Aankoop eerste tafelzaag machine

GeertV

Nieuw lid
6 apr 2019
17
0
Mechelen, Belgium
Ik ben al een tijdje bezig met allerlei houtbewerking / constructie en heb hierbij gebruik gemaakt van een universele zaagtafel waar een gewone Bosch cirkelzaag onderhangt, dit is natuurlijk niet zo precies. Ik bewerk vooral grenen, ceder en eik.
Daarom wil ik me nu een echte tafelzaag aanschaffen die nauwkeuriger is, maar vooral ook betaalbaar.
Ik heb mijn oog laten vallen op een tweedehands Makita 2708 aan 275 eruo:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Wat denken jullie hiervan ? Zou ik hier ook mijn DeWalt frees kunnen onderhangen ?

Nieuwe alternatieven in deze prijsklasse lijken me enkel de Bosch PTS10 te zijn, maar deze is waarschijnlijk minder degelijk ?

Graag advies van de kenners en alvast bedankt !
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Alle waar naar z'n geld natuurlijk. Als je precisie wil, is dit budget nieuw niet toereikend. Deze zaagtafel is redelijk voor een starter. Of je je Dewalt frees er onder kan hangen durf ik niet te zeggen.

Een tweedehands Dewalt DW 745 of een Bosch GTS10 zou beter zijn, denk ik
 

GeertV

Nieuw lid
6 apr 2019
17
0
Mechelen, Belgium
Absoluut ;-)
Maar vond niet direct iets terug over de preciesie in vergelijking met de moderne zagen.
DW745 is zeker een optie, wou niet meer dan 500€ uitgeven, die gaat nog net...
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Geert , een paar weken terug kreeg ik een folder in de bus van Van Cranenbroek (Ned) Tot mijn grote verbazing boden ze daar een Bosch PTS10 T aan voor € 265,00 incl. onderstel en met gratis rolsteun . Hierbij een link naar de online folder , de aanbieding is geldig t/m 13 April . http://www.cranenbroek.nl/folder/201907/mobile/index.html#p=2
Ze zitten o.a. in Opglabeek (B) en Budel (NL) als dichtbij zijnde voor jou . Hier op het forum zijn vele tevreden gebruikers , meen ik mij te herinneren .
 
Laatst bewerkt:

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Nee, die is slechter. Zoek maar eens op. Gebroken ankers, kortsluiting. En ook nog onnauwkeurig.

Wees slim en geef mee uit voor een dewalt. Daar heb je jaren lang plezier van.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik heb een paar maanden geleden mijn eerste zaagtafel gekocht en ervoor gekozen om meteen maar iets goeds te kopen (DeWalt dwe7492) omdat ik denk dat ik anders al heel snel spijt krijg en na een jaar of twee jaar alsnog iets beters koop. Met onderstel en wat extra zaagbladen was ik dan wel een kleine 900 euro kwijt, maar dat liever dan nu 300-400 een over anderhalf jaar alsnog 900...

De machine bevalt goed, met een paar nadelen:

- De parallelaanslag loopt door tot het einde van de tafel. Dit kan je niet aanpassen. In sommige omstandigheden is dit onhandig omdat je werkstuk dan niet opzij weg kan. Ik had liever gehad dat ik de hem naast het zaagblad kon laten eindigen.

- De verstekgeleider die is meegeleverd is waardeloos. Onnauwkeurig, lastig af te stellen, ielig.... Hier zijn prima alternatieven voor te krijgen maar als ik flink in de buidel tast voor een goede zaag wil ik graag dat dit soort dingen in orde zijn. Overigens is dit doorgaans bij alle mobiele tafelzagen een probleem.

- De stofafzuiging vind ik niet denderend, maar dit kan ik niet vergelijken met andere machines.

Hier staat tegenover een degelijke, zeer goed doordachte en sterke zaag met een flink tafelblad die ook nog eens eenvoudig en snel ingeklapt kan worden dankzij het onderstel en dan heel compact aan de kant gezet kan worden. YouTube staat vol met filmpjes over deze zaag en het zo goed als identieke broertje de dwe7491.

Oh ja, ik vergeet te melden dat een zaag als deze ook waardevaster is. Zie Marktplaats.
 
Laatst bewerkt:

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Ikzelf heb in februari de DW745 gekocht voor nèt onder de € 500 . Deze bevalt me zeer goed en ben blij met de parallel aanslag die aan voor- en achterzijde van de tafel vastgezet kan worden en de rack and pinion fijnafstelling dmv de knop . Bij mij stond de geleider meteen goed (parallel aan zaagblad) en het afstellen daarvan lijkt me geen al te groot probleem . De verstekgeleider is niet veel soeps , maar ik heb de aluminium geleider vervangen door een (spelingvrije) strip hardhout . Ik heb zelf ook nog een grote stopknop gemonteerd dmv een metalen scharniertje en een stuk 6mm afzelia met daarop een vierkant stukje 12mm multiplex gelijmd die de rode knop bedient . Werkt uit de kunst , bij het stoppen even een tik links onder de machine en hij schakelt uit . Kan nu gewoon blindelings , terwijl ik voorheen altijd een stap terug moest doen en half onder de machine moest duiken om de zaag te stoppen .
Geert , veel succes met je keuze en mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de DW745, die ligt -zoals je al aangaf- binnen jouw budget .
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
En mocht je voor een DW745 gaan, ik heb hier nog een DE7400 onderstel liggen voor ruwweg 1/3 van de nieuwprijs. Gaat snel de verkoop in, ben immers m'n eigen onderstel aan het maken..

Edit: kom er nu achter dat de TS in België woont, dus dat is dan wellicht wat minder interessant
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Sorry Geert , ik heb je wat op het verkeerde been gezet . Ik zat abuis met de koop van mijn vandikte bankje . Ik heb de DW745 al een jaar (wat gaat de tijd snel) en had hem toen voor €496 . Je betaalt er nu €60 meer voor . Maar ook dit bedrag is zeker de (financiële) moeite waard .
 
Laatst bewerkt:

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Jan71 bedankt voor de tip. Ben vandaag zo een Bosch Tafelzaag gaan kopen bij VCB! Scheelt bijna 50 % op de prijs!
 

timk

Nieuw lid
16 mrt 2019
4
0
Hoi Zoldercircuit en mede forumleden,

Ik ben nieuw en al een tijdje aan het twijfelen welke tafelzaag ik nu wil en zoek dan ook al enkele maanden naar een tevreden review over een "betaalbare" tafelzaag.
Ik ben benieuwd of je een beetje tevreden bent over de Bosch PTS 10 T, heb je hem inmiddels al gebruikt?

Ook mijn budget is (zeer) beperkt en ben aan het twijfelen tussen enkele zagen:

De Scheppach HS105 https://www.hbm-machines.com/produc...zaagtafels/scheppach-tafelcirkelzaag-10-hs105 (volgens mij geen favoriet hier maar je lijkt best wel wat te krijgen voor het geld. Aldus een amateur hobbyist)
Ook staan er op marktplaats af en toe een Elektra Beckum TKHS 315 online.
En nu zag ik deze aanbieding van de PTS 10 T via dit prachtige forum. (lijkt mij een mooie deal)

Ik ben vooral bezig met het schulpen en afkorten van eiken planken, waaronder oude vloerdelen. Ik ben beginnend in houtbewerking dus nog een beetje zoekend naar wat ik precies wil.

Ik hoor het graag en alvast bedankt!
 

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Beste Timk, hij staat nog maar pas in mekaar van gisterenavond. Ik heb hem nog niet gebruikt. Er staan wel veel filmpjes op Youtube van dit toestel. Ik laat je weten als ik hem gebruikt heb, maar inmiddels is de Promo wel afgelopen vrees ik. Altans toch waar ik hem gekocht heb.
Het is idd een zoektocht, ik ken er alles van.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
De bosch kan geen eiken aan. Deze heeft al moeite met grenen en vuren. De oude scheppach is van beter kwaliteit als de nieuwe. Elektra beckum was vroeger ook een beter merk. Tot een bepaald moment. Maar ik raad aan om eerder een dewalt te kopen. Vanwege de teleurstellingen die je krijgt bij de andere merken. Zoals bosch
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hier nog een tevreden DW745 gebruiker!

Datgezegd achteraf toch voor de 7492 moeten gaan i.v.m. de stopknop maar vooral het verdekte spouwmes.
Blijft veel geluid maken maar verder super. Sinds vorige week een 60 tands blad van ecotools erop wat toch wat netter zaagt dan het 24 tands blad wat erbij geleverd wordt.

Er is volgens mij wel een DW745 met verdekt spouwmes en "paddle" maar dat was/is dan weer een ander type.
Goed plaatjes/prijzen bekijken want met het type ben je er niet.

Success met de zoektocht!

HTBDTL
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Hallo HTBDTL , ik bezit ook de DW745 en heb me ook geërgerd aan de (te) kleine stopknop .Ik heb daarom zelf een grotere erop gemaakt . De "fabricage " ervan zal ik hier binnenkort posten in een apart topic in deze rubriek : Elektrisch gereedschap
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.