Manueel aangedreven waterslijpsteen

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Wat een voeten werk. TOP!
Nu nog een aandrijving verzinnen voor de frees tafel Touh. (zwaar vliegwiel aangedreven door 3 man. :rolleyes: )
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Prachtig, ik kan niet anders zeggen.
wat me opvalt is dat je zo krom staat, waarom is het geheel eigenlijk zo laag? Technisch is er toch geen beperking om ‘m 20 cm hoger te maken. Of wordt de ‘footprint’ in je werkplaats dan onevenredig veel groter omdat de poten schuin staan?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Prachtig resultaat.

Ik dacht het al aan de braam te zien en het filmpje bevestigt het: je slijpt "op trek", de steen draait van je af.
Is daar een reden voor, behalve dat je zo minder water op de beitel krijgt?
 

tuoh

Oud hout
De steen draait inderdaad van mij weg, heb geen zin om bij elke slijpbeurt eerst een regenpak aan te trekken:p
De draairichting doet er niet veel toe, je krijgt een scherpe snede in beide richtingen.
Wat de (werk)hoogte betreft, dat is een gulden middenweg geworden tussen staand slijpen en zittend slijpen.
Heb namelijk ook een krukje dat bij de "machine" past, kan ik gebruiken bij langduriger slijpwerk, dan ga ik zittend aan de slag.

De slijpsteen gaat hoofdzakelijk gebruikt worden voor het slijpen van zeisbladen. Deze kunnen NIET "gehaard" worden, staal te hard. Het zijn zeisbladen bedoelt voor het ruwere werk, braamstruiken, ondergroei in het bos, grachtkanten, etc...
Een scherpe zeis is veel sneller dan zo een lawaaierige bospruttelaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.