hol en bol schaven

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

door de jaren heb ik heel wat schaven verzameld en verkregen via diverse kennissen en inboedels.
nu merk ik op dat ik soms het paar vind en meestal gewoon "losse" hol en bol schaven zoals op de foto.

werden de hol en bol schaven steeds per "paar" (ver)kocht of gebruikte men enkel wat men nodig had?

20190403_184339.jpg
 

Bijlagen

  • 20190403_184339.jpg
    20190403_184339.jpg
    74,3 KB · Weergaven: 308
Laatst bewerkt:

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi Marcel, hoe krijg je de foto gedraaid? op men pc staan ze juist en hier dan weer niet ...
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Gereedschappen waren toen al een behoorlijke investering en er werd vooral gekeken naar wat je echt nodig hebt voor je werkzaamheden .
Als je gootlijsten moest profileren heb je geen setjes nodig

Ga je ze zelf weer gebruiken ?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
hoi allemaal

door de jaren heb ik heel wat schaven verzameld en verkregen via diverse kennissen en inboedels.
nu merk ik op dat ik soms het paar vind en meestal gewoon "losse" hol en bol schaven zoals op de foto.

werden de hol en bol schaven steeds per "paar" (ver)kocht of gebruikte men enkel wat men nodig had?

Bekijk bijlage 86253

Ik heb laatst een halve set hollen en bollen gekocht. De complete set was uit erfenis verdeeld over de twee broers...
Maar gevraagd of wanneer zijn broer er van af wilde, hij mij de kans wilde geven om de set compleet te krijgen :)
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi pine

ik ga deze zelf deels gebruiken en de "verzamel deze ook.
ik had zelf al een vermoeden dat een "paar" hol en bol schaven niet de standaard was maar eerder commercieel gezien wordt de dag van vandaag :)
toch zat er in deze bak met schaven die ik gekregen heb 3 paartjes hol en bol schaven, zal er straks een foto van posten :)

groetjes Jan
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Zo te zien zijn ze goed onderhouden ,zijn de beitels nog roest vrij ?
Zelf gebruik ik vooral profiel schaven de hol en bolschaven komen wat minder vaak van de plank
Pas dus wel op voor je het weet heb je een kast vol :p
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
IMG_9899.jpg
de meeste schaven zijn nog niet nagekeken en zijn erg verschillend van kwaliteit
de schaven die gangbaar zijn heb ik een blokje met het contraprofiel voor geschaafd dan weet je dat je gelijk aan de gang kan
uiteindelijk gaat er een hoop werk in zitten om de pareltjes tussen de roest en de houtworm omhoog te graven maar het is heerlijk om krullen te maken zonder stof of lawaai :)
de tweede en de derde plank staan alle holbol schaven waarvan er nog maar enkelen zijn nagekeken , ze komen relatief veel voor en ik heb er nogal wat dubbel dus als je nog een maatje mist ?
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
Bekijk bijlage 86287
de meeste schaven zijn nog niet nagekeken en zijn erg verschillend van kwaliteit
de schaven die gangbaar zijn heb ik een blokje met het contraprofiel voor geschaafd dan weet je dat je gelijk aan de gang kan
uiteindelijk gaat er een hoop werk in zitten om de pareltjes tussen de roest en de houtworm omhoog te graven maar het is heerlijk om krullen te maken zonder stof of lawaai :)
de tweede en de derde plank staan alle holbol schaven waarvan er nog maar enkelen zijn nagekeken , ze komen relatief veel voor en ik heb er nogal wat dubbel dus als je nog een maatje mist ?


Hoi Pine, ik vrees en denk dat ik aardig in de buurt kom...
op de foto's is nog niet de helft te zien ... staat nog veel in het werkhuis te wachten
IMG-20190329-WA0006.jpg
IMG-20190329-WA0004.jpg

groetjes
jan
 

Bijlagen

  • IMG-20190329-WA0004.jpg
    IMG-20190329-WA0004.jpg
    26,5 KB · Weergaven: 132

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Zo dat ziet er goed uit !

Helaas kwam mijn waarschuwing dus te laat en zal je de rest van je leven deze last met je meedragen .(net zoals de meeste hier die net zo verslaafd zijn als wij )

Sterkte ermee !
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
Ik heb nog een mooi nooitgedagt setje voor je, 3/8 hol en bol. Interesse? Hoef er niet veel voor hoor.

hoi Kootje007 ik heb je een berichtje prive gestuurd, interesse in er zeker :)

groetjes Jan

- - - Updated - - -

Zo dat ziet er goed uit !

Helaas kwam mijn waarschuwing dus te laat en zal je de rest van je leven deze last met je meedragen .(net zoals de meeste hier die net zo verslaafd zijn als wij )

Sterkte ermee !

Pine vanwaar ben je? is wel eens leuk om langs jouw te komen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.