Manueel aangedreven waterslijpsteen

tuoh

Oud hout
Begin van een nieuw project. Paar stukken in padoek en haagbeuk, de rest word waaibomenhout:p


De start.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d57.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d56.jpg

Afgewerkt, klaar voor montage.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d5b.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d58.jpg

Wat het word? Hopelijk komt er snel duidelijkheid;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
ik heb nog geen idee, maar het is nu alweer mooi gemaakt! prachtig hout ook. Zo maar een gok, volgens mij maakte je ooit iets om emmers te maken, nu misschien wijnvaten?
 

tuoh

Oud hout
Misschien nog een tip?

Bovenstaande word een cruciaal onderdeel van een compleet nieuwe "machine" Het ding is ook nog niet volledig klaar, er komt nog een onderdeeltje op te zitten.
Dus geen update van een al bestaande machine, ook geen accessoire voor het vervaardigen van iets.anders:p
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
waaibomenhout zalig woord :) gebruikte men eerste baas ook, was een man van 75jaar en nog steeds actief als baas van de schrijnwerkerij
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Mmmm.... werkelijk nog geen idee. Spinnenwiel van Wim klinkt aannemelijk maar dan zou de rest geen waaibomenhout zijn. Kom maar door met volgende aanwijzing.
 

tuoh

Oud hout
Het word inderdaad een, weliswaar voet aangedreven, waterslijpsteen.

Paar jaar geleden een watersteen gekregen met een kaduuk onderstel.
De rotte zooi gesloopt en de steen bewaard met de gedachte, "als ik eens veel tijd heb" Wel die "tijd" is nu gekomen:p
Er komt in de hele constructie, op uitzondering van wat bouten en schroeven, geen grammetje ferro of non-ferro te zitten.
Alles word uitgevoerd in hout, lagering inbegrepen. Hier geen roestende toestanden zoals bij de Tormek en consorten.
De lagering word gemaakt met kopshouten blokken haagbeuk, verzadigd met lijnolie.
Dit alles, plus een streepje vet ertussen, gaat zorgen voor een vlotte rotatie van de as.



De steen gemonteerd op de as. De steen en de flenzen zijn gemonteerd met "Woodmax" Na het drogen word de naad tussen steen en flenzen nog extra afgedicht met "sikaflex"
Het hout zelf (padoek) is uit zichzelf stabiel en duurzaam genoeg om de tand des tijds te weerstaan, ook onder een constante belasting van spatwater.
Uit esthetisch oogpunt krijgt het hout wel nog enkele lagen tungolie mee.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d69.jpg


@rendew, er gaat dus geen muziek geproduceerd worden. Tenzij je in vervoering raakt van piepende overbrengingen:D


Ps: aan de moderator van dienst:p Graag de titel van dit topic aanpassen aub, van ?????? naar "Manueel aangedreven waterslijpsteen"
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Spraakverwarring Tuoh bedoel geen draailier maar een stukgereedschap om bijv te hijsen cq te takelen . Op bijv suv's of op een jeep zitten vaak een elektrische aangedreven variant .
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat wordt weer een prachtig project! En war een mazzel dat je zo’n mooie wetsteen gekregen hebt.
Vanwege je eerdere projecten heb je de lat wel heel hoog gelegd, dus ik ben erg benieuwd naar het resultaat!!
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
knap staaltje vakmanschap alweer :)
ik heb nog alle dagen spijt dat ik nooit een draaibank ben gaan maken bij de houtdraaiers in heist op den berg....

groetjes Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
dit ga ik op de voet volgen. zoals altijd top vakmanschap... en ik denk dat ik nog ergens zo'n steen heb liggen. Misschien tijd voor wat copy-paste werk ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.