor mij is de 30 mm as een argument dat ik mijn keuze zou meenemen.

Ik heb geen enkele van de bovengenoemde draaibanken

Groeten

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Nico, een echte test zou ik het filmpje van Mike Waldt niet noemen, eerder een mooi promopraatje met dank aan de diverse sponsors.
Niks mis mee uiteraard.

Wat mij steeds blijft verbazen is het "ophemelen" van deze of gene draaibank alsof al de rest niets voorstelt.
Omdat niemand achteraf kan zeggen op welke draaibank een stuk gemaakt werd, blijf ik erbij: het minst belangrijke voor een houtdraaier is de draaibank, tenminste als hij gebruikt wordt binnen de beperkingen eigen aan de machine.

Natuurlijk zijn er grote verschillen in afwerking, nauwkeurigheid, gebruiksgemak, bediening en natuurlijk de prijs.
Maar het is nog altijd de draaier die het verschil maakt, niet de draaibank!!
 

Frank2800

Actieve deelnemer
16 jan 2016
35
11
3400 Landen (België)
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik deel de mening van Paul:
1. dat er meerdere goede draaibanken moeten bestaan en niet enkel de Stratos familie de enige goede is. Vandaar mijn vraag naar info over de Axminster AT406WL;
2. de kunde van de draaier het belangrijkste is;
3. de inhoud van het filmpje van Mike Waldt een publicitair gehalte heeft dus niet heel objectief is


Is er echt niemand in België of Nederland in het bezit van een
Axminster AT406WL en die zijn ervaringen kan delen?

 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Frank
Je vraagt specifiek naar gebruikerservaring van deze machine.

Sorry, dat ik nog eens naast die vraag reageer.
Ik denk dat er bijzonder weinig van deze machines in BE of NL te vinden zijn , gezien de vlotte toevoer, verdeling van identieke machines aan ongeveer dezelfde prijs.

tip: Ik zou Stefaan Maene opbellen en vragen of hij ooit al zo'n machine heeft verkocht. Indien dit het geval is zou je kunnen proberen te vragen of hij die kopers kan contacteren om te vragen of jij , met je vragen , hen mag contacteren.

Indien Stefaan deze machine nog niet verkocht heeft, dan denk ik dat de kans dat er eentje in BE staat wel erg klein is.

Ik weet het, het is geen antwoord op je vraag, maar ik hoop dat het je iets voorruit helpt.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Frank2800

Actieve deelnemer
16 jan 2016
35
11
3400 Landen (België)
@Ornament
Alle reacties/tips zijn steeds welkom ook deze die niet 100% beantwoorden aan mijn vraag.
Een mailtje voor bijkomende informatie naar Stefaan is uiteraard reeds geschreven. Ik wacht vol ongeduld op een antwoord. Indien het nuttige gegevens bevat zal ik deze info delen op het forum.
Groeten
Frank
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
@Ornament

Geen nieuws, Stefaan Maene van Maene houtbewerkingsmachines heeft niet geantwoord op mijn mail .

Groeten

Frank

Ik denk dat je beter even belt. Stefaan is een heel aangename man, maar een beetje van de oude stempel. Of langs gaan. Dan krijg je een uitstekende uitleg. Eventueel te combineren met een bezoek aan Willy Vanhoutte. Dat is niet zoveel verder richting kust.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.