Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29
    Junior Member
    Ingeschreven
    Apr 2019

Question Aankoop eerste tafelzaag machine

Ik ben al een tijdje bezig met allerlei houtbewerking / constructie en heb hierbij gebruik gemaakt van een universele zaagtafel waar een gewone Bosch cirkelzaag onderhangt, dit is natuurlijk niet zo precies. Ik bewerk vooral grenen, ceder en eik.
    Daarom wil ik me nu een echte tafelzaag aanschaffen die nauwkeuriger is, maar vooral ook betaalbaar.
    Ik heb mijn oog laten vallen op een tweedehands Makita 2708 aan 275 eruo:
    https://www.marktplaats.nl/a/doe-het...Page=mympBuyer

Wat denken jullie hiervan ? Zou ik hier ook mijn DeWalt frees kunnen onderhangen ?

Nieuwe alternatieven in deze prijsklasse lijken me enkel de Bosch PTS10 te zijn, maar deze is waarschijnlijk minder degelijk ?

Graag advies van de kenners en alvast bedankt !

Junior Member
    Ingeschreven
    Apr 2019
    Niemand tips ?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Alle waar naar z'n geld natuurlijk. Als je precisie wil, is dit budget nieuw niet toereikend. Deze zaagtafel is redelijk voor een starter. Of je je Dewalt frees er onder kan hangen durf ik niet te zeggen.

Een tweedehands Dewalt DW 745 of een Bosch GTS10 zou beter zijn, denk ik
    Mvg,

Richie

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Heb je al Makita 2708 in zoekfunctie rechtsboven ingegeven?
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Junior Member
    Ingeschreven
    Apr 2019
    Absoluut ;-)
    Maar vond niet direct iets terug over de preciesie in vergelijking met de moderne zagen.
    DW745 is zeker een optie, wou niet meer dan 500€ uitgeven, die gaat nog net...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Geert , een paar weken terug kreeg ik een folder in de bus van Van Cranenbroek (Ned) Tot mijn grote verbazing boden ze daar een Bosch PTS10 T aan voor € 265,00 incl. onderstel en met gratis rolsteun . Hierbij een link naar de online folder , de aanbieding is geldig t/m 13 April . http://www.cranenbroek.nl/folder/201...index.html#p=2
    Ze zitten o.a. in Opglabeek (B) en Budel (NL) als dichtbij zijnde voor jou . Hier op het forum zijn vele tevreden gebruikers , meen ik mij te herinneren .
    Laatst gewijzigd door Jan71; 09-04-19 om 21:50.
    Vr. groet , Jan

Junior Member
    Ingeschreven
    Apr 2019
    Inderdaad een mooie deal !
    En die zou beter / nauwkeuriger zijn dan een oude Makita 2708 ?

Nee, die is slechter. Zoek maar eens op. Gebroken ankers, kortsluiting. En ook nog onnauwkeurig.

Wees slim en geef mee uit voor een dewalt. Daar heb je jaren lang plezier van.

Ik heb een paar maanden geleden mijn eerste zaagtafel gekocht en ervoor gekozen om meteen maar iets goeds te kopen (DeWalt dwe7492) omdat ik denk dat ik anders al heel snel spijt krijg en na een jaar of twee jaar alsnog iets beters koop. Met onderstel en wat extra zaagbladen was ik dan wel een kleine 900 euro kwijt, maar dat liever dan nu 300-400 een over anderhalf jaar alsnog 900...

De machine bevalt goed, met een paar nadelen:

- De parallelaanslag loopt door tot het einde van de tafel. Dit kan je niet aanpassen. In sommige omstandigheden is dit onhandig omdat je werkstuk dan niet opzij weg kan. Ik had liever gehad dat ik de hem naast het zaagblad kon laten eindigen.

- De verstekgeleider die is meegeleverd is waardeloos. Onnauwkeurig, lastig af te stellen, ielig.... Hier zijn prima alternatieven voor te krijgen maar als ik flink in de buidel tast voor een goede zaag wil ik graag dat dit soort dingen in orde zijn. Overigens is dit doorgaans bij alle mobiele tafelzagen een probleem.

- De stofafzuiging vind ik niet denderend, maar dit kan ik niet vergelijken met andere machines.

Hier staat tegenover een degelijke, zeer goed doordachte en sterke zaag met een flink tafelblad die ook nog eens eenvoudig en snel ingeklapt kan worden dankzij het onderstel en dan heel compact aan de kant gezet kan worden. YouTube staat vol met filmpjes over deze zaag en het zo goed als identieke broertje de dwe7491.

Oh ja, ik vergeet te melden dat een zaag als deze ook waardevaster is. Zie Marktplaats.
    Laatst gewijzigd door 't Wolt; 09-04-19 om 18:11.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Ikzelf heb in februari de DW745 gekocht voor nèt onder de € 500 . Deze bevalt me zeer goed en ben blij met de parallel aanslag die aan voor- en achterzijde van de tafel vastgezet kan worden en de rack and pinion fijnafstelling dmv de knop . Bij mij stond de geleider meteen goed (parallel aan zaagblad) en het afstellen daarvan lijkt me geen al te groot probleem . De verstekgeleider is niet veel soeps , maar ik heb de aluminium geleider vervangen door een (spelingvrije) strip hardhout . Ik heb zelf ook nog een grote stopknop gemonteerd dmv een metalen scharniertje en een stuk 6mm afzelia met daarop een vierkant stukje 12mm multiplex gelijmd die de rode knop bedient . Werkt uit de kunst , bij het stoppen even een tik links onder de machine en hij schakelt uit . Kan nu gewoon blindelings , terwijl ik voorheen altijd een stap terug moest doen en half onder de machine moest duiken om de zaag te stoppen .
    Geert , veel succes met je keuze en mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de DW745, die ligt -zoals je al aangaf- binnen jouw budget .
    Vr. groet , Jan

Forum Rechten