Manueel aangedreven waterslijpsteen

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
alleen bij dat onderstel zet ik wel wat vraagtekens. Ik hoop dat het eindresultaat er gelikter uit gaat zien want nu lijkt het erop dat je dat onderstel recentelijk hebt opgegraven tijdens een archeologisch onderzoek naar een romeinse vestiging in je achtertuin. ;)

Hahahaha
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dat ziet er zeer goed uit. Doet me denken aan de slijpsteen bij mijn opa zaliger. Ik mocht als kleine jongen aan de molen draaien terwijl hij aan het slijpen was🙂
 

tuoh

Oud hout
Bedankt heren.

De "motor" is ook geplaatst:p Volgende week nog een "drijfriem erop en de boel kan draaien.

"Motor"ophanging met scharnierpunten.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6dc4.jpg

En om te zorgen dat die voldoende koppel heeft.
Een krom stuk Europees noten als trapper.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6dc1.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6dba.jpg

Ingebouwd en ineens een laagje lijnolie met peut meegegeven.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6dc7.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6dbf.jpg

De hele constructie ook maar een beurt gegeven met het lijnolie mengsel.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6dc5.jpg

Ps: zoals te zien op foto is het een linksvoetige machine geworden;)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De typische André-wielen maken het compleet :cool: Mooie constructie alweer!

Die vlekken/verkleuring zie ik ook vaak in Europees noten, wat was de oorzaak ook alweer?
 

tuoh

Oud hout
De typische André-wielen maken het compleet :cool: Mooie constructie alweer!

Die vlekken/verkleuring zie ik ook vaak in Europees noten, wat was de oorzaak ook alweer?

Bij het kleuren van hout krijg je vlekken als er stukken tegendraads of warrig hout (rond kwasten) inzitten.
Die plekken houden meer kleursel vast.

Vlekken in het hout, zoals op de trapper te zien is (noten) hebben soms te maken met de groeiplaats. Opname van mineralen, maar kan ook door bepaalde soorten schimmel komen, of een combinatie van de twee.
Europees noten is er om bekend dat het hout nogal wat mineralen uit de bodem kan opslaan gedurende zijn leven.
Bewerken gaat moeiteloos, maar het hout heeft in die gevallen wel een afstompende werking op snijgereedschappen.
Je moet met je draaibeitels of schaafmessen een stuk sneller naar de slijpmolen dan gebruikelijk.
 

tuoh

Oud hout
Het spulletje draait als een tiet:D
Draait zelfs zo goed dat ik niet kan volgen met trappen:mad:

Er komen daarom een paar aanpassingen. De eerste aanpassing is al gebeurt, bij de kruk op de as van de steen heb ik de tappen dichter bij elkaar gebracht (- 15mm) De waarde is nu 55mm geworden.
De trapper ga ik omdraaien, zo kan ik de boel aandrijven via de korte kant van de trapper, met het scharnier onder mijn hiel.
Zo hoef ik enkel een kantelbeweging te maken met de voet, spaart een boel energie.
Al eens proefgedraaid op deze manier en dat werkt perfect.

Nog te doen:
- trapper modificeren
- waterbak maken
- verstelbare houten bestelsteun fabriceren.


De nieuwe kruk met drijfstang.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6dd7.jpg

Zijaanzicht.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6dd3.jpg
 

tuoh

Oud hout
Weer wat tijd gevonden om verder te klooien aan de slijpsteen.

Eerste klus van de dag, de steen opnieuw rond zetten. Door jaren in een gevulde waterbak te hebben gehangen had de steen een platte kant gekregen van ongeveer 5mm.
Om dat verschil weg te werken de grote middelen maar boven gehaald, een haakse slijper met een bestuckte schijf erop.
Machine gemonteerd op een kruistafel en we konden aan de slag. Na een kwartiertje was de klus geklaard, opnieuw mooi rond.
Het geslepen vlak werk ik later nog na met een "duivelsteen" maar dan moet er eerst water in de bak zitten.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6de9.jpg

Het eindresultaat.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6deb.jpg

Volgende klus, een waterbak.
Een samenraapsel van hout, binnenzijde komt in de scheepsteer, buitenzijde krijgt een kleurtje.
Tevens een gat in de bodem geboord, hier komt een houten tap in om het water uit de bak te laten lopen.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6de6.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6de5.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6de7.jpg

Volgende klus word het fabriceren van een beitelsteun. Verstelbaar, met haakse aanslag, klem voor de beitel of schaafmes, en niet onbelangrijk, het spul moet tegen flink wat water kunnen.
Het principe zit in het hoofd, nu is het enkel nog uitvoeren:p
De eerste "bouwstenen" zijn trouwens al uitgezocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.