Aankoop eerste tafelzaag machine

timk

Nieuw lid
16 mrt 2019
4
0
Bedankt voor de reacties, helaas is mijn budget simpelweg te klein voor een DW745 laat staan voor een DW7492.
Het ziet er mooi, degelijk en stabiel uit maar ik moet toch echt naar een variant in een lagere prijsklasse kijken en daarin hoop ik te kunnen slagen voor een redelijk model.

@ Primera; tot wanneer was Elektra Beckum een goed merk? Als ik kijk naar een gereviseerde TKHS315 van 1996 is dat dan aan de goede kant?
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Is EB niet gewoon opgehouden te bestaan toen Metabo ze overnam dan? Een aantal machines zijn voor zover ik begrepen heb nog te verkrijgen (geweest) onder de naam van Metabo, zonder dat er iets aan veranderd was, behalve natuurlijk het kleurtje en het opschrift. EB stond altijd bekend om hun goede kwaliteit, dus ik denk dat je met een machine van dat merk al snel iets veel beters in huis haalt dan een goedkope nieuwe Scheppach.
 

Piewie

Nieuw lid
2 aug 2016
24
5
Noord-Brabant, Berlicum
Als je een beetje precisie wilt moet je geen Bosch PTS 10 kopen: parallelgeleider (met schaalaanduiding) is verre van precies, verstekgeleider is een gammel ding (slappe aluminiumgeleider) en de verstekfunctie van de zaag moet je steeds nameten. Ik heb er spijt van dat ik deze machine gekocht heb.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
We vergeten even met zijn allen dat GeertV dit topic gestart is . Daarom mijn vraag : heb je je keuze intussen al kunnen maken , Geert ?
 

timk

Nieuw lid
16 mrt 2019
4
0
Beste 't Wold en Piewie
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er in ieder geval wel over uit dat ik geen PTS 10 of scheppach neem. Ik twijfel nu tussen de EB (lijkt mij meer een bouwzaag) of een DW745.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Hier ook sinds een week een DW745 gebruiker.
€535 incl onderstel bij Mastertools, om 9:00 besteld, om 18:00 dezelfde dag in huis!!
Van de week voor het eerst op locatie gebruikt, echt een top machine! Zeer nauwkeurig, perfecte geleider (meteen netjes parallel), ruim voldoende vermogen en zaag hoogte.
Ik kan hem echt aanraden, misschien iets meer dan jij (en ik ook wilde) wil uitgeven, maar hij is elke euro meer dan waard.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Ik heb nog een DeWalt tafelzaag gehad (dat iets duurdere model). Ik treed de meesten hier bij, want ik was daar vrij tevreden over. Die zaag werkt heel precies en ik vind de stofafzuiging eigenlijk prima.

2 nadelen: het piepkleine tafelblad (het blijft natuurlijk een bouwzaag) en het enorme kabaal - dit was voor mij ontzettend storend; de decibels swingen de pan uit. Aan het eerste punt kan je wel min of meer iets doen door er een tafel omheen te bouwen (stukje opzij en een stuk 'outfeed' - idealiter ook een stukje ervoor, want door de kleine tafel heb je weinig 'aanloop' naar je zaagblad wanneer je je verstekgeleider gebruikt). Het onderstel is enkel handig als je heel weinig plaats hebt en die wil opplooien, of ermee naar werven moet.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
De DW745 is òòk een bouwzaag, maar wel 1 van de betere. Ik heb toe een type 1 met onderstel gekocht via MP. Toe eigenlijk teveel voor betaald, maar goed, ik gebruik 'm nu al 5,5 jaar zonder problemen en zeker in het begin heeftie wel echt flink op z'n lazer gehad, omdat ik simpelweg nog niet wist hoe er goed mee om te gaan.

Maar goed, nu gezien zou ik het onderstel er niet meer bijkopen, zeker in de kleine ruimte is het niet zo handig met opzetten, dat proces neemt nl. wèl een hoop ruimte in beslag. Ik zou dan kiezen om iets te maken wat ik nu aan het maken ben. Maar dan zonder de freestafel optie. Hij is overigens gebaseerd op onderstaand filmpje:

 

Maikvdb

Nieuw lid
31 mei 2017
1
0
Ik weet niet of de OP inmiddels al een keus heeft gemaakt maar ik heb 2 jaar geleden een bosch pts 10 aangeschaft en gebruik em bijna dagelijks. Ja het is een budgetmodel en ja hij heeft zo z'n nadelen. Maar alles wat ik er aan heb gevonden is op te lossen.

- Direct uit de verpakking stond het zaagblad scheef in de behuizing. Dit was makkelijk op te lossen door 2 boutjes los te draaien en deze te stellen met behulp van een digitale schuifmaat.

- De paralel aanslag was ook niet recht en zat te los. Wederom een paar boutjes en een digitale schuifmaat.

- Schuiftafel links van de zaag liep ook niet recht. Ook dit was snel verholpen met een paar stelschroeven.

- De verstekgeleider gebruik ik alleen wanneer ik deze vastklem in de schuiftafel. Een crosscut sled biedt hier uitkomst.

- De maataanduiding van de paralel aanslag slaat werkelijk nergens op. Hier gebruik ik een stalen liniaal voor welke ik over de originele heb geplakt en dit werkt prima.

- De standaard stofafzuiging werkt voor geen meter. Ik heb er een beschermkap van een oude ferm tafelzaag opgezet waar ik een stofafzuiging op aan kan sluiten. Dit werkt een stuk beter.

- De splitter waar de beschermkap aan vast zit kwam boven de zaag uit waardoor er geen groeven mee gezaagd kon worden. Deze ingekort zodat hij net onder de zaag uitkomt en dus niet hoeft te verwijderen bij niet volledige zaagsnede.

- De verlenging van het tafelblad is waardeloos en niet fatsoenlijk in te stellen. Ik heb deze dan ook verwijderd en de zaag op een vaste kast gemonteerd en het tafelblad verlengt met een stuk mdf. De geleider van de paralelaanslag verlengt met een stalen koker en ik kan nu tot max 80cm zagen zonder problemen.

Al met al een flinke lijst met aanpassingen maar na deze aanpassingen werkt het voor mij prima.

Vuren, grenen, eiken, meranti, tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Juiste/scherp zaagblad en doorvoer snelheid en zaagt prima.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Groet, Maik
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
En van alles is de kwaliteit van het zaagblad zeer belangrijk.
Heb zelf de GTS10XC en gebruik enkel nog de zaagbladen van Bosch maar enkel dezen waar op staat : “Made in Italy” die zijn van FREUD Vergeet de andere chinese bucht , ook dezen van Bosch made in china zijn juist goed voor oud ijzer.
Jos


Ps: hier op marktplaats (op deze forum!) staat er een tafelzaag van Dewalt te koop...
 
Laatst bewerkt:

timk

Nieuw lid
16 mrt 2019
4
0
Bedankt voor de tip over de zaag op het Marktplein, Jos!
Ik ben inmiddels zo lang aan het wikken en wegen dat mijn vrouw er klaar mee is, de DeWalt DW745 wordt vanavond besteld en ik heb hier niks meer op in te brengen...

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie feedback en tips! Ik blijf lezen op het forum en kom ongetwijfeld nog terug om een en ander aan vragen te stellen aan jullie ervaren houthelden!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Bedankt voor de tip over de zaag op het Marktplein, Jos!
Ik ben inmiddels zo lang aan het wikken en wegen dat mijn vrouw er klaar mee is, de DeWalt DW745 wordt vanavond besteld en ik heb hier niks meer op in te brengen..

Whahahaha, wat een rotvrouw heb jij!

(mag ik dr ff lenen?)
:p
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Daar heb je een goede machine aan , Geert . Veel zaagplezier ermee .

Mocht je interesse hebben : ik heb hier 2 artikelen geplaatst m.b.t. de DW745 , n.l. een uitvoerblad en een vergrote stopknop . Misschien is dat ook iets voor jou ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.