Hars uit boomschijf krijgen

pvmarsen

Nieuw lid
25 apr 2015
20
8
Hallo,

Ik heb een mooie boomschijf vlak gemaakt met de bovenfrees. Zie https://philipvanmarsenille.wordpress.com/2019/03/01/kers-lariks/
Lag ongeveer al een jaar te drogen, is afkomstig van een dode lariks, in voorjaar 2017 geveld

Ik zou deze mooi willen afwerken met olie, maar zoals jullie zien is er verkleuring, ik vermoed door hars. Wegschuren helpt alleszins niet... Er sijpelt ook op sommige plaatsen nog veel hars door. Je riekt het ook sterk, dus vrees dat er nog veel sap in zit.

Kan je dit zomaar afwerken?

Is er een techniek om de hars er uit te krijgen? Valt dit uberhaupt af te werken of zal er altijd hars uitkomen?

Bedankt voor de tips!
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik verwerk veel lariks: ik maak er scheepsmasten van. Lengtes tot ongeveer 25 meter.
Hoe meer harshoudend, hoe beter , want hars geeft veerkracht en duurzaamheid. Ik probeer de allervetste stammen te vinden.

Als zo'n vette mast overeind gaat, komt er veel hars uitgelopen, jarenlang. Langzamerhand steeds minder, maar het blijft komen.

De kantdelen en andere reststukken verwerk ik natuurlijk ook, want het is prachtig hout! Maar ook daarvoor geldt: er blijft járenlang hars uitkomen, zelfs door de lak heen. Dat is helemaal niet erg, maar je moet er wel wat rekening mee houden. Na een jaar of 10 is het zo'n beetje uitgebloed, afhankelijk van het harsgehalte en de temperatuur.

Wim.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Nee, alleen het overschot hars loopt er uit. Het hout blijft harshoudend en veerkrachtig.
Nou ja, na een jaar of 50 of 100 zal het wel wat minder soepel worden, net zoals ikzelf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.