Manueel aangedreven waterslijpsteen

tuoh

Oud hout
@Sunrayes, ga proberen om die hoge lat te evenaren, niet simpel bij een in wezen simpel project.

@jantje 1987, het is nooit te laat om er aan te beginnen, beter laat dan nooit.

@MrRuben, er rust geen patent op, dus voel je vrij om aan de slag te gaan.
 

tuoh

Oud hout
Begin gemaakt met het onderstel, wat overschotjes bijeen gezocht en geschaafd.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d71.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d6e.jpg

Klaar met afschrijven, morgen gaten boren en pennen zagen.
Praktisch allemaal schuine penborsten, hoek van 82° Waarbij de poten een dubbele hoek gaan maken. Deze staan in twee richtingen schuin.
Wat dan weer voor gevolg heeft dat er ook een paar pennen schuin komen te staan, pennen gaan een hoek maken van 8° met de aslijn van het stuk.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d6f.jpg
 

tuoh

Oud hout
Die "morgen" is wat verlaat, moest eerst een dringendere klus opknappen.
Maar uitstel is geen afstel, dus vandaag maar weer verder met het ding.
Gaten boren, pennen zagen, en al deels eens samengebouwd, to zo ver de stand van zaken.

Dubbel schuinstaande pennen gezaagd op de lintzaag, met een malletje van 8,5°. Penborsten gezaagd met de kapzaag.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d7e.jpg

Pen klaar voor het monteren.
Eén zijde van de penborst voorzien van een facetkant, door de schuinte van de penborsten is het hout hier breder dan de regel die er op past.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d78.jpg


De pen aan één zijde haaks gezaagd met de penborst; zo steunt de pen volledig tegen de rand van het corresponderend gat.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d7b.jpg

Deels al eens samengebouwd, koppen van de liggers opgerond (draaibank)
Onder de korte poten komt nog een houten as met houten wielen te zitten, daarom het hoogteverschil van 100mm.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d74.jpg

Vermoedelijk "morgen" verder met de bouw, tenminste als er weer niks anders tussenkomt.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Mooi werk, ben benieuwd naar het eindresultaat. Wat is dat trouwens voor machine op de achtergrond, met die handwielen en tandheugels? Ziet er interessant uit.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Inderdaad strak werk en mooi om te volgen. City17, dat is volgens mij de houtdraaibank waarop de mysterieuze delen uit het begin zijn gedraaid.
 

tuoh

Oud hout
Vandaag niks dringends op de lijst, konden dus verder met het onderstel.

Tussenregels voorzien van de nodige curves.

Eerst de bolle kant uitzagen en proper schaven, nadien een evenwijdig lijntje trekken en de holle kant uitzagen.
Tevens de pennen voorzien van de nodige minderingen, corresponderend met de gaten.
Ook hier weer de zijkanten van de pennen haaks zagen met de penborst.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d81.jpg

Wat later, twee "gebogen" tussenregels klaar voor inbouw.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d83.jpg

En finaal, het spul samengebouwd, gelijmd en geschroefd.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d86.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d87.jpg

Nog een paar details.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d80.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d8b.jpg

Volgende op de lijst, de as en de wielen.
Worden twee wielen van 165mm diameter, denk dat ik nog ergens een passend stukje kersen staan heb hiervoor.
De as word uit esdoorn gemaakt.


Ps: het geheel laat nu al zien dat je ook met "waaibomen"hout mooie dingen kan bouwen:p
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Het tijdelijke steuntje onder de korte poten is ook niet meer nodig.
Het onderstel is mobiel geworden, as en blokken in haagbeuk, wielen zijn uiteindelijk gedraaid uit een stuk gebrand eiken:p

Om het allemaal niet te zwaar te laten lijken, maar geopteerd voor een ronde as, gemonteerd met twee blokken voorzien van een passende boring.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d99.jpg

Blokken gemonteerd met wat lijm eronder en een stevige schroef door het hele zaakje.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d90.jpg

Dekschilden draaien om de wielen op de as te houden. Materiaal langshout haagbeuk.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d9d.jpg

Klaar voor montage.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d9b.jpg

Gemonteerd op de as.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d91.jpg

Wielen achteraan wat uitgedraaid om ze vrij te houden van de constructie.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d98.jpg

Mobiel.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6d93.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het ziet er alweer prachtig uit André!
En ik heb veel bewondering voor de schoonheid die je in al je projecten terug laat komen. Het heeft iets van de tijd van de industriële revolutie.
Niet alleen functioneel, maar ook een mooi ontwerp.
Hoe heb je de versiering in de kopse kant van de afronding gekregen? Of is het de indruk van de draaibank-tandjes?
 

tuoh

Oud hout
Bedankt Raymond.

Ik heb een gruwelijke hekel aan recht toe recht aan werk. Met een beetje meer moeite is er doorgaans veel meer uit te halen.
Functioneel en esthetisch, zo werk ik het liefst.

De "versiering" op de koppen van de liggers zijn een gelukkig toeval, het zijn inderdaad de merktekens van een meenemer (stebcentre)
 

tuoh

Oud hout
De watersteen heeft zijn eerste toertjes gedraaid, loopt als een tierelier in de houten lagerblokken:p

De "lagering" in de maak.
Heb uiteindelijk geopteerd om de lagerblokken als langshout te verwerken. Het haagbeuk is hard genoeg om geen problemen met inlopen te krijgen.
Een likje lagervet ertussen doet de rest.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6db7.jpg

Voorboren van de lagerblokken en zadels.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6daa.jpg

Daarna lagerblok en zadel samen schroeven, dan pas het gat voor de as boren.
Zo zitten beide onderdelen perfect uitgelijnd op elkaar, elk zadel en blok zijn genummerd, dan weet ik zeker dat ze altijd in de juiste positie gemonteerd gaan worden.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6da9.jpg

Twee stuks klaar voor inbouw. Houtbouten in rvs gebruikt, 6 x 60mm.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6db1.jpg

Een "smerig" kleurtje erop, was een restje van diverse kleurtinten dooreen;)
Eens droog komen er nog een paar laagjes Tungolie overeen, dan gaat het wel wat leuker ogen.
De slijpsteen gemonteerd, wachtend op de aandrijving.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6da4.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6da8.jpg
 

WR1944

Oud hout
Zoals gewoonlijk een mooi staaltje vakwerk. Ik geniet van de manier waarop je je werk documenteert.

Alleen bij dat onderstel zet ik wel wat vraagtekens. Ik hoop dat het eindresultaat er gelikter uit gaat zien want nu lijkt het erop dat je dat onderstel recentelijk hebt opgegraven tijdens een archeologisch onderzoek naar een Romeinse vestiging in je achtertuin. ;)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik vind het weer helemaal fantastisch! Mooi uitgedacht en uitgevoerd. Ik weet nog niet wat ik vind van het contrast tussen het glimmende padouk en de rest, maar ik ben erg benieuwd naar het resultaat na het aanbrengen van de tung-olie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.