acacia spatwand/nis

eldje

Nieuw lid
16 mrt 2015
2
0
Beste experts,

Ik kijk al een tijdje met veel plezier stiekem mee naar jullie projecten en wijsheden als ontspanning tijdens de verbouwingswerken, waarvoor heel veel dank :cool:

Ik heb hier zeker al enkele zaken geleerd en mijn eerste stappen in de 'ruwe constructieve' houtbewerking zijn ondertussen gezet (en hebben gesmaakt ;)).
Mijn zelfvertrouwen en vrije tijd hebben mij voorlopig wel nog belet om zelf een kastje te maken, daarom kocht ik even geleden een mooi kastje met lekkere duurzame acaciapaneeltjes.
2019-04-02 19.56.04.jpg
We willen natuurlijk liever zelf knutselen, dus volgend wild plan ligt op de tafel: mijn spatwand (+-225cmx190cm) en nis ('doos' van +- 60x60x240) in de keuken in hetzelfde hout als het kastje uitvoeren.
Wat eerst leek op even wat multiplex verzagen blijkt toch net even iets ingewikkelder.
Ik hoop dat jullie me even kunnen bijstaan met wat praktisch advies:


  1. het hout:
    1. multiplex
      Het makkelijkste lijkt me te werken met multiplex.
      De zichtbare kopse kanten van de multiplex storen me niet (in tegendeel), maar dan moeten de lagen wel kwaliteit zijn.
      Dient de fineer dan 'geschild' te zijn om het gekochte kastje te benaderen ?
      Een multiplex met acaciafineer is evenwel voorlopig onvindbaar ...
      Eventueel een berkenmultiplex laten fineren met acacia ? is dat betaalbaar?
      Hier passeert geregeld advies omtrent houtleveranciers, maar ik woon in Oost-Vlaanderen [BE] en dan kan de leveringskost voor multiplex hoog oplopen.
      Enige voorstellen van speciaalwinkels in de buurt ?
    2. massief
      Indien de Acaciamultiplex te duur wordt zullen we de moeilijkheidsgraad even moeten opkrikken en naar massieve planken overschakelen.
      Estethisch gezien zou ik liefst alle vlakken uit 1 plaat willen, maar praktisch wordt dit moeilijk omwille van het trekken van het hout en beschikbaarheid van dergelijke afmetingen.
      Verbeter me gerust als ik verkeerd ben, ik ben hier om bij te leren ;-)
      Ik zal dus waarschijnlijk genoodzaakt zijn om smalle planken om-en-om te verlijmen.
      Kan ik mij hier aan wagen zonder vlak&vandiktebank ? Het harde acacia en mijn onervaren schaafskills zullen me vermoedelijk menige avonden kosten met de handschaaf ?
      Het hout van het gekochte kastje is dosse gezaagd ?
  2. de techniek:
    De kopse zijden van de nis zijn zichtbaar, deze moeten dus zeker in verstek, met mijn kreg pocketholes niet uit te voeren dus.
    Even investeren in Lamello's of domino's ?
    Of enkele avonden knutselen en oefenen op vingerlassen (de 'makkelijke' dovetail)?

    De spatwand van 225x190cm gewoon met de immer heilige tec7 tegen de pleistermuur lijmen ?
  3. de afwerking:
    de spatwand uiteraard met epoxyvernis, maar hoe krijg ik het mooie kleurcontrast zoals het gekochte kastje ?

Alvast bedankt om me verder op weg te zetten ;-)
 

Bijlagen

  • 2019-04-02 18.27.48.jpg
    2019-04-02 18.27.48.jpg
    32,7 KB · Weergaven: 187

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Mijn zusje woont in Hongarije en daar worden veel keukens van acasia gemaakt
Die doen er juist alleen olie op
Daar stoken ze nog veel in de keukens met hout kachels of ovens
Door de wisselende luchtvochtigheid schijnt dat het beste te zijn

Ik zou even iemand met een vandiktebank zoeken in de buurt
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik denk dat we geen verwarring moet en krijgen met Pseudo Acacia oftewel Robinia, dat is een geheel andere houtsoort.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Nou ja, ik weet het niet:confused: Acacia komt niet in het houtvademecum voor als houtsoort op zich. In Nederland word bij deze benaming altijd Robinia geleverd. Dat is mooi hout met een aanzien als Teakhout. Wat jij op de foto’s laat zien lijkt daar in het geheel niet op. Er bestaan wel Acacia bomen, maar ik ben er niet van op de hoogte dat daarvan in Nederland een houtsoort geleverd wordt. Misschien dat een ander forumlid daar iets meer over weet.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.