Manueel aangedreven waterslijpsteen

tuoh

Oud hout
Bedankt heren.

@Wilco, wat het slijpbeeld gaat zijn? dat zal proefondervindelijk moeten vastgesteld worden, dus nog even geduld.
@ornament, de binnenzijde van de bak komt in de scheepsteer (Stockholmer teer)
@rendew, zal het stof eens van de camera blazen als het spul af is.

Het eind komt stilaan in zicht, de beitelhouder is klaar, de geleiding ervoor is in uitvoering:p
Denk dat ik morgen een compleet geheel heb, klaar voor de kwast met een likje verf voor de waterbak.

Steunen voor de verstelbare geleiding maken.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6df3.jpg

De bestelhouder operationeel. Paar stukjes Trespa samengevoegd tot een werkend geheel.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6df4.jpg

Beitel, of schaafmes erin.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6df6.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6def.jpg
 

tuoh

Oud hout
En klaar! Verf en teer kunnen drogen, daarna komt de proef op de som.

Steunen geprofileerd en geplaatst.
Plus testje met een een dikkere en kortere beitel.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6dff.jpg

Geen scherpe hoeken waar je kan blijven aanhaken.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6df9.jpg

Detail opstelling.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e02.jpg

Kleurenschema:p
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e01.jpg
 

WR1944

Oud hout
Dat is weer een puik staaltje vakmanschap en een leuke aanwinst voor je werkplaats.
In eerste instantie dacht ik een Romeinse uitstraling te herkennen maar met de laatste toevoegingen gaat het meer de kant uit van Leonardo da Vinci. De houten draaibank op de achtergrond versterkt die indruk alleen maar. ;)
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Erg mooi werk! Nu is het wachten op een video van het gebruik. Heb je nog een manier om een hoek vast te zetten of is dat een kwestie van slijpen, meten en weer slijpen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mooie retro slijp”machine” André! Ik ben alleen erg benieuwd hoe je de waterbak er uit krijgt zonder te knoeien.... zal wel een slimme oplossing zijn, laat je dat ook op het filmpje zien?

Complimenten met het fraaie resultaat en verslag!

Fons
 

tuoh

Oud hout
@city17, de slijphoek word bepaald door de beitel. Beitel, of, schaafmes in de beitelhouder schuiven, de vouw met de duim vlak op de steen drukken, en in deze stand vastzetten. De hoek is nu ingesteld en het slijpen kan beginnen.

@Fons, de waterbak kan leeg altijd weggenomen worden zonder enige demontage van onderdelen. Om het water eerst te lozen komt er in het tapgat nog een houten kraantje te zitten.
 

tuoh

Oud hout
Het kraantje in aanbouw. De plunjer.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e05.jpg

Body. Komt klemvast in de waterbak te zitten, het vocht doet de rest.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e12.jpg

Samengevoegd.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e0a.jpg

Alles op zijn plaats, klaar om de bak vol water te gooien.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e0d.jpg

Geen lekken.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e1a.jpg

De eerste beitel op de steen. Bleek al snel dat de slijpsteen een hele "zoete" is. Geeft een heel fijn slijpbeeld.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e1c.jpg

Vers geslepen beitel, met braam.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e17.jpg

Na een snelle wetbeurt op een oliesteen en daarna op de strop, vlijmscherp.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e0b.jpg

Testen kop een stukje populier.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e16.jpg

Daar valt mee te leven:p
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e19.jpg

Het totaalplaatje.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e09.jpg

Bewegende beelden van het spektakel zijn voor volgende week denk ik:D
 

tuoh

Oud hout
Dan zal het "laat middeleeuws" wezen. Leonardo Da Vinci heeft als eerste het principe van de krukas op "papier" gezet, was rond 1500 à 1502.
In tegenstelling met veel van zijn andere "uitvindingen" werkt deze wel echt:p
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het is echt heel gaaf geworden!
Zet je zoiets nou eerst op papier (grove schets?) Of is het gewoon beginnen en zien wat er van komt?
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
André , zoals altijd met jouw projecten heb ik ook nu weer met verbazing en bewondering naar dit pracht staaltje van vakmanschap zitten kijken .Chapeau !!

Ik heb nog een vraag over jouw slijp hulpstuk .Als ik het zó ( op foto 6) kan bekijken dan zou bij een zijdelingse beweging het messing- (?) asje van zijn steun kunnen schieten , omdat het vrije gedeelte van de steen ( gedeelte naast de beitel) groter is dan de breedte van het steunblok . Ik ga er ook van uit dat de trespa blokjes vast op het asje gemonteerd zitten . Het is dan misschien een optie om aan de binnenkant van de steunblokken op het asje 2 zelfgedraaide ringen met borging te monteren om zó voor iedere beitelbreedte de zijdelingse aanslag af te kunnen stellen . Ik neem aan dat je bij het slijpen de volledige breedte van de steen gaat benutten .Ik kan het helemaal mis hebben , omdat ik eigenlijk niet verwacht dat jij daar niet naar gekeken hebt, maar dat hoor ik dan wel van je . ;)
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Het is echt heel gaaf geworden!
Zet je zoiets nou eerst op papier (grove schets?) Of is het gewoon beginnen en zien wat er van komt?

Bedankt Raymond.

Voor projecten zoals deze zit alles al in mijn hoofd, voor de details maak ik schetsjes om te zien of het werkbaar is.
Heb enkel een werktekening op ware grootte gemaakt om de juiste verhoudingen te vinden voor de diverse onderdelen.
En ook om de hoeken (°) en de juiste lengte van de tussenregels te kunnen afschrijven op de desbetreffende stukken hout.

Het principe, beginnen en zien wat er van komt" werkt niet, werkt nooit. Je eindigt dan altijd met iets wat totaal niet lijkt met wat je eerst voor ogen stond, of met iets wat niet (goed) werkt.
Of, wat je ook veel ziet, het ding ziet er niet uit, veel te lomp gebouwd, er moet later nog van alles tussen gefrommeld worden omdat er bij de start geen rekening mee gehouden is, etc...

Het atelier binnenstappen en meteen beginnen werkt enkel als het project wat je gaat bouwen degelijk voorbereid is. Je MOET al weten hoe en wat, anders word het niks.
 

tuoh

Oud hout
André , zoals altijd met jouw projecten heb ik ook nu weer met verbazing en bewondering naar dit pracht staaltje van vakmanschap zitten kijken .Chapeau !!

Ik heb nog een vraag over jouw slijp hulpstuk .Als ik het zó ( op foto 6) kan bekijken dan zou bij een zijdelingse beweging het messing- (?) asje van zijn steun kunnen schieten , omdat het vrije gedeelte van de steen ( gedeelte naast de beitel) groter is dan de breedte van het steunblok . Ik ga er ook van uit dat de trespa blokjes vast op het asje gemonteerd zitten . Het is dan misschien een optie om aan de binnenkant van de steunblokken op het asje 2 zelfgedraaide ringen met borging te monteren om zó voor iedere beitelbreedte de zijdelingse aanslag af te kunnen stellen . Ik neem aan dat je bij het slijpen de volledige breedte van de steen gaat benutten .Ik kan het helemaal mis hebben , omdat ik eigenlijk niet verwacht dat jij daar niet naar gekeken hebt, maar dat hoor ik dan wel van je . ;)

Bedankt Jan.

Een paar punten verduidelijken, het messing asje zit klemvast in de uitsparingen, ik moet het er in drukken, vroeg wel wat fine tuning met de houtvijl om de juiste passing te krijgen, maar het is gelukt.
Het Trespa blokje heeft onderaan een U-profieltje wat naadloos past over de messing as, en kan dus heen en weer glijden om de hele breedte van de steen te benutten.
Ik moet het blokje dus maar over het asje haken en kan aan de slag. Het is voor niks nodig dat blokje en as aan elkaar gekoppeld zitten, al wat je nodig hebt is een geleiding, zodat de afstand tussen beitel en steen altijd dezelfde blijft tijdens het slijpen.

Mijn eerste idee was inderdaad om het asje aan beide zijden te voorzien van een rondsel zodat het niet kan verschuiven, maar omdat ik de klempassing perfect kreeg was dit niet meer nodig:p
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Ook mijn grootvader zou genoten hebben hiervan, hij was gereedschapsslijper, wat een pracht werkstuk!


Met vriendelijke groet, Hans
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Oké , duidelijk nu . Ik heb de betreffende foto in een ander programma nog eens wat uitvergroot en nu zie ik duidelijk meer . Zie nu dat het asje onder het trespa klemblok "verdwijnt " en ook een stukje van het U-profieltje .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.